ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع ایران: به یمن «تفکر بسیجی» دادیم

یک روز بعد از کنفرانس خبری آمریکا درباره کمک‌های نظامی ایران به شورشیان حوثی در یمن، وزیر دفاع ایران کمک‌های کشورش به یمن را معنوی و از جنس «تفکر بسیجی» خواند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حمایت ایران از یمن را حمایت «معنوی» خواند. جمعه ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی خبری مدارکی شامل یک فروند موشک و یک راکت را به نمایش گذاشت تا بر حمایت ایران از شورشیان حوثی در یمن و کمک به طالبان در افغانستان صحه بگذارد. به نظر می‌رسد سخنان امیر حاتمی، واکنشی به این مدارک تازه باشد.

مارس امسال عربستان سعودی مدعی شد موشک پرتاب شده از سوی حوثی‌ها به خاک این کشور ساخت ایران بوده (عکس از آرشیو)

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر دفاع در همایش بسیج وزارت دفاع گفت: «آمریکا درک نمی‌کند که چرا یمن در مقابل آنها ایستادگی می‌کند.»

او دلیل ایستادگی مردم یمن را «تفکر و روحیه بسیجی» دانست و گفت که آمریکایی‌ها «فکر بسیجی» را نمی‌فهمند.

نقش بسیج در یمن

حاتمی کمک‌ ایران به یمن را ارائه تفکر بسیجی دانست. او گفت که با انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق، بسیج به یک الگو برای جوانان منطقه بدل شد.

وزیر دفاع ایران تصریح کرد تاثیرگذاری تفکر بسیجی در منطقه چنان گسترده است که به محاصره صهیونیسم از سوی حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین منجر شده و در دوران اخیر به شکست‌های آمریکا در عراق و سوریه انجامیده.

او جنگ هشت ‌ساله ایران و عراق را به نفع گسترش بسیج در ایران ارزیابی کرد و گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌توانند نقشی مشابه ایفا کنند.

بازنگری در جنگ یمن

نمایندگان مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر تصویب کردند که هفته آینده صدور قطعنامه‌ای درباره ضرورت بازنگری در جنگ یمن را به بحث بگذارند.

دولت دونالد ترامپ اما از نمایندگان سنا خواسته بود به جای نقش عربستان سعودی در جنگ یمن، به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی توجه کنند.

نشست خبری برایان هوک برای یادآوری این موضوع برگزار شد.

برایان هوک، جمعه ۳۰ نوامبر و تنها دو روز بعد از این تصمیم در یک نشست خبری یک فروند موشک صیاد و یک راکت فجر را به عنوان شواهدی برای حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از انصارالله یمن و طالبان در افغانستان به نمایش گذاشت.

مقامات ایران هر گونه کمک سخت‌افزاری به حوثی‌های یمن را انکار کرده و این کمک‌ها را تنها مستشاری نامیده‌اند. این بار نیز به نظر می‌رسد سخنان وزیر دفاع ایران واکنشی به کمپین آمریکا برای مقصر شناختن ایران در جنگ یمن است. حاتمی نیز کمک‌های ایران به حوثی‌های یمن را «معنوی» و «مستشاری» خواند.

در یمن سه سال و نیم است جنگی داخلی و نیابتی در گرفته. دولت آمریکا در این جنگ از ائتلاف عربی به ‌رهبری عربستان سعودی که علیه شیعیان حوثی مورد حمایت ایران می‌جنگند، پشتیبانی می‌کند.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری فروش سامانه ضدموشکی تاد را با عربستان سعودی امضا کرده است، اما تنها دو روز پس از امضای این قرارداد، نمایندگان مجلس سنای آمریکا به پیشنهاد بحث درباره قطع فروش تسلیحات به ریاض در جنگ یمن رأی مثبت دادند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.