ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیستمین روز اعتراض هفت‌تپه: پرونده برخی بازداشت‌شدگان امنیتی است

کارگران هفت‌تپه می‌گویند که هیچ کدام از اخبار دروغ و فشارهای امنیتی‌ـ‌قضایی نتوانسته به اعتصاب آنها پایان دهد، زیرا کارگران تصمیماتشان را به صورت شورایی می‌گیرند.

کارگران هفت‌تپه جلوی فرمانداری شوش تجمع کردند و خواستار برکناری بخش خصوصی شدند
کارگران هفت‌تپه جلوی فرمانداری شوش تجمع کردند و خواستار برکناری بخش خصوصی شدند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه شنبه ۳ آذر بیستمین روز اعتصاب و دوازدهمین روز اعتراضات خیابانی را پشت سر گذاشتند. کارگران اعتصابی در برابر فرمانداری شوش تجمع کردند و علیه مدیریت خصوصی شعار سر دادند. آنها این بار نیز بر دو خواسته اصلی خود تاکید کردند: سلب مالکیت از بخش خصوصی، و آزادی کارگر بازداشتی، اسماعیل بخشی.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران بعد از یک ساعت تجمع در برابر فرمانداری هیچ‌یک از مسئولین حاضر به پاسخگوئی به کارگران نشدند. در نتیجه، کارگران اعتراض خود را با شعار «کارگر زندانی آزاد باید گردد» ، «از هفت تپه تا تهران زحمتکشان در زندان» و  «بازاری با غیرت حمایت حمایت» به سطح شهر کشاندند. بسیاری از بازاریان در همبستگی با کارگران مغازه های خود را بسته و به آنان  پیوستند.

معاون وزارت کار: پرونده اسماعیل بخشی امنیتی است

اسماعیل بخشی به همراه ۱۷ تن از کارگران دیگر و سپیده قلیان، خبرنگار خوزستانی روز ۲۷ آبان دستگیر شدند. ۱۷ تن کارگران بازداشت‌شده طی روزهای گذشته به صورت موقت و به قید وثیقه آزاد شدند اما اسماعیل بخشی همچنان در مکان نامعلوم نگهداری می‌شود. به گفته وکیل مدافع کارگران برای بعضی از کارگران بازداشت‌شده، پرونده امنیتی تشکیل شده است.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) شنبه ۳ آذر از امنیتی بودن پرونده اسماعیل بخشی خبر داد. به گزارش ایلنا، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وضعیت پرونده تنها کارگر بازداشتی را امنیتی برشمرده و گفته به همین علت «وزارت کار نمی‌تواند ورود کرده و کاری برایش صورت دهد.»

یاوری جمعه مدعی شده بود که اعتصاب کارگران شکسته خواهد شد و از روز شنبه همه آنها به سر کار باخواهند گشت. شنبه ۳ آذر کارگران معترض هفت‌تپه تجمع خود در برابر فرمانداری شوش را با اعتراض به سخنان روز گذشته یاوری مبنی بر پایان اعتصاب و حل مطالبات کارگران آغاز کردند.

اعتراض اعتصاب‌کنندگان هفت تپه به اخبار دروغ

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران درباره اخبار نادرست شبکه های استانی صدا و سیما در استان خوزستان اطلاع‌رسانی کرده، در بخش‌های خبری این شبکه‌ها به دروغ گفته شده بود که کارگران روز شنبه ۳ آذر به سر کار بازخواهند گشت.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در پیامی ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران با لحنی طنز پرسیده اند: «آيا خبر داريد كه كارخانه نيشكر هفتپه مشكلاتش حل شده وهمه ما سر كاريم؟ شبكه هاي صدا وسيما جمهوري اسلامي ما ديشب در تمام بخش هاي خبري اعلام كرد كارخانه نيشكر هفتپه از شنبه،شروع بكار مي‌كند و وكارگران به كار خود برگشته وخيلي از مشكلات ان حل وباقي در دست پي گيريست.»

گرچه اسماعیل بخشی هنوز در بازداشت است، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) پنج‌شنبه ۱ آذر عنوان کرده بود که «همه کارگران بازداشتی هفت‌تپه آزاد شدند».

علاوه بر فشارهای رسانه‌ای، به گزارش کانال خبری اتحادیه آزاد کارگران، نهادهای امنیتی، فرمانداری شوش و دیگر نهادهای دولتی و عوامل کارفرما برای شکستن اعتصاب کارگران در تلاش هستند، و مدیریت کارخانه با صدور ابلاغیه ای خطاب به سرپرستان همه قسمتهای شرکت از آنان خواسته بر سر کار خود حاضر شوند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان پنجشنبه یکم آذر در توئیتر نوشت که یک ماه از مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه واریز شده است. او در پاسخ به پرسش یک کاربر در باره محل تامین منبع مالی برای پرداخت دستمزد کارگران، مدعی شد که مالک شرکت نیشکر هفت‌تپه این مبلغ را واریز کرده است.

کارگران می‌گویند که حقوق مردادماه به حساب‌های آنها واریز شده اما بانک به خاطر اقساط و بدهی‌های کارگران بیشتر حقوق دریافتی آنها را مسدود کرده است و در نتیجه میزان ناچیزی به دست کارگران رسیده است.

تصمیم‌گیری شورایی و نمایش همبستگی

کارگران هفت‌تپه در ادامه پیام ارسالی‌شان به اتحادیه آزاد کارگران این پرسش را مطرح کرده اند که چرا هیچ‌کدام از اخبار دروغ و فشارهای قضایی امنیتی نتوانسته تا امروز کارگران را از ادامه اعتصاب منصرف كند. پاسخ آنها به این پرسش این است: «چون به كوری چشم بدخواهان شركت تصميمات‌مان را به‌صورت شورايی مي‌گيريم.»

آنها تاکید کرده اند که «مطالبات كارگران نيشكر هفت‌تپه مشخص است و ما دنبال نتيجه قطعي هستيم و تا نتيجه نگيريم به اعتصاب ادامه خواهيم داد.»

اعتراضات کارگران هفت‌تپه از حمایت و همبستگی دانشجویان و کارگران در خوزستان در سایر نقاط ایران برخوردار شده.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی در بازداشت با ضیط ویدئویی همبستگی خود و پسرش را با کارگران هفت‌تپه اعلام کرد. او در دستش پلاکاردی داشت که رویش نوشته شده: «ما همه هفت‌تپه ای هستیم»

تجربه ناموفق خصوصی‌سازی

۲ آذر ۱۳۹۷ علی خدایی (نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، تجربه خصوصی‌سازی در کشور را ناموفق دانسته و گفت: «عمده شرکت‌هایی که درباره بحران‌های کارگری می‌شنویم، شرکت‌های دولتی خصوصی شده، هستند. هپکو و ماشین‌سازی تبریز صنایع بزرگی هستند که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.» او به دو راه حل برای مشکلات فعلی کارگران اشاره کرد: «باید این شرکت‌ها مدیریت‌شان دولتی شود یا می‌توان آن را در قالب تعاونی به کارکنان مجموعه سپرد.»

خدایی برخورد قضایی- امنیتی با اعتراضات صنفی کارگران را نادرست دانست و گفت مداخله در نهادهای سیاسی به معنای سیاسی بودن مطالبات نیست. او تاکید کرد که بهره‌برداری‌های سیاسی از این اعتراضات بر عهده کارگران نیست.

اعتراضات کارگران در ماه‌های اخیر بهانه‌ای برای انتقادهای میان جناح‌های قدرت بوده است. محافظه‌کاران دولت را متهم به ناکارآمدی و بیکفایتی در مدیریت مسائل کشور می‌کنند.

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ عبدالکریم فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به خبرگزاری ایلنا گفت که تابستان امسال به رئیس‌جمهوری هشدار داده بود که «برای شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی مشکل پیش می‌آید.» او مشکل را نه خصوصی‌سازی بلکه شیوه واگذاری عنوان کرد و دولت را در این زمینه به عدم پیگیری متهم و واگذاری واحدهای تولیدی به مجموعه‌های ناکارآمد را عامل اصلی مشکلات فعلی دانست.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه سال ۱۳۹۴ به‌رغم مخالفت کارگران و نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد. از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از سیصد مرتبه تجمع و اعتصاب کردند.

در حالی که کارگران خواستار خلع ید از مالکان خصوصی و اداره واحدهای تولیدی زیر نظر شوراهای کارگری هستند، سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن از آغاز اعتراضات در پوشش حمایت از خواسته کارگران، چشم به تملک نیشکر هفت‌تپه و  گروه ملی فولاد اهواز دوخته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یکشنبه ۴ آذر ۹۷

    تظاهرات کارگران #نیشکر_هفت_تپه در بیست ویکمین روز از اعتصاب و اعتراض با شعار مرگ بر ستمگر درود بر کارگر یکشنبه ۴ آذر ۹۷

  • یکشنبه 4 آذر 97

    کارگران نیشکر هفت تپه همچنان خواهان پایان دادن، به مالکیت بخش خصوصی در هفت تپه هستند یکشنبه 4 آذر 97

  • روز بیست و یکم اعتصاب

    کارگران #هفت_تپه در روز بیست و یکم اعتصاب، با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار 《کارگر زندانی آزاد باید گردد》به خیابان ها آمدند.

  • برای اسماعیل بخشی پرونده امنیتی ساخته اند!

    مدیرکل وزرات کار: پرونده اسماعیل بخشی امنیتی است و وزارت کار نمی تواند ورود کند ▪️اردوی کار: برای اسماعیل بخشی پرونده امنیتی ساخته اند! کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز یکشنبه 4 آذر به ایلنا گفته:« بحث ادامه‌ی بازداشت کارگری که روز پنج‌شنبه آزاد نشده، امنیتی‌ست و وزارت کار نمی‌تواند ورود کرده و کاری برایش صورت دهد.» ▪️یاوری افزود: «بایستی ماموران امنیتی تحقیقات لازم را در رابطه با ایشان انجام دهند.» ▪️روز پنجنشبه گذشته اعضای بازداشتی مجمع نمایندگان کارگران با قید و ثیقه از زندان آزاد شدند اما اسماعیل بخشی کارگر هفت تپه وسپیده قلیان خبرنگار همچنان در بازداشت ماندند.

  • اردوی کار

    فعالین کارگری هفت تپه تهدید به برخورد شدید شده اند ▪️اردوی کار: براساس خبرها و گزارش ها پس از عقیم ماندن طرح مصادره اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه،جلوگیری از اعتراضات خیابانی در شوش و پایان دادن به موج همبستگی با کارگران معترض، بار دیگر تهدید به برخورد با خانواده های کارگران فعال در اعتراضات خیابانی و سندیکا و مجمع کارگران در دستور نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته و وضعیت دشواری برای فعالین ایجاد کرده است.