ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان، آماده دیدار با محمد بن سلمان

نقطه عطفی در پرونده خاشقجی؟ بن‌سلمان سفر‌های خارجی خود را آغاز کرده است. در بوئنوس آیرس فرصت دیدار ولیعهد سعودی با اردوغان و رهبران اتحادیه اروپا فراهم می‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در نخستین سفر خارجی خود بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، به امارات متحده عربی سفر کرد. انتظار می‌رود که بن سلمان در اجلاس جی ۲۰ در بوئنوس آیرس با سران کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

سخنگوی اردوغان دیدار و گفت‌وگوی رجب طیب اردوغان با محمد بن سلمان در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در آرژانتین را محتمل دانسته و گفته است:

«ما در حال بررسی تقویم رئیس جمهوری هستیم. چنین دیداری محتمل است.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. گفته می‌شود که هیأت سعودی، جنازه او را در اسید حل و در فاضلاب تخلیه کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه سه‌شنبه ۲۰ نوامبر / ۲۹ آبان خود با صراحت گفته است: «آمریکا شریک ثابت‌قدم عربستان سعودی باقی می‌ماند.» دونالد ترامپ شامگاه گذشته (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در دفاع از ولیعهد سعودی گفت:

«من خودم هم از جنایت متنفرم و هم از آنچه در این ماجرا رخ داده و از تلاش برای لاپوشانی آن متنفرم ولی به شما بگویم که ولیعهد بن سلمان، بیش از من از این مسائل نفرت دارد.»

واشنگتن‌پست گزارش داده که سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در پی تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان فرمان قتل جمال خاشقجی را صادر کرده‌ است. رجب طیب اردوغان هم تاکنون دست‌کم دو بار اعلام کرده که آمران قتل خاشقجی در بالاترین رده پادشاهی سعودی تصمیم به قتل این روزنامه‌نگار منتقد گرفته‌اند. به همین سبب دیدار اردوغان با بن‌ سلمان ممکن است نقطه عطفی در پرونده این قتل باشد. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی اعلام کرده بود که «ولیعهد» خط قرمز پادشاهی سعودی است و از اردوغان خواسته بود که از «درز» دادن اطلاعات پرونده به رسانه‌ها خودداری کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترکش با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که در آنکارا برگزار شد از ریاض خواست که آمران و عاملان «واقعی» قتل خاشقجی را با تحقیقاتی «شفاف» و «جامع» و در یک فرآیند «عادلانه» و به دور از «انتقامجویی» معرفی کند. چاووش‌اوغلو هم بیش و کم بر همین نظر تأکید کرد. اما در مورد نقض حقوق بشر در ترکیه که در این نشست خبری هم مطرح شد، اختلاف بروکسل و آنکارا یک بار دیگر بروز کرد.

موگرینی با انتقاد از بازداشت فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران منتقد در ترکیه، از آنکارا خواسته است که در طرح دادخواست مبنا را بر بی‌گناهی متهم بگذارند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یک نمونه از پرونده عثمال کاوالا نام برد.

پلیس ترکیه جمعه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان در ارتباط با پرونده عثمان کاوالا، فعال مدنی و تجاری ترکیه و سازمان فرهنگی او، ۱۲ فعال فرهنگی، از جمله دو چهره سرشناس دانشگاهی را بازداشت کرد.

عثمان کاوالا، یک سال پیش در اکتبر ۲۰۱۷ / مهر ۱۳۹۶ به اتهام همکاری با کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ بازداشت شد. گروه‌های حقوق بشری و اعضای پارلمان اروپا بارها خواهان آزادی عثمان کاوالا شده‌اند. هنوز حکمی علیه او صادر نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بن سلمان هرگزنباید با فردی که درصدد توطئه درعربستان و به حکومت رساندن عناصراخوان المسین درعربستان است ملاقات کند ...بن سلمان باید سفارت عربستان درترکیه را تعطیل کند و همچنین سفارت ترکیه را درعربستان تعطیل کند..اردوغان درصدد همین توطئه درمصربود که عناصراخوان المسین نوکران عثمانی را درمصربه رهبری محمدمرسی به حکومت برساند...عربستان محتاج ترکیه نیست...و باید کشورهای عربی با مراقبت و آگاهی تمام وکمال ازخطرات گسترش امپراطوری عثمانی وتوطئه هاعثمانی ها با حمایت روسیه و ایران آگاه باشند...