ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموران مرزبانی ایران یک کولبر را کشتند، دو کولبر دیگر زخمی شدند

از آغاز فصل پائیز دست‌کم ۲۰ کولبر در نقاط مختلف کردستان با شلیک ماموران نظامی ایران به قتل رسیدند. در تازه‌ترین خبر ماموران مرزبانی گروهی از کولبران را به رگبار بستند.

ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در سه نقطه مرزی جداگانه کولبران را به رگبار بستند. یک کولبر کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

تصویری از کولبران در مناطق مرزی ایران- عکس: آرشیو

سایت هه‌نگاو که اخبار کردستان را پوشش می‌دهد دوشنبه ۲۱ آبان از کشته شدن دست‌کم دو کولبر در مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق خبر داد. حداقل سه کولبر نیز بر اثر تیراندازی مستقیم ماموران مرزبانی ایران زخمی شدند.

بر اساس این گزارش ماموران مرزبانی یکشنبه ۲۰ آبان در مرز مریوان، سلماس و اورمیه کولبران را به رگبار بستند. در نقطه مرزی «آسنوی» مریوان یک کولبر به نام غالب کویک با شلیک مستقیم ماموران مرزبانی ایران کشته شد.

همچنین در تیراندازی ماموران مرزی به گروهی از کولبران در نقطه مرزی سلماس یک کولبر به نام محمد ولی‌پور زخمی شد.

در اقدام دیگری در اورمیه نیز ماهر شینی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از ناحیه گردن زخمی شد. منابع خبری وضعیت جسمانی این کولبر را «وخیم» گزارش کردند.

بر اساس گزارش منابع خبری از آغاز مهر تا ۲۰ آبان سال جاری دست کم ۲۰ کولبر در نقاط مرزی ایران با شلیک مستقیم ماموران نظامی کشته شدند.

مرکز حقوق بشر کردستان نیز گزارش کرده که طی چهار روز گذشته حداقل ۴ کولبر به دست ماموران نظامی ایران به قتل رسیدند و سه تن نیز مجروح شدند.

عبدالرضا رحمان فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران یک ماه قبل کولبری را «غیرقانونی» دانست. پیش از این دولت جمهوری اسلامی به کولبران قول داده بود که در طرحی به نام «ساماندهی کولبری» امکان برخورداری کولبران از بیمه درمانی را فراهم کند.

جمهوری اسلامی ایران سال گذشته همزمان با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، مرزهای میان ایران و اقلیم کردستان را مسدود و بر شمار نیروهای نظامی در این منطقه افزود.

کولبران و کاسبکاران کردستان ایران در اعتراض به این اقدام و کشتار کولبران به دست نیروهای مرزبانی چندین روز پیاپی در چند شهر تجمع کردند.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران همزمان با این اعتراض‌ها، گفته بود که حدود ۸۰ هزار تن در مناطق مرزی کردستان در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و ایلام و کرمانشاه از طریق کولبری امرار معاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    روشنفکران و دردمندان ایرانی اینروزها وظیفه‌ای سنگین بعهده دارند. باید از هر ابزاری برای روشن ساختن مردم استفاده کنند. روشنگری تنها حربه رسیدن به دمکراسی است. ترور شریف باجور، کولبران بی گناه در کردستان پروسه‌ای است برای حفظ نظام از طریق به خشونت کشاندن مردم کردستان. باید راهی پیدا کرد تا نظام را از کشتن مردم بازداشت. باید فریادی کشید و این نظام را از راهی که در آن افتاده باز داشت. باید ج.ا بداند که سرنگونی حتمی است، چون اضمحلال و پوکیدن، طبیعت هر سیستم فاسدی است، و این نظام هم هیچ راه گریزی از آن ندارد. پس بهتر است بیش از این مردم بیگناه را ترور نکند.

  • صدیق

    ***کشتن مردم کردستان توسط جمهوری اسلامی این پیام را به دنیا صادر می‌کند: که مردم جهان بدانید که کردستانی‌ها ایرانی نیستند، آنها لایق مردن هستند، ما (جمهوری اسلامی) حتی حاضر نیستیم این قوانین نیم بند خودمان را برایشان اجراء کنیم. با این عمل، جمهوری اسلامی قصد دارد تا بار دیگر آن حربه قدیمی سالهای گذشته را که همانا کشانیدن مردم به سمت خشونت است دوباره اجرایی کند.

  • صدیق

    از سوی دیگر، در بیست سال گذشته احزاب کومله و دمکرات بکلی مشی نظامی را کنار گذاشته بودند، و فقط فعالیت سیاسی داشتند. اما هرگز ج.ا. هیچ فرصتی برای حل مسئله و مذاکره فراهم نکرد. زمانی طلایی که می‌توانست برای همیشه مشکل را ریشه‌ای حل کند. در عوض بجای پیگیری برای حل مشکل، ج.ا هر زمان که یکی از اعضاء یا حتی کسانی که قلباً همراه با آن طرز فکر بودند به انحاء مختلف زندانی، شکنجه، اعدام و ترور کرد. حال سفیر دروغگوی حکومت آقا امام زمان مسئله‌ای را مطرح می‌کند که از اساس دروغ است! عجب از این قوم دروغگو و کذاب! عجب! کولبرانی که هر روز با تیر مستقیم نیروهای سپاه کشته می‌شوند که مشی مسلحانه ندارند! آنها مردمانی فقیر هستند که برای قوت لایموت خانواده خود کولبری می‌کنند. کاری که آنها می‌کنند در دستکم صد سال گذشته در مرز بین ایران و عراق مرسوم بوده است. و اگر این رسم قرار است برچیده شود، باید حکومت مستقر راهی دیگر برای معاش مردم بیابد.

  • صدیق

    باز تروری دیگر توسط عُمال جمهوری اسلامی! اخیراً یکی از به اصطلاح سفیران ج.ا در بغداد در مصاحبه با یک رسانه کُردی زبان دروغ‌هایی را بهم بافته است که در نوع خود قابل تأمل است. ایشان ادعا کرده که اگر احزاب کردستان فقط فعالیت سیاسی می‌کردند، ج.ا کاری با آنها نداشت!!!! ***ظاهراً ایشان با این سخنان قصد فریب اذهان عمومی را دارند! چون بخوبی می‌دانند که از روز ابتدای انقلاب 57، خمینی فرمان جهاد را علیه مردم کردستان صادر کرد. حتی مطابق گفته‌های بنی‌صدر به ایشان که آن زمان فرمانده کل قوا بود دستور بمباران کردستان با بمب ناپالم را داده بود. جمهوری اسلامی به این جنایات هم اکتفا نکرد و رهبران احزاب کردستان را که همواره بدنبال روشهای مسالمت آمیز و مذاکره بودند در دو عملیات تروریستی به بهانه مذاکره به قتلگاه کشاند و از میان برد.