ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: عراق و ایران بر سر مبادله مواد غذایی با گاز و برق توافق کردند

دو مقام دولتی عراق که

دو مقام دولتی عراق که نام آن‌ها اعلام نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که عراق با ایران توافق کرده که در برابر دریافت گاز و برق، مواد غذایی و اقلام بشردوستانه به ایران بدهد.

صدور گاز از ایران به عراق (عکس: آرشیو)

سفارت آمریکا در بغداد جمعه گذشته با ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که آمریکا به عراق به مدت ۴۵ روز برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران معافیت موقت داده است. این معافیت به عراق فرصت می‌دهد به سوی استقلال انرژی گام بردارد و شرط آن هم این است که عراق در ازای واردات برق و گاز به ایران دلار پرداخت نکند.

یکی از دو مقام دولتی عراق به رویترز گفته است:

«مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای توقف واردات گاز و برق از ایران کافی نیست. در این مدت عراق نمی‌تواند جایگزینی برای انرژی مورد نیاز خود پیدا کند.»

این مقام دولتی عراق هشدار داده که توقف واردات گاز و برق از ایران ممکن است امنیت داخلی عراق را به خطر بیندازد و به منازعات جناحی در این کشور دامن بزند.

مقام دوم هم گفته است که عراق به ایالات متحده درخواست تمدید مهلت ۴۵ روزه واردات گاز و برق از ایران را داده است. به گفته این مقام عراقی، در مقابل گاز و برق، عراق متعهد می‌شود مواد غذایی و اقلام بشردوستانه را در اختیار ایران بگذارد و دولت روحانی هم با این معامله پایاپای موافقت کرده است.

مقامات بانک مرکزی عراق در اوت سال جاری اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور در ارتباط تنگاتنگ با ایران است و به همین سبب بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریم‌ها علیه ایران، از جمله گاز و برق معافیت بگیرد.

ایران بر اساس دو قرارداد جداگانه از نیمه دوم سال گذشته میلادی روزانه در مجموع ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به بغداد و بصره صادر می‌کند. گاز ایران تنها منبع دو نیروگاه گازی عراق برای تولید برق است. شنبه گذشته در بغداد وزیران نفت عراق و عربستان سعودی با هم دیدار کردند. عربستان به عراق پیشنهاد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صادرات برق داده است.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق دو روز قبل در سفرش به کویت، از ایالات متحده آمریکا خواسته بود در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، شرایط ویژه سیاسی و اجتماعی عراق را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    عراق بی آب و جماعت بیکاره جنگ زده که محتاج واردات کالا ازخارج است چه کالائی دارد که مازادبرآن را به ایران درقبال تحویل گاز صادرکند؟ دلیل اصلی پذیرش کالا درمقابل گازازطرف حکومت آخوندی این است که همراه کانتینرهای مواد غذائی بشردوستانه " آب نبات ..آدمسی ...مسواک...کفش پلاستیکی ...جانماز ومهروتسبیح " چندکانتینرهم با دلار پروحمل خواهد شد...