ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئیفت اتصال چند بانک ایرانی را تعلیق کرد

سامانه سوئیفت اعلام کرده که از این اقدام متأسف است اما برای «حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» ضرورت دارد. نام بانک‌های تعلیقی اعلام نشده.

سامانه سوئیف با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده که اتصال چند بانک ایرانی به این شبکه را قطع کرده است. سوئیفت نام این بانک‌ها را افشا نکرده.

سوئیفت اتصال چند بانک ایرانی را تعلیق کرد (عکس: آرشیو)

سامانه سوئیفت بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی بین کشورهای جهان را به عهده دارد. پیش از توافق هسته‌ای، ایالت متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ در چارچوب تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب شد که سامانه سوئیفت ایران را از دسترسی به تراکنش‌های مالی این سامانه محروم کند و به این ترتیب کشورهای طرف معامله با جمهوری اسلامی  حتی اگر می‌خواستند نمی‌توانستند طلب ایران را به حساب‌های بانکی در ایران واریز کنند. دو هفته قبل استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفرش به اورشلیم (بیت‌المقدس) گفته بود که دولت ترامپ در حال مذاکره با سامانه سوئیفت مستقر در بلژیک است که دسترسی ایران به این سامانه را قطع کند.

همزمان با آغاز تحریم نفت ایران، سامانه سوئیفت، دوشنبه ۱۴ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده قطع اتصال برخی از بانک‌های ایران به این سامانه «یک قدم تأسف‌آور» است که برای «حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» ضرورت دارد.

سوئیفت نام بانک‌های تعلیق شده را اعلام نکرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که دولت ترامپ، به سامانه سوئیفت در بلژیک اطلاع داده که چنانچه به همکاری خود با ایران ادامه دهد، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

همزمان با اعلام معافیت مشروط هشت کشور، از جمله چین، کره جنوبی و هند از تحریم نفتی ایران، فری‌بیکن به نقل از منابعی که نام آن‌ها را اعلام نکرده گزارش داده بود که مقامات بلندپایه‌ای در وزارت خارجه آمریکا مایک پمپئو، وزیر خارجه را متقاعد کرده‌ بودند که دسترسی ایران به سوئیفت قطع نشود. جمعه گذشته (۱۱ آبان) ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که برای ثبات بازار نفت و جلوگیری از افزایش قیمت بنزین برخی مشتریان آسیایی ایران از تحریم‌ها معاف می‌شوند اما می‌بایست پول فروش نفت ایران را به حساب مشخصی واریز کنند.

قبل از این تحولات، وزیر خارجه آلمان گفته بود ممکن است بتوان «ساز و کار ویژه» اتحادیه اروپا را به عنوان بدیلی برای سوئیفت به کار گرفت. «ساز و کار ویژه» اتحادیه اروپا که بر اساس معامله پایاپای طراحی شده، هنوز آماده نشده است. دیپلمات‌های اروپایی دو هفته قبل به خبرگزاری رویترز گفته بودند که «ساز و کار ویژه» برای تمامی مبادلات کافی نیست و هدف قانع کردن ایران برای حفظ توافق هسته‌ای است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۱۴ آبان که همزمان با اعمال تحریم نفت ایران برگزار شد، همگان را دعوت به «صبوری» کرد:

«این نوع مکانیزم‌های جدید به خصوص در حوزه پولی و مالی مکانیزم‌های پیچیده‌ای است لذا وقتی قرار است ساز وکار جدیدی ابداع شده و به کارگرفته شود تاحدی زمان‌بر است و باید با دقت لازم روی آن کار شود. فکر می‌کنم اگر باز هم کمی صبوری کنیم باید خیلی زود در واقع کلیات SPV مشخص و اعلام شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.