ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هجوم معترضان به کنسولگری روسیه در شرق اوکراین

پیامدهای شلیک گارد ساحلی روسیه به کشتی‌های اوکراینی در نزدیکی کریمه ادامه دارد. ناسیونالیست‌های اوکراینی در برابر کنسولگری روسیه در خارکیف با چهره‌های پوشیده فریاد «مرگ بر اشغالگر» سر دادند.

در پی شلیک گارد ساحلی روسیه به سوی سه کشتی اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه، ناسیونالیست‌های اوکراینی در شهر خارکیف در اعتراض به این اقدام در مقابل کنسولگری روسیه گرد آمدند و به سمت آن تخم‌مرغ پرتاب کردند و علیه روسیه شعار سر دادند.

ناسیونالیست‌های اوکراینی در حالی که چهره‌های خود را پوشانده بودند به کنسولگری روسیه در خارکیف حمله کردند.

به‌گزارش رویترز، حمله به کنسولگری روسیه در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شرق این کشور، دوشنبه ۲۶ نوامبر / ۵ آذر، یک روز پس از شلیک گارد ساحلی روسیه به کشتی‌های اوکراین، صورت گرفت.

ناسیونالیست‌های اوکراینی در حالی که چهره‌های خود را پوشانده بودند در برابر کنسولگری روسیه آتش به‌پا کرده و به سوی آن تخم‌مرغ پرتاب کردند. آن‌ها فریاد می‌زدند «مرگ بر اشغالگر».

صبح یکشنبه ۴ آذر / ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. در این درگیری، چند فروند جنگنده شکاری ارتش روسیه نیز بر فراز شناورهای اوکراینی به پرواز درآمدند.

در این تیراندازی سه ملوان اوکراینی مجروح شدند و گارد ساحلی روسیه شناورهای اوکراینی را مصادره کرده و ۲۳ ملوان آن را به اسارت درآورد.

گارد ساحلی روسیه گفته که شناورهای اوکراینی برای عبور از تنگه کرچ که جزو آب‌های سرزمینی روسیه است، درخواست مجوز عبور نداده بودند. کی‌یف نیز مسکو را متهم کرده که به حریم دریایی اوکراین تجاوز کرده و از متحدانش خواسته است تا تدابیر لازم را به اجرا در آورند. اوکراین گفته است حق پاسخگویی به این حمله را برای خود محفوظ می‌داند.

در حمله به کنسولگری روسیه در خارکیف یک درخت در حیاط کنسوگری به آتش کشیده شد و دود سیاهی به آسمان بلند شد.

یکی از تظاهرکنندگان به رویترز گفت: «ما امروز برای تظاهرات اعتراضی علیه روس‌ها و تیراندازی‌های روز گذشته جمع شده‌ایم و از این بابت بسیار خشمگین هستیم. ما باید تمام روابط دیپلماتیک خود با این کشور را از مدت‌ها قبل قطع می‌کردیم.»

روسیه درخواست کشورهای غربی برای آزادسازی ملوانان اوکراینی را نادیده گرفته است.

وزارت خارجه روسیه اوکراین را متهم کرده که با هدف ایجاد درگیری‌های روز گذشته می‌خواسته شرایط اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو را فراهم سازد.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین در کی‌یف خواهان آزادی ملوانان اوکراینی و کشتی‌های توقیف‌شده این کشور شد و روسیه را به تشدید تنش در دریای آزوف متهم کرد.

ینس استلتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز دوشنبه با نمایندگان اوکراین در بروکسل جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کرد. او از یکپارچگی ارضی اوکراین و حق کشتیرانی این کشور در آب‌های خود حمایت کرد.

به درخواست روسیه و اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل نیز نشست فوق‌العاده‌ای را دوشنبه شب درباره رویداد روز گذشته برگزار خواهد کرد.

روابط روسیه و اوکراین پس از الحاق روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴ و پشت سر گذاشتن شورش‌های طرفداران مسکو در شرق اوکراین، همچنان تنش‌آمیز است و رویارویی جدید به سمت یک درگیری گسترده‌تر کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.