ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان در پی جلب حمایت بیشتر از روند رشد و صلح

در حالی ‌که آمریکا به‌دنبال دستیابی به توافقنامه صلح با طالبان است، رهبران افغانستان و دیپلمات‌های خارجی در ژنو گرد می‌آیند تا درباره کمک‌ها برای حل بحران افغانستان گفت‌وگو کنند.

در ژنو کنفرانس دو روزه‌ای با شرکت رهبران افغانستان و دیپلمات‌های خارجی برگزار می‌شود که در آن از جمله درباره چگونگی مصرف کمک‌های مالی به افغانستان و برقراری صلح در این کشور گفت‌وگو خواهد شد. زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان که به‌تازگی با طالبان گفت‌وگو کرده در این کنفرانس حضور خواهد داشت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به سوئیس رفته است تا در جریان یک کنفرانس دو روزه در ژنو با دیپلمات‌های بین‌المللی درباره توسعه و اقتصاد کشورش که بر اثر سال‌ها جنگ متزلزل شده، گفت‌وگو کند.

کنفرانس ژنو که سه‌شنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر آغاز می‌شود سومین کنفرانس از این دست در دوران حکومت وحدت ملی در افغانستان است. در دو کنفرانس قبلی جمع‌آوری کمک‌ها به افغانستان محور اصلی بود و در کنفرانس کنونی چگونگی مصرف کمک‌های وعده داده شده و تشخیص جایگاه و وضعیت کنونی افغانستان و چگونگی پیشبرد روند صلح در مرکز توجه است.

در این کنفرانس عملکرد پنج سال گذشته دولت افغانستان و چشم‌انداز پنج سال آینده این کشور در چارچوب ایجاد تحولات در آن و در نتیجه ایجاد ثبات بیشتر در کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سازمان ملل که به‌همراه دولت افغانستان میزبان این کنفرانس است اعلام کرده که این اجلاس همچنین «برای سنجش نتایج کمک‌های ۱۵،۲ میلیارد دلاری جامعه جهانی در سال ۲۰۱۶ به افغانستان بسیار مهم خواهد بود.»

انتظار می‌رود که هیئت نمایندگی افغانستان استراتژی خود درباره رشد، حفظ امنیت، ایجاد زیرساخت‌ها برای مبارزه با فساد و توانمندسازی زنان را ارائه کند.

نمایندگان افغانستان همچنین قصد دارند بر نیاز مداوم مشارکت سازنده جامعه جهانی تأکید کنند.

هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت: «ما پیشرفت‌هایی با دست‌کم ۶۰ درصد در شاخص‌های توافق‌شده مانند گسترش بخش خصوصی، افزایش صادرات، اصلاح بخش امنیتی و حضور بیشتر زنان در دولت افغانستان داشته‌ایم و هنوز دو سال دیگر برای تکمیل آن‌ها پیش رو داریم.»

چخانسوری افزود: «به‌عنوان مثال، برای نخستین بار در تاریخ ما، یک قاضی زن در دیوان عالی کشور منصوب شده است. ما همچنین نمایندگان زنان را در نیروهای دفاع و امنیت ملی داریم و دست‌کم ۳۰ زن در مدیریت وزارت کشور حضور دارند.»

وزارت دارایی افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که «وزیران خارجه از ۶۲ کشور و نمایندگان ۳۵ سازمان کمک‌کننده در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.»

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که اجلاس ژنو فرصتی است برای دولت افغانستان تا جامعه جهانی را برای «حمایت از روند صلح تحت هدایت افغانستان» فرابخواند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در کنفرانس ژنو شرکت خواهد کرد.

کنفرانس ژنو درباره افغانستان در حالی برگزار می‌شود که دولت آمریکا در حال مذاکره مستقیم با شورشیان طالبان است.

طالبان می‌خواهند نیروهای خارجی را از افغانستان خارج و نظام حقوقی را براساس شریعت اسلامی در این کشور بنا کنند.

در ماه جاری میلادی نمایندگان طالبان در قطر با زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان سه روز مذاکره کردند. این مذاکرات با هدف تجدید روند صلح برگزار شد. با این حال در ماه‌های اخیر حملات طالبان در افغانستان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.