ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واشنگتن پست: ولیعهد سعودی به کاخ سفید گفته بود خاشقجی اسلامگراست

واشنگتن پست نوشته که بن سلمان در پی ناپدید شدن خاشقجی در تماس تلفنی با کوشنر و جان بولتون این روزنامه‌نگار را وابسته به اخوان‌المسلمین خوانده. خانواده خاشقجی این موضوع را رد می‌کند.

روزنامه واشنگتن پست در یک گزارش تفصیلی از تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با جرد کوشنر، داماد ترامپ و همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای نخست ناپدیدشدن جمال خاشقجی پرده برداشته و نوشته که بن سلمان در این تماس‌ها خاشقجی را اسلامگرای تندرو و عضو اخوان‌المسلمین معرفی کرده. خانواده خاشقجی اما این اتهام را رد می‌کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

واشنگتن پست در این گزارش به‌نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود نوشته است جان بولتون در برابر اظهارات تلفنی محمد بن سلمان واکنشی نشان نداده است.

یک مقام سعودی انکار کرد که بن سلمان چنین اتهاماتی را علیه خاشقجی در تماس با کوشنر و بولتون مطرح کرده است. او گفت «تماس‌های عادی» ولیعهد جوان و مقام‌های ارشد آمریکایی همیشه وجود دارد اما «هیچگاه اظهارنظری از این نوع بیان نشده است».

خانواده خاشقجی به واشنگتن پست گفته‌اند که او «عضو اخوان‌المسلمین نبود و در سال‌های اخیر بارها این اتهام را رد کرده بود». آن‌ها همچنین گفته‌اند که «خاشقجی به‌هیچ وجه فرد خطرناکی نبود و هر کس غیر از این بگوید مسخره است».

در روزهای پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در ۲ اکتبر / ۱۰ مهر قبل از آن‌که عربستان سعودی مرگ او در استانبول را تأیید کنند، فردی نزدیک به خاندان سعودی گفته بود که بن سلمان بسیار نگران خاشقجی بود زیرا به گفته منابع اطلاعاتی قطر او عضوی از اخوان‌المسلمین بود. خانواده خاشقجی در واکنش توضیح داده بودند که دیدگاه‌های جمال بسیار بیشتر از آن‌چه مقامات سعودی توصیف می‌کنند، متفاوت بود، «اگرچه او با برخی از اهداف اخوان المسلمین همدلی داشت، به‌ویژه با بسیاری از مخالفت‌هایشان با عربستان سعودی.»

در گزارش واشنگتن پست از نقش جرد کوشنر در نزدیکی آمریکا به بن سلمان آمده و گفته شده که کوشنر ساعت‌ها با بن سلمان به‌گفت‌وگو می‌نشست و مایل بود نقش اصلاحگر خاورمیانه را به او بدهد. سیاست کوشنر آن بود که با تقویت بن سلمان بتوان در منطقه فشار بر ایران را افزایش داد و مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین را به پیش برد و مناقشات منطقه را حل کرد. اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی در دفاع از آتش‌بس در یمن و آغاز مذاکرات صلح در این کشور در حالی‌که یک طرف جنگ یمن ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی است در چارچوب همین سیاست می‌گنجد.

کاخ سفید نمی‌خواهد مذاکرات حساس و چالش‌برانگیز با عربستان سعودی را به پیش ببرد و مایل نیست بگوید از آغاز ناپدید شدن خاشقجی چند بار جرد کوشنر با بن سلمان تماس تلفنی گرفته است، در حالی‌که به‌گفته منابع آگاه، آن‌ها بارها با هم در این‌باره گفت‌وگو کرده‌اند.

برخی از سران کشورهای منطقه، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر به‌دفاع از ولیعهد عربستان سعودی برآمده‌اند و در تماس با مقام‌های ارشد آمریکایی از دولت این کشور خواسته‌اند که از بن سلمان حمایت کند. آن‌ها معتقدند که عربستان سعودی شریک مهمی در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که متحدان دیگر آمریکا در اروپا، به‌ویژه آلمان، بریتانیا و فرانسه به‌شدت نسبت به قتل جمال خاشقجی اظهار نگرانی کرده و خواهان روشن شدن ماجرا شده‌اند.

عرفان فیدان دادستان کل استانبول اعلام کرده که جمال خاشقجی طی طرحی که از یک ماه قبل از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول برنامه‌ریزی شده بود، به محض ورود به ساختمان کنسولگری عربستان خفه شده و سپس جسد او قطعه قطعه شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوروش

    واقعا جای تاسف داره که افرادی در راس قدرتمندترین کشور جهان هستن که عقیده دارن بن سلمان میتونه نقش اصلاحگر خاورمیانه رو بازی کنه البته اگر کمی با جامعه نمایش دوبور آشنایی داشته باشیم میتونیم حدس بزنیم که جردکوشنر،خاورمیانه رو بایه برنامه کمدی شو اشتباه گرفته یاکه نه،شایدم حد تصورش و تفکرش ازخاورمیانه درهمین حد کمدی شو هست

  • رضا

    با ولیعهدی طرف هستیم که بسیار نادان, نامطلع از هنجارهای جهانی و معتارف بین المللی, و خیلی نسنجیده و ابلهانه حرکت و "زمامداری" می کند. خوشبختانه همانگونه که پروفسور اسد ابوخلیل در مصاحبه اش (در بالا) ذکر می کند, پس از این افتضاح خاشقجی, هیت حاکمهء عربستان سعودی دیگر به محمد بن سلمان اجازهء تصمیم گیری های شخصی در مورد مسائل مهم را نمی دهد. فشار آمریکا بر عربستان سعودی برای خاتمه و فیصله دادن جنگ یمن (اولین "پروژه" م.ب.س., و بزرگترین افتضاحش) آغاز این فرایند بازگشت تصمیم گیری های جمعی در هیت حاکمهء عربستان سعودی است.

  • با ولیعهدی طرف هستیم که روی نظرش مُصره

  • رضا

    زیاد هم پرت نگفته بوده. حالا پشت سر مرده حرف زدن میگن درست نیست, اما این برادر خاشقجی از دوستان جون جونی أسامة بن لادن بود و کلی با هم عکس گرفته بودند و ... خود خاشقجی هم همیشه از مدافعان پر و پا قرص حکومت مذهبی عربستان بود, شانس بد آورد که با جناح مغلوب همراه شده بود. دوستان علاقه مند به جزییات بیشتر در این مورد نگاهی کنند به برنامهء ذیل از "شبکهء اخبار واقعی". Khashoggi Picked the Wrong Prince The murder of Jamal Khashoggi should be denounced. Professor As`ad AbuKhalil says western media’s uncritical praise of Khashoggi is unworthy, he was a loyal member of the Saudi propaganda apparatus and chose the wrong side of the House of Saud The Real News Network