ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: اجلاس آستانه بی‌ثمر بود

قرار بود کمیته‌ای زیر نظر سازمان ملل با مشارکت خود سوری‌ها برای تدوین قانون اساسی سوریه تشکیل شود اما آخرین فرصت در سال ۲۰۱۸ از دست رفت.

دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یازدهمین دور نشست آستانه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید.

از ۲۷ تا ۲۸ نوامبر: یازدهمین دور نشست‌های صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان

یازدهمین دور نشست‌های صلح سوریه صبح چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر در «آستانه» پایتخت قزاقستان آغاز شد و یک روز بعد هم بدون نتیجه به پایان رسید. استفان دی میستورا فرستاده پیشین سازمان ملل در امور سوریه ریاست نشست با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه را بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر دی میستورا پنجشنبه ۲۸ نوامبر/ ۸ آذر با انتشار بیانیه‌ای شکست این دور از مذاکرات را اعلام کرد:

«دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل عمیقاً متأسف است که در نشست آستانه پیشرفت ملموسی در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه حاصل نشد. این وضع از ۱۰ ماه پیش تاکنون ادامه دارد.»

در ادامه این بیانیه گفته شده:

«این آخرین فرصت در سال ۲۰۱۸ بود که از دست رفت و مردم سوریه همچنان از یک کمیته قانون اساسی با مشارکت خود سوری‌ها که همه طرفین درگیری را نمایندگی کند و زیر نظر سازمان ملل قرار داشته باشد محروم ماندند.»

گایر پدرسن، فرستاده جدید سازمان ملل در امور سوریه در یازدهمین دور از مذاکرات آستانه دی میستورا را همراهی می‌کرد. شورشیان سوری با نمایندگان هیأت اسد گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای انجام دادند. حسین جابری انصاری به نمایندگی از ایران، سادات اونال به نمایندگی از ترکیه و الکساندر لاورنتینف به نمایندگی از روسیه نیز در این اجلاس حضور داشتند. احمد طعمه ریاست هیئت شورشیان را بر عهده داشت و آمریکا نیز مانند دو دور قبل در این نشست غایب بود.

الکساندر لاورنتینف، نماینده روسیه در اجلاس آستانه حاصل این نشست را «مثبت» ارزیابی کرده است.

تهران، آنکارا و مسکو در بیانیه مشترکشان نوشته‌اند که در یازدهمین دور نشست آستانه «وضعیت در ناحیه کاهش تنش ادلب را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادند» و در این راستا «نگرانی خود درباره نقض مستمر رژیم آتش‌بس را ابراز نموده و اعلام کردند که به عنوان ضامن‌های رژیم آتش‌بس، تلاش‌های خود برای اطمینان از رعایت آن از جمله از طریق افزایش فعالیت مرکز مشترک هماهنگی ایران-روسیه-ترکیه را تقویت خواهند کرد.»

در این بیانیه روسیه، ترکیه و ایران ضمن یادآوری ضرورت مبارزه با «تروریسم» اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی ایجاد ناحیه کاهش تنش در استان ادلب در شمال سوریه «نباید حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه» را تضعیف کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دوشنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ در شهر سوچی اعلام کردند که سربازان روسی و ترکیه‌ای منطقه‌ای غیرنظامی در ادلب ایجاد خواهند کرد تا شورشیان تندرو تا اواسط سپتامبر سلاح‌های سنگین خود را تحویل دهند و از آنجا خارج شوند. دمشق با برقراری منطقه کاهش تنش در شمال سوریه موافقت کرده اما از آن زمان تاکنون تبادل آتش پراکنده بین ارتش سوریه و شورشیان مسلح به یک امر عادی تبدیل شده است.

یکشنبه گذشته دولت اسد و روسیه شورشیان را متهم کردند که در حلب که تحت کنترل دولت اسد است حمله شیمیایی انجام داده‌اند. سپس جنگنده‌های روسیه برای نخستین بار بعد از برقراری آتش‌بس، مواضع شورشیان در این منطقه را بمباران کردند.

آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه پیش از برگزاری اجلاس آستانه در نشست استانبول از فرآیند صلح تحت نظارت سازمان ملل و نیز از تلاش‌ها برای نوشتن یک قانون اساسی حمایت کرده بودند. ایران در استانبول حضور نداشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.