ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان دانشگاهیان لبنان به مقاومت در برابر حزب‌الله

بانک جهانی و وزیر دارایی لبنان خواهان تشکیل دولت شده‌اند. گروهی از دانشگاهیان و فعالان سیاسی لبنان اعلام کرده‌اند که حزب‌الله مانع اصلی است.

بانک جهانی و وزیر دارایی لبنان با انتشار بیانیه‌ مشترکی خواهان تشکیل کابینه برای خروج از بن‌بست سیاسی در لبنان شدند. هم‌‌زمان گروهی از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی لبنان گروه «اقدام مشترک برای بازگشت به حاکمیت» را با هدف مقاومت صلح‌آمیز در برابر حزب‌الله و خلع سلاح شبه‌نظامیان طرفدار ایران بنیان گذاشتند.

لبنان در آستانه ورشکستگی مالی (عکس: آرشیو)

۷ ماه از انتخابات پارلمانی لبنان می‌گذرد و بااین‌حال سعد الحریری، نخست‌وزیر این کشور به دلیل سهم‌خواهی فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان لبنان از وزیران کابینه، موفق به تشکیل دولت ائتلافی خود نشده است. علی حسن خلیل، وزیر دارایی و فرید بالحج، معاون رئیس بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا جمعه ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که برای پایان دادن به «اغتشاش مالی» در لبنان و جلب «اعتماد جهانی» برای سرمایه‌گذاری در این کشور ضرورت دارد که دولت لبنان هر چه زودتر تشکیل شود.

بانک جهانی ۲ , ۲ میلیارد دلار اعتبار برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در لبنان اختصاص داده اما به سبب بحران کنونی و عدم تشکیل دولت ائتلافی ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ معطل مانده و در همان حال لبنان می‌بایست بهره این وام را بپردازد. تا تشکیل دولت ائتلافی وزیران دولت قبلی بر سر کار می‌مانند اما قدرت تصمیم‌گیری ندارند.

فراخوان دانشگاهیان به مقاومت

گروهی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان لبنان پنجشنبه ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای در رسانه‌های جهان عرب اعلام کردند که برای مقابله با نفوذ حزب‌الله لبنان و با هدف انحلال شبه‌نظامیان شیعه در این کشور گروه «اقدام مشترک برای بازگشت به حاکمیت» را بنیان گذاشته‌اند.

این دانشگاهیان که در میان آن‌ها چند وکیل دادگستری نیز حضور دارند حزب‌الله لبنان را متهم کرده‌اند که بعد از خروج ارتش سوریه  از این کشور و اعلام استقلال لبنان، به بهانه «ایجاد ثبات» از هر فرصتی برای ایجاد اخلال در کار دولت و پارلمان استفاده کرده‌اند با این هدف که دولت را در اختیار بگیرند. آن‌ها در این اطلاعیه نوشته‌اند:

«اکنون بعد از ده سال لبنان از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چنان بی‌ثبات شده که در تاریخ این کشور مثالی مانند آن نمی‌توان یافت و به همین سبب کشور چه از نظر داخلی و چه از نظر خارجی در تهدید است.»

دانشگاهیان در ادامه این اطلاعیه با اشاره به بحران مالی و بانکی لبنان نوشته‌اند:

«با توجه به بحران مالی کنونی، بانک‌های لبنان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و مردم لبنان فقیرتر شده‌اند. فساد مالی در دستگاه‌های دولتی هم به این بحران دامن زده‌ است.»

نویسندگان این اطلاعیه می‌نویسند که تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران و حزب‌الله لبنان منابع مالی حزب‌الله را مسدود کرده و به همین سبب بحران مالی و فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی دوچندان شده.

فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان لبنان اعلام کرده‌اند که با توجه به ژرفای بحران لبنان، مقاومت مدنی و مسالمت‌آمیز در برابر حزب‌الله لبنان در جهت پیاده کردن اهداف سیاسی ایران در این کشور ضرورت پیدا کرده است.

حزب‌الله لبنان تاکنون به این اطلاعیه واکنشی نشان نداده است.

بانک جهانی تخمین زده که بدهی دولت لبنان تا پایان سال ۲۰۱۸، از ۱۵۵ درصد درآمد سرانه ملی این کشور فراتر می‌رود و بار مالی دولت هم به میزان بیش از ۸ درصد از درآمد سرانه ملی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دانشجو سابق یک دانشگاه لبنانی

    با سلام آوردن خبر مربوط به وزیر و بیانیه دانشگاهی در کنار هم ، این ذهنیت را بوجود می آرود که این دو موضوع به هم مرتبط یا در یک راستا هستند(این را شما خیلی بهتر از من می دانید) ، تا الان نه رئیس بانک مرکزی و نه دیگر مسئولین لبنانی منتقد و مخالف حزب الله از تاثیر تحریمهای حزب الله بر اقتصاد لبنان چیزی نگفته اند ، دیگر اینکه وزیر دارائی لبنان همپیمان حزب الله هست و او لااقل چنین موضوعی را رواج نمی دهد ، در دانشگاههای لبنان همه گروههای سیاسی فعال هستند و انتخابات مختلف دانشگاههای لبنانی سیاسی ترین و حزبی ترین انتخابات دانشگاهی جهان هست(این البته از نظر من کاملا موضوع بدی هست ) و کاملا با هماهنگی احزاب انجام می شود و اساسا برای مخالفت با حزب الله نیازی به فعالیت دانشگاهی و دانشجوئی نیست ، چون تاثیری ندارد به این دلیل ساده که هم حزب الله و متحدانش در دانشگاهها فعال هستند و هم احزاب به راحتی با حزب الله مخالفت می کنند ، رسانه های مختلف لبنانی هم خبری در این مورد در این چند روز نداشته اند ، این نکات را فقط به این دلیل نوشتم که به این نکته مهم توجه کنید که در لبنان همه چیز به میل حزب الله نیست و هر چیزی را نمی تواند به دیگران تحمیل کند و به سادگی از حزب و رهبر حزب انتقاد می شود و با انها و سیاستهایشان در رسانه ها مخالفت می شود. همه اینها یعنی اینکه بیانیه دانشجوئی کاملا غیر لازم(از منظر خود دانشجو و استاد) یا یک بیانیه کاملا فانتزی هست . منبع خبر خود و کم کیف خبر را دوباره بررسی کنید . با احترام.

  • ALI

    مزدوران غرب در همه كشورها در حال خدمت به ر‍‍ژيم جعلي صهيونيستي هستند لبنان امنيت كنوني خود را مديون حزب الله لبنان مي باشد.