ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک‌تایمز: سعودی‌ها به دنبال ترور مقام‌های جمهوری اسلامی بوده‌اند

مقامات امنیتی عربستان سعودی که به ولیعهد این کشور نزدیک هستند در جلسه‌ای با پیمانکاران امنیتی خارجی به دنبال راه‌هایی برای ترور مقامات جمهوری اسلامی ازجمله قاسم سلیمانی بوده‌اند.

مقام‌ها امنیتی عربستان سعودی که به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور نزدیک هستند در جلسه‌ای با پیمانکاران امنیتی خارجی به دنبال راه‌هایی برای ترور مقام‌ها جمهوری اسلامی ازجمله قاسم سلیمانی بوده‌اند. در این جلسه، پیمانکاران امنیتی خارجی قرار بوده طرح‌هایی را برای صدمه زدن به اقتصاد ایران ارائه کنند.

جورج نادر و محمد بن سلمان

نیویورک تایمز در گزارشی که ۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان منتشر کرده می‌گوید که در جلسه‌ای در ۱۷ مارس ۲۰۱۷ برگزار شده، برخی از مقام‌های امنیتی کشور عربستان با گروهی از تجار و مقاطعه‌کارهای آمریکایی و اسرائیلی که بیشتر در حوزه‌های امنیتی فعال هستند دیدار کردند. این گروه از مقاطعه‌کارهای قرار بوده برنامه‌هایی را در رابطه با ایران به عربستان بفروشند.

این جلسه را جورج نادر، تاجر لبنانی-آمریکایی، برنامه‌ریزی کرده بوده و در آن جوئل زامل که با نهادهای امنیتی اسرائیلی نزدیک است هم شرکت داشته است. شرکت‌کنندگان بنا بوده در جلسه طرح‌هایی را برای صدمه زدن به اقتصاد ایران مطرح کند. برای این تجار، این جلسه فرصتی برای فروش برنامه‌هایشان به کشور عربستان بوده است. این مقاطعه‌کارهای برای طرح صدمه زدن به اقتصاد ایران دو میلیارد دلار پرداختی از عربستان در نظر گرفته بودند.

نیویورک تایمز که گزارش را بر مبنای گفت‌وگو با سه منبع که نام آنها را نمی‌آورد نوشته است می‌گوید که جورج نادر، جوئل زامل و دیگر شرکت‌ها و افراد خارجی حاضر در این جلسه که نامشان نیامده در واقع در حال ارائه طرح‌هایی برای جنگ اقتصادی با ایران بودند.

در جلسه ۱۷ مارس، احمد عسیری، فرمانده سابق سرویس امنیت و اطلاعات عربستان سعودی و مشاور  نزدیک محمد بن سلمان هم شرکت داشته است. عسیری پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد بن سلمان به‌عنوان مقام امنیتی مسئول این قتل شناخته‌شده و از کار خود برکنار شد.

در این جلسه مقام‌های امنیتی عربستانی  درخواستی غیرمتعارف داشتند. آنها از مقاطعه‌کارهای خارجی می‌پرسند که آیا آنها می‌توانند برای ترور مقام‌ها جمهوری اسلامی هم به عربستان کمکی کنند. آنها ازجمله از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نام می‌آورند و مایل به ترور او بوده‌اند. تجار حاضر در جلسه پاسخ می‌دهند که در این مورد باید با وکلای خود مشورت کنند.

پس از مشورت با وکلایشان شرکت‌کنندگان پیشنهاد عربستان برای ارائه طرح‌های برای ترور مقام‌ها جمهوری اسلامی را نمی‌پذیرند اما جورج نادر، شرکتی بریتانیایی را به مقام‌ها عربستانی برای این منظور معرفی می‌کند. این شرکت بریتانیایی که نام آن آورده نشده از سوی نیروهای نظامی- اطلاعاتی سابق بریتانیایی اداره می‌شود.

جورج نادر و جوئل زامل هردو از شاهدان پرونده ویژه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هستند که روبرت مولر بازرس ویژه آن است. مولر از هردو آنها پرسش‌هایی را در مورد جلسه ۱۷ مارس کرده است اما نیویورک تایمز نمی‌داند که این پرسش‌ها چه ارتباطی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دارد.

دیدار مقام‌ها امنیتی عربستان با جورج نادر و جوئل زامل و درخواست آنها برای یافتن راه‌هایی برای ترور مقام‌ها جمهوری اسلامی از این منظر در مقاله نیویورک تایمز اهمیت یافته که نشان می‌دهد که بیش از یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی، مقام‌های امنیتی نزدیک به محمد بن سلمان به دنبال این بودند که از ترور برای حذف دشمنانشان استفاده کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.