ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف کرد

پس از قتل خاشقجی فشارها بر ریاض برای پایان جنگ یمن افزایش یافت. آمریکا همزمان با حمله جدید ائتلاف به حدیده سوخت‌رسانی در حین پرواز به هواپیماهای ائتلاف را متوقف کرده.

همزمان با آغاز عملیات نظامی گسترده نیروهای تحت حمایت ائتلاف عربی برای کنترل بر بندر حدیده،‌ فشارهای بین‌المللی برای پایان جنگ یمن،‌ بزرگترین فاجعه انسانی معاصر افزایش یافته. در همین راستا، ‌ایالات متحده با توافق عربستان به سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی در جنگ یمن پایان داده است.

ماکت‌های جنگنده‌های سعودی در جنگ یمن در نشست خبری ائتلاف پس از آغاز جنگ ـ عکس از آرشیو

ائتلاف عربی شنبه ۱۰ نوامبر این خبر را اعلام و واشنگتن آن را تأیید کرد. در بیانیه ائتلاف عربی آمده است:

«اخیراً پادشاهی سعودی و ائتلاف ظرفیت‌شان برای انجام مستقل عملیات سوخت‌رسانی در حین پرواز در یمن را افزایش داده‌اند. در نتیجه،‌ ائتلاف پس از مشورت با ایالات متحده درخواست توقف پشتیبانی به صورت سوخت‌رسانی در حین پرواز برای عملیات نظامی در یمن را داد».

جیمز متیس،‌ وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است که تصمیم به پایان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف در حین پرواز پس از مشورت با ایالات متحده اتخاذ شده است. به گفته وزیر دفاع آمریکا،‌ واشنگتن کماکان با ائتلاف برای به حداقل‌رساندن تلفات غیرنظامی و گسترش امدادرسانی به جنگ‌زدگان همکاری خواهد کرد.

سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان علیه گروه انصار‌الله، گروه شیعیان حوثی یمن بود.

ائتلاف به رهبری عربستان در مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی در یمن را پس از آن آغاز کرد که حوثی‌های تحت حمایت ایران دولت قانونی عبد ربه منصور هادی را سرنگون کردند و صنعا، پایتخت یمن را در کنترل گرفتند.

ریاض در ماه‌های اخیر به خاطر کشته‌شدن غیرنظامیان در حملاتش به یمن تحت فشار بین‌المللی قرار داشت. قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول نیز بر فشارها علیه ریاض افزوده است.

ایالات متحده و بریتانیا ماه گذشته خواهان وضع آتش‌بس در یمن برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای پیشبرد مذاکرات صلح در ژنو شدند. شماری از قانون‌گذاران کشورهای غربی نیز ماه‌ها به دنبال لغو معاملات تسلیحاتی با عربستان به دلیل کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن بوده‌اند.

بسته‌شدن مسیرهای اصلی ورود محموله‌های دارو و غذا و تخریب‌ راه‌ها و زیرساخت‌ها در طول جنگ سه ساله یمن بزرگترین فاجعه انسانی سال‌های اخیر را باعث شده.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ چندی پیش هشدار داده بود که اگر یمن ۱۰۰ تن جمعیت داشت، «۸۰ تن برای بقا نیاز به امدادرسانی داشتند، ۶۰ تن تقریباً چیزی برای خوردن نمی‌یافتند، ۵۸ تن به آب پاکیزه دسترسی نداشتند، ۵۲ تن به خدمات بهداشتی دسترسی نداشتند، و ۱۱ تن دچار سوء تغذیه شدید بودند.»

سازمان «برنامه جهانی غذا» پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که تلاش‌هایش در یمن را ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد تا به ۱۴ میلیون تن امدادرسانی کند و از افتادن این جمعیت به وضعیت گرسنگی تا حد مرگ جلوگیری کند.

نبرد جدید در حدیده

نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، جمعه ۹ نوامبر در بیانیه‌ای از آغاز یک عملیات نظامی گسترده علیه مواضع حوثی‌ها در حدیده خبر دادند.

آخرین دور مذاکرات برای توقف درگیری‌ها در حدیده شنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور شکست خورد و پس از آن درگیری‌ها شدت گرفته است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که از ژوئن تاکنون حدود ۶۰۰ هزار تن از درگیری‌ها در حدیده گریخته‌اند. با آغاز دور جدید درگیری‌ها، این نهاد بین‌المللی نسبت به وضعیت ساکنان محلی گیرافتاده در حدیده ابراز نگرانی کرده است.

مارتین گریفیتس،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن نیز گفته که امیدوار است تا پایان سال مذاکرات صلح بین طرفین درگیر جنگ بار دیگر آغاز شود.

متیس وعده داده که واشنگتن از تلاش‌های گریفیتس حمایت خواهد کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.