ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور و حذف فتوای مکارم شیرازی: ترمیم بکارت در پس پرده

سازوکاری که باکرگی را مهم می‌شمارد می‌گوید ترمیم بکارت جایز نیست مگر درموارد مرگ و زندگی و تجاوز. فتوای مکارم شیرازی هم بر این معنا دلالت می‌کرد.

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه فتوایی صادر کرده بود با این مضمون که «اگر دختری مرتکب زنا شود و توبه کند برای حفظ آبرویش می‌تواند بی‌سروصدا نزد طبیب برود» و بکارتش را ترمیم کند. در پی واکنش شهروندان، پرسش و پاسخ از وب‌سایت مکارم شیرازی حذف شد و دفتر او هم توضیحی در این‌باره منتشر کرد.

چهارشنبه ۲۰ آبان دفتر ناصر مکارم شیرازی، در توضیح حذف فتوای این مرجع تقلید شیعیان درباره ترمیم بی‌سر و صدای پرده بکارت نوشته است:

«اخیرا برخی از نا آگاهان یا مغرضان در فضای مجازی فتوایی از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت نقل کرده بودند که توأم با تحریف و خلاف‌گوئی بود. ایشان در توضیح مطلب فرمودند: اصل مطلب چنین بوده که از ما سؤال کرده بودند: اگر دختری به هر دلیل بکارت خود را از دست داده باشد و آگاه شدن اقوام جان او را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون‌ریزی شود، آیا اجازه ترمیم به او می‌دهید؟ ما در جواب گفته‌ایم: اگر کار به اینجا برسد از باب ضرورت و برای حفظ جان مسلمان ترمیم جایز است».

این اولین بار نیست که از مکارم شیرازی درباره ترمیم بکارت سوال می‌شود. قبلا نیز او در پاسخ به استفتائات مرتبط با پنهان نگه‌داشتن مسئله «ازاله بکارت» اعلام کرده بود که جایز است بر اساس حفظ آبرو یا پشیمانی و توبه ترمیم بکارت انجام شود.

«پرسش: دختری که  بکارت خود را ترمیم کرده است اگر خواستگار از او سؤال کند لازم است حقیقت را بگوید؟

پاسخ: در فرض سؤال لازم نیست بگوید.

پرسش: در مواردی که دختران برای گواهی سلامت  بکارت جهت ازدواج مراجعه می کنند و پزشک متوجه می شود که  بکارت سالم نیست، ولی طرف فریب خورده است و پشیمان می باشد و اصرار می کند که آبرویش حفظ شود و اگر گواهی سلامت داده نشود آبرویش در خطر است و ممکن است به فساد کشیده شود، چه باید کرد؟ و آیا دادن گواهی سلامت در این موارد جایز است و گناه ندارد؟

پاسخ: در صورتی که بر فرض بیان واقعیت، ضربه سنگین و فوق‌العاده‌ای بر او وارد می‌شود، می‌توان گواهی سلامت داد.»

علاوه بر مکارم شیرازی که برخی فتواهای او را «راه‌گشا و گره‌گشا» می‌دانند، مجتهدین دیگری چون صادق روحانی و یوسف صانعی نیز در فتواهای خود رای به جایز بودن ترمیم بکارت داده بودند.

از لحاظ حقوقی اما ترمیم پرده بکارت فقط در صورتی جایز است که بر اثر تجاوز از بین رفته باشد و «عفت و پاکدامنی دختر خدشه‌دار نشده و در صورت حوادث یا تجاوز به عنف، باکرگی خود را از دست داده باشد». در غیر اینطورت طبق ماده ۶۴۷ تعزیرات قانون مجازات اسلامی جایز نیست. در این ماده آمده است:

«چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد».

این مسئله باعث شده است که عمل ترمیم بکارت در مواردی که به تجاوز مربوط نمی‌شوند یا تجاوز قابل اثبات نیست، خارج از قانون و به صورت «سیاه» انجام شود.

ترمیم پرده بکارت یا هاینموپلاستی عمل پرهزینه‌ای ست که پزشکان در معنای غالب برای ترمیم پرده بکارت دختری که بکارتش به‌خاطر ارتباط جنسی با فرد دیگری یا در اثر حوادث دیگر از بین رفته است انجام می‌دهند. برخی از پزشکان می‌گویند به خاطر کمبود مرجع و نمونه معتبر خارجی، بسیاری این عمل را به صورت تجربی انجام می‌دهند.

معمولا وجود پرده بکارت و خون ریزی پس از اولین آمیزش جنسی در زنان را نشانه باکرگی می‌دانند که در جوامع مردسالار با مفهوم ناموس و به‌دنبال آن خشونت علیه زنان گره خورده است. هنوز در ایران و کشورهایی چون افغانستان موارد نگران کننده‌ای از قتل‌های ناموسی به ظن داشتن رابطه جنسی «نامشروع» گزارش می‌شود و مسئله بکارت گاهی به قیمت جان دختران تمام می‌شود.

در ایران نظر عمومی نسبت به مسئله روابط پیش از ازدواج در حال تغییر است،‌ اما هنوز بسیاری از دختران و پسران در زمان ازدواج به این مسئله اهمیت می‌دهند و برای ثابت کردن باکرگی از معاینه پرده بکارت استفاده می‌کنند که به سادگی در دسترس است. در کشورهای اسلامی عمدتا از معاینه با دو انگشت برای تشخیص بکارت استفاده می‌شود که به گفته سازمان ملل متحد، روشی علمی نبوده و به طور کلی امری اهانت آمیز و تبعیض جنسیتی علیه زنان تلقی می‌شود. از سوی دیگر عواملی چون اهمیت مسئله آبرو، تغییر در اخلاق جنسی جامعه ایران و نگرش به روابط جنسی پیش از ازدواج و تناقض در انتظارات جامعه و خانواده از دختران با زندگی جنسی آن‌ها باعث شده است تابه عمل ترمیم بکارت روی بیاورند. گرچه  تحقیقات میدانی از رواج این عمل حکایت می‌کنند اما هیچ آمار دقیقی از متقاضیان این عمل در ایران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یگانه

    باسلام وخسته نباشید.واقعا از ایت الله مکارم شیرازی ممنونیم.خیلی زیاد که اینقدر بابت این موضوع با انصاف وبا دیده عدالت قضاوت کردن.انشاا...همیشه در پناه خداوند سلامت باشند. ما چندتا از دخترهای دهه شصتی دردو دلی داشتیم.به نظرمون رسید که جایی است که به ازدواج جوانها و ...اهمیت میده وبراش مهمه .ماحدودا ۵۰ نفر هستیم که این مشکل داریم .ومطمئنا در همه جاهای ایران و به تعداد زیادی دخترها دچار این مشکل هستند.میگن چرا ازدواج انجام نمیشه.بیشتر دهه شصتیها مجردهستن.اون موقع ها تو زمونه ما خیلی اطلاع رسانی و اینترنت نبود.مدرسه همکه هیچی نمیگفت.واقعا که نسل سوخته ایم.خیلی معذرت میخوام.در مورد مسائل جنسی همکه نه حجب و حیامون میذاشت چیزی از کسی بپرسیم .نه کسی چیزی بهمون میگفت.الان از ترس اینکه نکنه بلایی سر اندام تناسلی خودمون آورده باشیم همه خواستگارهامونو رد میکنیم.بیشتر وقتها به خاطر این گواهی سلامت لعنتی که باب شده میترسیم که نکنه خانواده خواستگار ازمون بخواد.تورو خدا.تورو به آبروی امام حسین با آبروی دخترها بازی نکنید.بیشتر دخترها با اینکه سالم هستن،همشوم استرس میگیرن و به خاطر معاینه شخصی خودشون دارن به خودشون آسیب میزنن.حتی اگه یک خراش کوچک در اثر ناخن یا آسیب جزیی به هزارو یک دلیل وجوداشته باشه دکتر تو برگه مینویسه و با آبروی دختر بازی میکنه.تورو خدا ممنوع کنید که هیچ پزشک ماما یا متخصی اجازه نداشته باشه همچین چیزی رو انجام بده و در موارد خاص وضروری فقط به پزشکی قانونی مراجعه بشه ‌اونم برای کسانیکه وضعیتشون مشخصه.یکی از دوستهام به همین دلیل خودکشی کرد.چون دکتر براش نوشته بودآسیب.در حالیکه دستشم به نامحرمی نخورده بود.همه ما نگرانیم.اگه این قضیه برداشته بشه وممنوع بشه هممون با خیال راحت به خواستگارهامون جواب مثبت میدیم وازدواج میکنیم.حداقل بعد ازازدواج اگه هر اتفاقی هم بیفته که خیلی بعیده،اون دختر بعنوان یک مطلقه ارزش و آبروی بیشتری در اجتماع داره و شانس ازدواج مجدد هم داره.تازه حتما در زمان عقد عشق و علاقه بوجود اومده ،ولی اینطوری بیخود و بیجهت آبروی دختر و خانوادش به باد میره.تورو خدا این گرفتن گواهی سلامت از مطبهارو ممنوع کنید.تورو به آبروی امام حسین قسمتون میدم.این مدرک اصلا معتبر نیست .ونمیشه بهش استناد کرد.بین مرد و زن تبعیض قائل نشید.این فقط از طرف ۵۰ نفره.دیگه معلوم نیست چند صد هزارو چندمیلیون دختر همچین تقاضایی دارن و ازدواجشون به همین قضیه بستگی داره.این برگه هیچ چیزی رو ثابت نمیکنه .واکثر پزشکان زنان وزایمان عزیزمونم حتی با شک و تردید گواهی میدهند و خودشونم‌آموزش لازم در این زمینه رو ندیدند.اگر مشکلی باشه باید به پزشک قانونی ارجاع بشه که مجهز به بهترین و تخصصی ترین دستگاهها و عزیزان آموزش دیده هست.این گرفتن گواهی سلامت از پیش مطبها و پزشکان زنان وزایمان را ممنوع کنید.خدا خیرتون بده.بذارید جوانها ازدواج کنند.اینقد دخترهارو پایین و بی ارزش نکنید.الانم که دارن بحث چند همسری را باب میکنند.آخه چقدر ما دخترها حقیریم.چرا همه بدبختیها باید سر ما پیاده بشه .اینقد پسرها را گستاخ نکنید.اجازه بدهید زندگی با اعتمادو صداقت و عدالت شروع بشه.نمیدونید چه استرسی داره رفتن پیش دکتر، چقدر دل آدم درد میگیره بر ای همچین کاری.آدم حالش از خودش بهم میخوره .ای کاش دکترهای زنان عزیز سرزمینمون اول که یک دختری بهش مراجعه میکنه بهش بگه که هیچگونه بحث گواهی درمیان نیست و فقط کمک بکنه که آن دختر به اطلاعات لازم وضروری برسه .همین. از طرف عده ی زیادی از دهه شصتیهای مجرد بی گناه و سوخته و بیکارو ...علاقمند به ازدواج وتشکیل زندگی.یا حق

  • دانش

    تشویق به دروغ گفتن ، منشا نابسامانی های کشور.

  • علی

    همه مسله ها را حل کردید فقط این مانده بود؟ اگه میشه یه فکری هم برای پرده بکارت ما مردها بکنید. یعنی میشه شما اینقدر به شکم و زیر شکم فکر نکنید؟