ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران فولاد اهواز: انتقاد از سیاست‌های نظام و همبستگی با کارگران هفت‌تپه

گروهی از مردم، در میان آن‌ها بسیاری از زنان و همچنین دانشجویان به کارگران معترض پیوستند: «تورم، گرانی، پاسخ بده روحانی» از شعارهای متعدد معترضان بود.

بیست و سومین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و هفدهمین روز تجمع کارگران در مقابل استانداری خوزستان در هوایی پاک و آفتابی. گروهی از مردم، در میان آن‌ها بسیاری از زنان و همچنین دانشجویان به کارگران معترض پیوستند: «تورم، گرانی، پاسخ بده روحانی» از شعارهای متعدد معترضان بود.

یکشنبه ۱۱ آذر: هفدهمین روز تجمع کارگران در مقابل استانداری خوزستان. با این تجمع اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز آغاز شد و به راهپیمایی بزرگی در شهر انجامید

صبح یکشنبه ۱۱ آذر کارگران فولاد اهواز پس از تجمع مقابل استانداری خوزستان، تظاهرات و راهپیمایی خود را در خیابان‌های شهر اهواز شروع کردند. در مسیر تظاهرات مردم و جمعی از زنان و دانشجویان به کارگران پیوستند. فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از بیست و سومین روز اعتراضات کارگران گروه ملی اهواز منتشر شده است.

کارگران با شعارهایی مانند «گرانی، تورم سزای رأی مردم»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «ننگ ما، صدا و سیمای ما»، «ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم، می‌جنگیم» سیاست‌های دولت روحانی و همچنین سیاست‌های کلی نظام را به چالش کشیدند.

کارگران فولاد اهواز خواهان راه‌اندازی خط تولید، ‌بازگرداندن مالکیت این مجتمع از بانک ملی به دولت و پرداخت کامل دستمزدهای معوقه‌شان هستند. با این‌حال شعارها از این خواسته‌های صنفی فراتر رفت و از همبستگی با کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز نشان داشت. کارگران در راهپیمایی خود در اهواز شعار می‌دادند:

  • من کاوه آهنگرم، تاب ستم نیاورم
  • کارگر هفت‌تپه آزاد باید گردد
  • کارگر زندانی آزاد باید گردد

کارگران فولاد اهواز با این شعارها خواهان آزادی اسماعیل بخشی شدند که یکشنبه ۲۷ آبان همزمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، ‌همراه با محسن آرمند، فعال کارگری دیگر این مجتمع و سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت شد. مأموران اسماعیل بخشی را کتک زدند و او در اثر شکنجه و شکسته شدن سر و صورتش به بیمارستان منتقل شده است. دادگستری و استاندار خوزستان اما ادعا کرده‌اند که نماینده بازداشتی کارگران هفت تپه تندرست و صحیح و سالم است. اسماعیل بخشی ملاقاتی ندارد و از داشتن وکیل هم محروم مانده است. کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته اعلام کرده بود که پرونده اسماعیل بخشی امنیتی است.

میثم آل مهدی، نماینده کارگران معترض گروه فولاد ملی، در راهپیمایی اعتراضی کارگران در اهواز در سخنانی با تأکید بر همبستگی کارگران ایرانی گفت:

«کارگران یک بدن هستند. تمام کارگران یکی هستند. درد ما هم یکی است. کارگر این قدرت را دارد که حقش را بگیرد. آن زمان که کارگر یک برده بود تمام شد. امروز یک قدرتیم و این را ثابت می‌کنیم. دوستان ما در هفت تپه باید آزاد شوند.»

کارگران معترض فولاد اهواز شنبه ۱۰ آذر هم با شعارهایی مانند «اسلامو پله کردین، مردم رو ذله کردین» در خیابان‌های اهواز راهپیمایی کرده بودند. دولت ادعا می‌کند که گروه ملی صنعتی فولاد اهواز عملاً یک واحد صنعتی ورشکسته است و به همین سبب واگذاری آن به بخش خصوصی اجتناب‌ناپذیر بوده است. پیش از این فولاد اهواز در تملک بانک ملی ایران قرار داشت. دادگستری خوزستان بارها از کارگران خواسته شکیبایی پیشه کنند و با وجود معوقات مزدی خود بر سر کار برگردند تا چرخ کارخانه بگردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.