ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسیه بی‌بی با تبرئه از حکم اعدام پاکستان را ترک می‌کند

زن مسیحی که ۸ سال به اتهام کفرگویی در زندان بود، از اعدام رهایی یافت، اما با گسترش اعتراضات اسلامگرایان تندرو، امنیت او در پاکستان به خطر افتاده.

آسیه بی‌بی، زن مسیحی و مادر چهار فرزند به اتهام کفرگویی به اعدام محکوم شده بود اما دیوان عالی پاکستان روز چهارشنبه این حکم را لغو کرد و او آزاد شد. اسلامگرایان تندرو که خواهان اعدام آسیه بی‌بی هستند دست به اعتراض زدند و تظاهرات دیگری علیه او سازماندهی کرده‌اند. اکنون با افزایش خطر جانی برای آسیه بی‌بی، او قصد دارد از پاکستان خارج شود.

آسیه بی‌بی

به‌گزارش آسوشیتدپرس، جیمز مسیح، برادر آسیه بی‌بی می‌گوید که او پس از آزادی رسمی‌ و انتقال و نگهداری در مکانی نامعلوم به دلایل امنیتی، پاکستان را ترک خواهد کرد.

او افزود که خواهرش در پاکستان امن نیست و تهیه مدارک لازم در مورد آزادی‌اش و عزیمت به کشوری نامشخص در دست اقدام است.

جیمز مسیح اعلام نکرد که آسیه بی‌بی به کدام کشور خواهد رفت. پیش از این فرانسه و اسپانیا حاضر شده‌اند که پناهندگی او را بپذیرند.

دیوان عالی پاکستان، روز گذشته، چهارشنبه ۳۱ اکتبر / ۹ آبان اعلام کرد که آسیه بی‌بی «از تمام اتهامات تبرئه شده» و «بلافاصله» آزاد خواهد شد.

آسیه بی‌بی در سال ۲۰۱۰ به اتهام کفرگویی بازداشت و سپس مجرم شناخته شد. او بیشتر دوران ۸ سال زندان خود را در سلول‌های انفرادی گذراند.

اتهام «کفرگویی» به آسیه بی‌بی بر سر مشاجره با زنان روستا زده شد. آن‌ها آبی را که آسیه از چاه برداشت کرده بود نجس خواندند و سپس با او درگیر شدند. زنان روستا بعد گفتند که آسیه به پیامبر اسلام توهین کرده است.

با اعلام آزادی آسیه بی‌بی اسلام‌گرایان بنیادگرا خطر تازه‌ای برای او و خانواده‌اش محسوب می‌شوند. آن‌ها با رأی دیوان عالی پاکستان به خشم آمدند و در شهرهای مختلف این کشور خیابان‌ها را بستند، لاستیک‌های خودروها را آتش زدند و علیه آسیه بی‌بی شعار دادند و خواهان اعدام او شدند.

اسلام‌آباد، کراچی، راولپندی، لاهور و پیشاور از جمله شهرهایی بودند که اسلامگرایان علیه لغو حکم اعدام آسیه‌ بی‌بی تظاهرات کردند.

معترضان که بیشتر از حزب تحریک لبیک پاکستان بودند همچنین قاضی‌ دیوان عالی کشور را به مرگ تهدید کرده، خواهان برکناری عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان شدند و اعلام کردند که در روز جمعه نیز دست به تظاهرات اعتراضی خواهند زد.

اعجاز اشرفی، سخنگوی حزب تحریک لبیک به رویترز گفته است که «محمد افضل قادری، رهبر تحریک لبیک، فتوا داده که تمام آن کسانی که حکم آزادی رهایی آسیه بی‌بی را صادر کرده‌اند، سزاوار مرگ هستند».

عمران خان روز گذشته گفت در برابر اسلامگرایان تندرو اقدام جدی خواهد کرد، «دولت مسؤلیت خود را پیش خواهد برد» و از تندروهای اسلامی خواست تا دولت را مجبور نکنند که در برابر آن‌ها دست به اقدامی بزند.

عمران خان ضمن درخواست حفظ آرامش و خودداری از تندروی خطاب به مردم پاکستان گفت: «آن‌ها به‌خاطر منافع سیاسی‌شان شما را تحریک می‌کنند، شما به‌خاطر وطن‌تان نباید در دام آن‌ها گرفتار شوید. آن‌ها به اسلام خدمت نمی‌کنند.»

رهبران مسیحی پاکستان و گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل از حکم دیوان عالی پاکستان استقبال کرده و آن را بیانگر بی‌گناهی آسیه بی‌بی خوانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    پاکستان مهد تروریسم و بدترین همسایه ای است که یک کشور میتونه داشته باشه , ویرانی افغانستان و جنوب شرق ایران به خاطر تروریستهای این کشور مزخرف و عقب مونده است