ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلومبرگ: اتریش نامزد میزبانی کانال مالی ایران و اروپاست

«ساز و کار ویژه» برای ادامه مبادلات با ایران بخش مهمی از تلاش‌های اروپا برای نجات برجام است و مذاکرات در این زمینه آرام پیش می‌رود اما هیچ کشوری علاقه ندارد میزبان این «ساز و کار ویژه» باشد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهند تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران را به چالش بکشند و مبادلات مالی خود با ایران را به‌منظور نجات توافق هسته‌ای حفظ کنند. از این رو برای تسهیل چنین امری می‌خواهند از طریق کشوری در میان خود کانال ویژه مالی با ایران یا «ساز و کار ویژه» را راه‌اندازی کنند. بلومبرگ نوشته است این کشور مورد نظر اتریش است اما مسئولان آن حاضر نیستند چنین مسئولیتی را بپذیرند.

دیدار سباستیان کورتس، صدراعظم اتریش و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در وین ـ ۴ ژوئیه / ۱۳ تیر سال جاری

بلومبرگ به‌نقل از سه منبع آگاه که نام‌ها آن‌ها برده نشده، نوشته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتریش را بهترین گزینه برای میزبانی کانال ویژه‌ مالی با ایران می‌دانند اما اتریش خود از این بابت چندان اشتیاقی نشان نمی‌دهد.

بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه هم به‌عنوان میزبان‌های بالقوه کانال مالی شناسایی شده‌اند. بلژیک و لوکزامبورگ این مسئولیت را نپذیرفته‌اند و فرانسه با میزبانی اتریش موافق است.

بنا به این گزارش، پتر گوشلباوئر، سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش گفته که پس از طرح این موضوع با سایر دولت‌ها در وین، وزارت خارجه اتریش به این تصمیم رسیده است که میزبانی اتریش «عملی نیست».

اواخر سپتامبر سال جاری وزیران خارجه ایران و قدرت‌های عضو «گروه چهار به علاوه یک» (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان)، کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای و مدافع حفظ آن، با انتشار بیانیه‌ای به‌منظور حفظ برجام از ایجاد یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به مبادلات تجاری با ایران استقبال کردند. هدف این است که شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون استفاده از کانال‌های عادی تراکنش‌های مالی بین‌المللی، با جمهوری اسلامی به داد و ستد بپردازند تا در معرض مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار نگیرند. «ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد.

«ساز و کار ویژه» بخش مهمی از تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته‌ای است و مذاکرات در این زمینه به آرامی پیش می‌رود اما هیچ کشوری علاقمند به میزبانی این «ساز و کار ویژه» نیست.

این «ساز و کار ویژه» هنوز آماده نشده است. دیپلمات‌های اروپایی سه هفته قبل به خبرگزاری رویترز گفته بودند که «ساز و کار ویژه» برای تمامی مبادلات کافی نیست و هدف قانع کردن ایران برای حفظ توافق هسته‌ای است.

چچیلیا مالمستروم، کمیسر اتحادیه اروپا چهارشنبه ۷ نوامبر / ۱۶ آبان درباره راه‌اندازی «ساز و کار ویژه» گفت: «روی کاغذ مناسب به نظر می‌رسد اما [عملی ساختن آن] دشوار است.»

گوردون سُندلند، نماینده و سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا دو روز پیش از آن، «ساز و کار ویژه» اروپا برای حفظ برجام را «ببر کاغذی» نامیده بود. او پیش از آن نیز گفته بود این «ساز و کار ویژه» موثر نخواهد بود و «شرکت‌های اروپایی باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند».

بانک‌های مرکزی منطقه یورو از این طرح و پیامدهای احتمالی ناشی از تحریم‌های آمریکا نگران‌ هستند.

به گفته یکی از منابع آگاه بلومبرگ، آلمان، فرانسه و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که اتریش را مجبور به میزبانی این نهاد می‌کنند. از کشورهای بالقوه دیگر، بلژیک مرکز سامانه سوئیفت است که در واکنش به تحریم‌های آمریکا رابطه خود با ایران را متوقف کرد. سامانه سوئیفت بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی بین کشورهای جهان را به عهده دارد. لوکزامبورگ نیز در این میان از نظام مالیاتی کم درآمدی برخوردار است که آن را به یک مرکز اصلی بانکی تبدیل کرده است.

یکی دیگر از این منابع خبری می‌گوید، مسئله‌ی حل نشده این است که چگونه می‌توان در تعامل با «ساز و کار ویژه» به بانک‌ها اطمینان داد که از خطر تحریم‌های آمریکا محفوظ خواهند ماند. طرح این است که با حجم بسیار کمی مبادلات شروع شود و در نهایت آن را افزایش دهند.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه اتریش می‌گوید وین به این نتیجه رسیده است که «سئوالات بسیاری وجود دارند که در حال حاضر هیچ پاسخ نهایی‌ای برای آن‌ها وجود ندارد».

به‌گفته او اتریش همچنان از «ساز و کار ویژه» حمایت می‌کند «اما باید طوری برنامه‌ریزی شود که هدف آن را برآورده سازد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.