ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین به حالت آماده‌باش نظامی درآمد

با توقیف شناورهای اوکراین در تنگه استراتژیک کرچ، رئیس جمهوری اوکراین از پارلمان خواست حکومت نظامی اعلام کند. شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد.

درگیری گارد ساحلی روسیه با کشتی‌های اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه به یک بحران با ابعادی تهدیدآمیز تبدیل شده است: پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از پارلمان درخواست کرده که اعلام حکومت نظامی کند. نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده که شورای امنیت در یک اجلاس اضطراری این بحران را به بحث می‌گذارد.

یکشنبه ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر: درگیری گارد ساحلی روسیه با شناورهای اوکراین در تنگه کرچ

صبح یکشنبه ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. در این درگیری، چند فروند جنگنده شکاری ارتش روسیه نیز بر فراز شناورهای اوکراینی به پرواز درآمدند.

گارد ساحلی روسیه اعلام کرده که شناورهای اوکراینی برای عبور از تنگه کرچ که جزو آب‌های سرزمینی روسیه است، درخواست مجوز عبور نداده بودند.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از پارلمان این کشور خواسته است که حکومت نظامی اعلام کند. با برقراری حکومت نظامی حقوق شهروندی محدود خواهد شد. پارلمان اوکراین دوشنبه ۵ آذر/ ۲۶ نوامبر درباره برقراری حکومت نظامی تصمیم می‌گیرد. شامگاه گذشته پتروشنکو ارتش اوکراین را به حالت آماده‌باش درآورد. رئیس جمهوری اوکراین اما گفته است که آماده‌باش ارتش و برقراری حکومت نظامی به معنای اعلان جنگ به روسیه نیست.

شورای امنیت سازمان ملل، دوشنبه ۵ آذر/ ۲۶ نوامبر در یک اجلاس فوق‌العاده بحران اخیر اوکراین را به بحث می‌گذارد. نیکی هیلی، فرستاده آمریکا به سازمان ملل شامگاه گذشته اعلام کرد که روسیه درخواست برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت را داده است.

در تیراندازی گارد ساحلی به شناورهای اوکراینی سه ملوان اوکراینی مجروح شده‌اند. گارد ساحلی روسیه شناورهای اوکراینی را مصادره کرده و ۲۳ ملوان آن هم به اسارت درآمده‌اند.

شامگاه گذشته در کی‌یف، شماری از شهروندان خشمگین مقابل سفارت روسیه تجمع کردند. نیروهای پلیس که بسیار پرشمار بودند تأمین امنیت سفارت روسیه را به عهده گرفته‌اند. خبرگزاری تاس گزارش داده که در نزدیکی سفارت روسیه در کی‌یف، یک خودرو با پلاک دیپلماتیک به آتش کشیده شده است.

تنگه کرچ در حوالی شبه‌جزیره کریمه برای مسکو و کی‌یف اهمیت استراتژیک فوق‌العاده‌ای دارد. این تنگه دریای سیاه را به دریای آزوف مرتبط می‌کند و صادرات فلز اوکراین از راه دریا به این تنگه وابسته است.

کی‌یف و دولت‌های غربی، مسکو را متهم می‌کنند که عامدانه تردد کشتی‌های اوکراینی در این تنگه را مختل می‌کند. در مه سال جاری روسیه پنج ناو جنگی خود را از دریای خزر به این منطقه اعزام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.