ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حفظ ارتباط کیلومترها دور از ایران

همه ما مهاجران لحظاتی را گذرانده‌ایم که آرزو می‌کردیم که ای کاش خانواده و دوستانمان در کنارمان بودند. برای ما مهم است که فرزندمان معنای پدربزرگ و مادربزرگ، دایی و عمه را بفهمد با این حال حفظ این روابط دورادور دشوار و پیچیده است.

میلیون‌ها ایرانی در سراسر جهان به دور از خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. بعضی از ما امکان بازگشت به ایران را نداریم و برخی از ما آنقدر درگیر و پرمشغله هستیم که پیدا کردن فرصتی برای بازدید از خانواده و دوستان برایمان میسر نیست. اما لحظات زیادی هست که در اوج فعالیت‌های روزمره ناگهان یاد صدایی، بویی، خانه‌ای، آدم خاصی، خیابانی یا مغازه‌ای می‌افتیم و در آن خاطره و یادآوری دست‌وپا می‌زنیم. اگر یاد عزیزی افتاده باشیم اغلب پس از یادآوری یک خاطره خوش دور از خود می‌پرسیم «هنوز هم به من فکر می‌کند؟»

همه ما دلتنگ خانه پدرومادر می‌شویم، عمه عزیزی داریم که سال‌هاست او را ندیده‌ایم، ممکن است حتی امکان و فرصت دیدار با برادر خود را نداشته باشیم. فرزندانمان دور از اعضای خانواده و فامیل متولد و بزرگ می‌شوند و ممکن است جز تصویری در یک ویدیو چت هیچ درکی از ارتباط با اعضای فامیل نداشته باشند. والدین ما دلتنگ نوه‌ها می‌شوند و فرصت این را ندارند که روند رشد آنها را ببینند.

دوری از خانواده فقط بحران ایرانی‌ها یا مردم دیگر کشورهای جهان سوم نیست. خیلی از مردم جهان برای یافتن یک شغل و فرصت کاری بهتر و رفاه بیشتر از شورهای خود مهاجرت می‌کنند. جالب است بدانید که ۵ میلیون بریتانیایی برای کار و فعالیت اقتصادی در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند؛ همان کشوری که خیلی از ایرانی‌ها به آن مهاجرت کرده‌اند. دوری از خانواده یک مساله فراگیر جهانی است که همه افراد مهاجرسختی آن را به یک شکل تجربه می‌کنند.

همه ما لحظاتی را گذرانده‌ایم که آرزو می‌کردیم که ای کاش خانواده و دوستانمان در کنارمان بودند. همینطور لحظات زیادی هست که دلمان می‌خواسته کنار آنها باشیم. برای ما مهم است که فرزندمان معنای پدربزرگ و مادربزرگ، دایی و عمه را بفهمد با این حال اینطور به نظر می‌رسد که حفظ این روابط دورادور دشوار و پیچیده است.

چه می‌توانیم بکنیم؟

آنها فراموش نمی‌کنند

برای یک فرد مهاجر پذیرش این واقعیت که دوری در روابط عاطفی تاثیرگذار است بسیار دشوار است بنابراین همواره تلاش می‌کند ارتباط عاطفی‌اش را با خانواده و بستگانش حفظ کند. اما گاهی در مقابل اینطور احساس می‌کند که حفظ این ارتباط برای آنهایی که در کشور مانده‌اند چندان اهمیت ندارد و او تلاش متقابلی را از سوی دیگران نمی‌بیند.   

یک جشن تولد برگزار می‌شود و یک نفر چند ساعت یا چند روز بعد عکس‌ها و فیلم‌ها را برایتان می‌فرستد. شما ابتدا خیلی دقیق به چهره آدم‌ها و تغییرات آنها فکر می‌کنید و بعد ناگهان از خودتان می‌پرسید «اصلا جای من هم خالی بود؟» بله، جای شما خالی بود. جشنی برگزار شده که همه در آن شاد بوده‌اند و احتمالا کسی یا کسانی یادی از شما کرده‌اند. همانطور که شما در بسیاری از لحظات زندگی‌تان  به عزیزانتان فکر می‌کنید. فرد مهاجر همیشه نگران آن است که از یاد عزیزانش برود و یا بخاطر شریک نبودن در خاطرات پس از جدایی اثر وجود او در زندگی آنها کمرنگ شود. همه ما انسانیم و بسیاری از ما با خاطراتمان زندگی می‌کنیم. اصلا اگر اینطور نبود رنج دوری اینقدر سخت نبود. به عنوان یک مهاجر سعی کنید ایتدا با سبک متفاوت زندگی خود یعنی ارتباط از راه دور کنار بیایید و آن را بپذیرید. کنار آمدن با حقیقت هرچند ناخوشایند به شما کمک می‌کند بهتر از پس آن بر بیایید.

ارتباط را برقرار نگه دارید

حفظ یک ارتباط مستمر مهم‌ترین اقدام شما برای مراقبت از روابط عاطفی است. اگر بیش از ۱۰ روز است که خبری از والدین یا خواهروبرادر ندارید، این مساله می‌تواند تاثیرگذار باشد. برنامه مشخصی برای گفت‌وگو با اعضای خانواده و دوستانتان داشته باشید. به ویژه اگر فرزندی دارید که می‌خواهید حضور پدربزرگ یا مادربزرگ را احساس کند و این ارتباط برایش معنایی داشته باشد زمان بیشتری را صرف گفت‌وگو با آنها کنید. اجازه بدهید آنها در این مکالمات جزئیات بیشتری از زندگی شما بدانند. خانه و تغییراتش را نشان بدهید، از آشپزی خود عکس بفرستید، آنها را در جریان کارهای ساده روزمره قرار بدهید، اگر دوست دارید لباس تازه‌ای که خریده‌اید را نشان بدهید و از آنها مشورت بگیرید.  بخشی از اتفاقات روزمره را برای آنها تعریف کنید و به طور کلی ارتباط خود را طوری پیش ببرید که گویی کسی که می‌خواهید را در کنارتان دارید. تا جایی که می‌توانید در ارتباط تصویری و صوتی باشید، صدا و تصویر در ایجاد پیومند عاطفی بسیار تاثیرگذارتر از فرستادن پیام هستند.

هدیه بفرستید

اگر می‌خواهید در زندگی آدم‌های عزیز ‌خود بمانید هر از چندگاهی برای آنها هدیه بخرید. درست است که خواهرزاده را از روزی که متولد شده ندیده‌اید اما فرستادن یک هدیه برای او می‌تواند تصویری از حضور شما در زندگی‌اش ایجاد کند. فرستادن هدیه به ویژه برای بچه‌ها بسیار هیجان‌انگیز و تاثیرگذار است. برای بچه‌ها مهم است که هدیه از کجا آمده و چه کسی آن را فرستاده است. به این ترتیب او می‌فهمد آن فردی که همیشه در ویدیوچت می‌بیند فردی است که عمیقا دوستش دارد، برایش وقت گذاشته، چیزی خریده و آن را فرستاده است. هدیه همیشه خوشحال کننده است. محال است کسی که به فکر او بوده‌اید بتواند شما را فراموش کند.  هدیه شما برای عزیزانتان می‌تواند شامل دست‌خط، کاردستی یا عکسی از خودتان باشد. آدم مهاجر باید خلاق باشد و راه‌های تازه برای حفظ ارتباط را کشف کند.

برنامه سفر

تدارک سفر برای بازدید خانواده کار بسیار پرهزینه‌ای است اما نه برای کسی که دلتنگ عزیزانش است. اگر امکان سفر به ایران را دارید آن را به تعویق نینندازید و طبق یک برنامه‌ریزی مناسب و بهینه سفر کنید. اما اگر این امکان برایتان میسر نیست ملاقات را در یک کشور سوم ترتیب دهید. هزینه‌‌های سفر ممکن است برای شما یا کسانی که از ایران می‌آیند، زیاد به نظر برسد اما اگر هدف واقعی شما دیدار با آنهاست همیشه امکان هزینه سفرهای ارزان و به صرفه وجود دارد. راه و روش سفر ارزان را یاد بگیرید و فرصت دیدار را فراهم کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.