ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محبوبیت ایران بین شیعیان عراق طی ۳ سال اخیر نصف شده است

نتایج پژوهش‌ها درباره نگاه منفی شیعیان عراق نسبت به ایران در آستانه سفر برهم صالح به تهران منتشر شد. خامنه‌ای اما در دیدار با رئیس‌جمهوری عراق گفته: «ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است».

رهبران عراق و ایران در دیدارهای دوجانبه در تهران از صمیمیت دو کشور و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزه‌ علیه استبداد و «تروریسم» در عراق گفتند. اما نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد محبوبیت ایران در میان شیعیان عراق بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نصف شده است.

اعتراضات بصره، هفتم سپتامبر؛ این معترض چند لحظه بعد پرچم و پوستر دستش را آتش می‌زند ـ منبع: AFP

منقذ داغر الموسوی،‌ مدیر موسسه تحقیقاتی «المستقله» عراق در یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» درباره گرایش‌ افکار عمومی عراق راجع به ایران می‌نویسد:

«یافته‌های نظرسنجی‌های اخیر انجام‌شده از تغییراتی قابل توجه حکایت دارند. درصد شیعیان عراقی که نظر مثبتی نسبت به ایران داشتند،‌ از ۸۸ درصد در ۲۰۱۵ به ۴۷ درصد در ۲۰۱۸ کاهش یافته. در مدت مشابه، شمار آنهایی که نظر منفی نسبت به ایران داشتند، از ۶ درصد به ۵۱ درصد رسیده».

شمار شیعیان عراقی نیز که ایران را شریک و همسایه‌ای قابل اعتماد می‌دانستند،‌ از ۷۶ درصد به ۴۳ درصد رسیده و آنهایی که اعتمادی به ایران نداشتند، از ۲۴ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته‌اند.

به علاوه،‌ کسانی که ایران را تهدیدی برای حاکمیت ملی عراق می‌دانند، از ۲۵ درصد در ۲۰۱۶ به ۵۸ درصد در ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

به گفته داغر، کاهش شدید محبوبیت ایران و اعتراض‌های سال جاری در بصره ارتباط دارند.

قطع برق صادراتی ایران به بصره  و قطع جریان ورودی چندین رودخانه به خاک عراق یکی از دلایل آغاز اعتراض‌های چند ماه پیش عنوان شده بود.

حمایت پیوسته ایران از دولت‌های فاسد عراق پس از ۲۰۰۶ به ویژه دولت نوری المالکی نیز در این کاهش محبوبیت تأثیرگذار بوده.

سفر برهم صالح به تهران و ادامه نفوذ تهران

گزارش ذاغر الموسوی در واشنگتن‌پست در آستانه سفر برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و هیأتی بلندپایه از این کشور به ایران منتشر شد.

عل خامنه‌ای به برهم صالح: «روابط دو ملت تاریخی است»

این سفر چندین روز پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران رخ می‌دهد. عراق مشتری گاز و انرژی و بسیاری دیگر از کالاهای ایرانی است.

با آغاز اجرای دور جدید تحریم‌ها در ۵ نوامبر/ ۱۴ خرداد، واشنگتن بغداد را تا پایان دسامبر از تحریم‌ها معاف کرده اما دو مقام دولتی عراق که نام آن‌ها اعلام نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند عراق با ایران توافق کرده که در برابر دریافت گاز و برق، مواد غذایی و اقلام بشردوستانه به ایران بدهد.

برهم صالح با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

مسئولان ایرانی در این دیدارها حمایت ایران از عراق در جنگ با داعش و نیز حمایت جمهوری اسلامی از مسئولان فعلی حکومت عراق در دوران دیکتاتوری صدام حسین را برجسته کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)،‌ خامنه‌ای در دیدار با صالح به او گفته «ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است» و توصیه کرده «راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه‌های بدخواهان، حفظ اتحاد ملی در عراق، شناخت صحیح دوست و دشمن و ایستادگی در مقابل دشمن وقیح، تکیه بر نیروی جوانان و حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت است.»

تهران پس از سقوط صدام در حمله آمریکا و بریتانیا، با واشنگتن بر سر نفوذ سیاسی در عراق رقابت دارد.

پاسخ رئیس‌جمهوری عراق به رهبر جمهوری اسلامی نیز تأکید بر «عوامل و عناصرپیوند دهنده دو ملت ایران و عراق» بود و اینکه بغداد «کمک‌ها و حمایت‌های ایران را در دوران مبارزه با استبداد صدامی و در دوران مبارزه با تروریسم تکفیری را فراموش نخواهد کرد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در دیدار با برهم صالح از افزایش روابط تجاری،‌ ایجاد منطقه آزاد در مرز مشترک، تأسیس خط آهن بین شلمچه و بصره، و توافق برای صدور برق و گاز خبر داد و در عین حال یادآور شد که رهبران فعلی عراق سه‌ دهه با مسئولان جمهوری اسلامی ارتباط داشتند.

توصیف محمدجواد ظریف‌،‌ وزیر خارجه ایران نیز از این دیدارها «تعهد نیرومند و مشترک برای بازی برد ـ برد در تمامی مناسبات دو همسایه» بود.

— Javad Zarif (@JZarif) November 17, 2018

به گزارش ایرنا،‌ لاریجانی نیز در دیدار با هیأت عراقی گفته است که «برخی زحمت بیجایی می‌کشند تا ما را از هم جدا کنند، چنانچه در حال حاضر مجامع زیادی میان دو کشور فعال شده است.»

منقذ داغر نیز در گزارش پژوهش‌های المستقله برای واشنگتن‌پست به این نکته به نحوی دیگر اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که آمار منفی‌بودن افکار عمومی علیه ایران به معنای کاهش نفوذ سیاسی یا اقتصادی فوری تهران در بغداد نیست. و نشانه‌های چنین کاهشی نیز فعلاً به چشم نمی‌خورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حشمتی

    توصیه به میلاد که اصلا عصبانی نیست : دوست عزیز بهتره ابتدا یک لیوان آب سرد بخوری تا مقداری خنک شود و بعدش به این نکته بدون عصبانیت توجه کنی که وقتی شما ماهی یکبار به عراق سفر میکنی حتما پیش جمع دوستات میری که خب معلومه شما رو تحویل میگیرن و محبتت می کنن. اما بحث یافته های نظر سنجی یک پژوهشگر که در روزنامه ها منتشر شده با مهر و محبت دوستان به جنابعالی خیلی فرق میکنه و این دوتا رو با هم نمیشه مقایسه کنی. شوربختانه امروز یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ رسانه ها اعلام کردن که این پژوهشگر سیاه بخت دیروز یعنی شنبه در جلوی خانه اش کشته شده«« احتمالا دلیل قاتل ، عصبانیت از انتشار نتایج نظرسنجی نبوده . بوده؟؟؟؟»» .

  • علی

    خواهر / برادر گرامی میلاد بسیار ممنون از پیام "محترمانه" ای که برای خوانندگان درج کرده اید. فقط یادآوری شود که تاریخا در کشور ما ایران, سنت دروغ گفتن و استادی در این حرفه متعلق به قشر (اکنون نه چندان محبوب و بسیار متنفر شده) آخوندها, ملایان و عناصر آنها می باشد. یاد داشته باشید که بزرگترین و جنایتکارانه ترین دروغ ها در عرض این چهل سال از دهان آخوندها و ملایان بیرون آمده است: از سوزاندن سینما رکس و چند صد نفر مردم بیگناه در آنجا, تا این دروغهای اخیر روحانی (فریدون) که در ایران "ابر تورم" نداریم. کسانی هم که مانند سگ هار و وحشی پاچهء ملت را در این ۴۰ سال اخیر میگیرن امت نه چندان محترم حزب الله است. از لحن این چند خط فحاشی شما نیز بسیار خوب معلوم است که چه کسی و چرا آنقدر عصبانی است و دارد از عصبانیت می میمرد. نگاهی به آینه کمک خواهد کرد. باش تا صبح دولتت بدمد کاین هنوز از نتایج سحرست

  • مینا پاسخ به کاربر میلاد

    معلومه کی از دست کی عصبانی ه و کی از این عصبانیت میمیره!!! تو بدبخت داری از عصبانیت میمیری و به فحاشی و هتاکی افتادی. معنی استکبار و بلدی؟ چرا ماهی یکبار به عراق مسافرت میکنی ؟ مطمانا برای آدمکشی. اگر نه «ما» بکار نمیبردی, رژیم ایران که بجز آدمکشی و فضولی در امور کشورهای دیگه کاری بلد نیست و تو هم که خودت داری میگی «ما» و جز ا اونا هستی صد در صد جزو آدمکش هایی. اره اگر این رژیم بره تو از کجا نون در بیاری ؟ از همه این حرفا گذشته, «استکبار» رو معنی کن.

  • میلاد

    مثل سگ دروغ می گویید من خودم ماهی یک بار به عراق سفر می کنم و دلبستی عمیق عراقیها را نسبت به ایرانیها به وضوح حس میکنم . شماها جیره خواران استکبار همانند سگ دروغ می گویید از دست ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید

  • امیرحسین دلسوز مردم

    #برابری بین مسئولان و مردم/ خواهش می کنم کمی بحث کنید.