ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال رهبر حوثی‌های یمن از پیشنهاد صلح آمریکا

محمد علی الحوثی درخواست دولت ترامپ برای آتش‌بس در یمن و از سرگیری مذاکرات صلح را «مثبت» توصیف کرد اما خواستار اقدامات بیشتر بین‌المللی برای توقف حملات هوایی ائتلاف سعودی شد.

در پی پیشنهاد وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا مبنی بر پایان درگیری‌های نظامی در یمن و آغاز فوری مذاکرات صلح در این کشور، محمدعلی حوثی، رهبر شیعیان حوثی یمن این پیشنهادها را «مثبت» ارزیابی کرد و خواهان اقدامات بین‌المللی بیشتر برای توقف حملات هوایی ائتلاف کشورهای عربی به‌رهبری عربستان سعودی شد.

محمدعلی حوثی، رهبر شیعیان حوثی یمن

اظهارات محمدعلی حوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن، پنج‌شنبه یکم نوامبر / ۱۰ آبان از شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به شورشیان حوثی در یمن پخش شد.

او درباره پیشنهاد آمریکا گفت کسانی که فراخوان آتش‌بس می‌دهند باید «تمایل خود برای ایجاد صلح در یمن را به‌اجرا درآورند و بلافاصله بمباران یمنی‌ها را متوقف و محاصره یمن را لغو کنند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان تغییر مهم در سیاست آمریکا در قبال یمن را اعلام کرد و با انتشار بیانیه‌ای خواهان پایان دادن به درگیری‌ها در یمن و آغاز مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل شد. پمپئو از حوثی‌های یمن خواست از پرتاب موشک به عربستان سعودی و امارات متحده عربی خودداری کنند و از ائتلاف عربی هم خواست به بمباران مناطق مسکونی یمن خاتمه دهد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز از اعلام آمادگی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای آغاز مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل خبر داد. متیس گفت آتش‌بس باید تا ۳۰ روز دیگر به‌اجرا گذاشته شود و به مذاکرات زیر نظر سازمان ملل منجر شود.

محمدعلی حوثی در سخنان خود در تلویزیون شورشیان خواستار تشکیل کمیسیون‌های بین‌المللی تحقیق برای بررسی آن‌چه شورشیان به‌عنوان «جنایات‌ تجاوز آمریکا و عربستان سعودی» توصیف می‌کنند شد.

پیشنهاد آمریکا در صنعا که تحت کنترل حوثی‌ها قرار دارد، با شک و تردید روبه‌رو شد.

سلطان سامعی، مشاور سیاسی حوثی‌ها در این‌باره گفت: «لازم است قبل از هر چیز جنگ و تجاوزات کشورهای متخاصم که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، متوقف شود.»

سامعی افزود شورشیان تنها از «صلحی که استقلال ما را حفظ کند» حمایت می‌کنند.

محمد بخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن (حوثی‌ها) نیز به المیادین گفت: «هرکس که در پی پایان جنگ در یمن است باید صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت را پیگیری کند. آمریکا تمایل به ادامه تجاوز دارد و ما هرگز فریب فراخوان‌های آن را نخواهیم خورد.»

ایوب تمیمی، ساکن صنعا و از فعالان حوثی در این‌باره به آسوشیتدپرس گفت: «این فقط راه حلی است که در آینده مین‌های زمینی را در منطقه کار خواهد گذاشت. دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) یا دموکرات‌ها راه حلی که بتواند اجرایی شود ندارند و این تنها یک تله است.»

سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیری در جنگ یمن دعوت کرده است در نوامبر سال جاری در اجلاس صلح که به ریاست مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برگزار می‌شود شرکت کنند.

ماه گذشته مذاکرات صلح سازمان ملل برگزار نشد. شورشیان حوثی اعلام کرده بودند که به این دلیل که سازمان ملل بازگشت آن‌ها به صنعا را تضمین نکرده، حاضر نیستند یمن را ترک کنند و برای شرکت در این مذاکرات به وین بروند.

بلومبرگ روز سه‌شنبه گزارش داده بود که بعد از قتل جمال خاشقجی، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده که به جنگ یمن  خاتمه دهد. تاکنون در جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند و نیمی از جمعیت ۲۷ میلیونی این کشور نیز در آستانه قحطی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    این همونیه که اقای ولایتی میگفت یک لنگ میبنده و نون خشک میخوره؟ این بیچاره اینقدر پر خوری کرده نمیتونه نفس بکشه درضمن برگ هم تو دهنشهیعنی نشه تمام. بیچاره ولایتی خواب نما شده بود.