ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیدا شدن تابلوی به‌سرقت رفته پیکاسو تنها یک نمایش بود

در حالی‌که خبرگزاری‌ها از احتمال یافتن تابلوی «سر ارلکین»، اثر ربوده‌شده پیکاسو در رومانی خبر داده بودند، معلوم شد که یک گروه تئاتر بلژیکی در چارچوب نمایش خود این ماجرا را آفریده است.

ماجرای پیدا شدن تابلوی «سر ارلکین»، اثر ربوده‌شده پیکاسو در رومانی یکی دو روز موضوع رسانه‌ها بود و همه جا از این «کشف» نوشتند. اما کل ماجرا تنها بخشی از نمایش یک گروه تئاتر بلژیکی بود.

تابلوی «سر ارلکین»، اثر پابلو پیکاسو

تقریباً همه چیز واقعی به‌نظر می‌رسید: خبرگزاری‌ها اعلام کردند که یک تابلوی پیکاسو که در سال ۲۰۱۲ از مرکز هنری روتردام به‌سرقت رفته بود در جنگلی در رومانی پیدا شده و کارشناسان در حال تحقیق‌اند تا ببینند تابلو اصل است یا کپی. اما همه ماجرا ساختگی بود و به اجرای نمایشی در شهر آنتورپن بلژیک باز می‌گشت.

ماجرا از این قرار است که تابلوی «سر ارلکین» که پابلو پیکاسو آن را در سال ۱۹۷۱ خلق کرده بود، شش سال پیش به همراه شش تابلوی دیگر از نقاشان نامدار، هنری ماتیس، کلود مونه، پل گوگن و لوسین فروید از مرکز هنری روتردام ربوده شد. این سرقت با سرعت هر چه تمامتر و به سادگی در یک نیمه‌شب انجام شد.

دو مرد رومانیایی به نام‌های رادو دوگارو و اوژن داری در ارتباط با این سرقت یک سال بعد در بخارست بازداشت شدند و در برابر دادگاه قرار گرفتند و به عمل خود اعتراف کردند. آن‌ها تابلوها را در جعبه‌هایی به رومانی منتقل کرده بودند تا آن‌ها را بفروشند.

اولگا، مادر دوگارو، بعد اعلام کرد که تابلوها را سوزانده است تا از این طریق به فرزندش کمک کند. کارشناسان خاکستر تابلوها را در اجاق آشپزخانه او پیدا کردند که حاوی بقایای سه اثر متعلق به قرن ۱۹ بود.

میرا فتیکو، نویسنده رومانی‌تبار ساکن هلند رمانی درباره این دزدی نوشت. او پس از دریافت نامه‌ای از یک ناشناس که در آن درباره کشف تابلوی پیکاسو و محل اختفای آن نوشته شده بود، به‌همراه فرانک وسترمن، روزنامه‌نگار به جنگلی در شرق رومانی رفته و تابلو را در پوششی از پلاستیک زیر یک صخره، در پای یک درخت یافت.

تابلو به سفارت هلند در بخارست تحویل داده شد تا مورد تحقیق کارشناسان برای اطمینان از اصالت آن قرار گیرد. روز یکشنبه ۱۸ نوامبر / ۲۷ آبان میرا فتیکو ایمیلی دریافت کرد مبنی بر این‌که این ماجرا یک شوخی بیشتر نبود.

عاملان آن بارت بائل و ایو دگریس، بنیانگذاران گروه تئاتر «برلین» در بندر آنتورپن بلژیک بودند. آن‌ها در وب‌سایت خود اعلام کردند که این اقدام بخشی از نمایشی به نام «کپی واقعی» درباره زندگی خیرت یان یانسن، جعل‌کننده هلندی بود.

آن‌ها می‌گویند این یک «شیرین‌کاری تبلیغاتی» نیست، بلکه بخش مهمی از اجرای نمایشی است که پنج‌شنبه گذشته در سالن deSingel آنتورپن برگزار شد.

آن‌ها نوشتند: «ایده اصلی این است که توجه را به نقاط ضعف در تجارت هنری جلب کنیم. گروه "برلین" همواره در نمایش‌هایش داستان‌های ویژه شخصی، مانند زندگی خیرت یان یانسن را به موضوعات جهانی پیوند می‌زند.»

بارت بائل و ایو دگریس در ۳۱ اکتبر / ۹ آبان تابلوی جعلی پیکاسو را خاک می‌کنند و شش نامه ناشناس به سه نشانی‌ در رومانی و یک هفته بعد به سه نشانی دیگر در هلند می‌فرستند.

آن‌ها در ادامه نوشتند: «سپس فرض کردیم که مخاطبان هلندی به مقامات رومانیایی یا هلندی اطلاع می‌دهند. با این حال، خانم فتیکو و آقای وسترمن با هواپیما به رومانی رفتند که نتیجه آن معلوم است. ما از سرعتی که مطبوعات موضوع را حتی قبل از تأیید اصالت تابلو منتشر کردند، شگفت‌زده شدیم.»

هدف این بود که نشان داده شود چگونه تابلوی پیکاسو می‌تواند به مجموعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ از آن به سرقت رفته بود، بازگردد.

میرا فتیکو پس از رو شدن ماجرا اعلام کرد که «خشمگین و غمگین است». فرانک وسترمن خوش‌بینانه‌تر برخورد کرد و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت او و فتیکو «در نمایشی از اوژن یونسکو حضور داشتند» اما می‌توانست بدتر از این هم باشد.

پابلو پیکاسو یکی از پرکارترین و بانفوذترین هنرمندان قرن بیستم است. او در نقاشی، مجسمه‌سازی، قلم‌‌زنی، طراحی و سفال‌گری هزاران اثر خلق کرده و به همراه ژرژ براک، نقاش فرانسوی، مکتب کوبیسم را در میان نقاشان جا انداخت.

پیکاسو ۲۵ اکتبر سال ۱۸۸۱ در شهر مالاگا در اسپانیا به دنیا آمد و ۸ آوریل سال ۱۹۷۳ در موگینس فرانسه درگذشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.