ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر از اوپک خارج می‌شود

قطر برای آخرین بار در نشست اوپک شرکت می‌کند. وزیر انرژی این کشور گفت که اختلافات سیاسی با عربستان تاثیری بر این تصمیم نداشته است.

در آستانه برگزاری نشست اوپک در وین، سعد الکعبی وزیر انرژی قطر صبح دوشنبه ۳ دسامبر/ ۱۲ آذر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که قطر تا ژانویه ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) خارج خواهد شد.

نفت پس از کمیته ناظر بر توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک گران شد - تصویر آرشیوی
عکس: آرشیو

سعد الکعبی وزیر انرژی قطر تصمیم به خروج کشورش از اوپک را متاثر از بازنگری راه‌های پررنگ شدن نقش بین‌المللی قطر و همچنین تمرکز بر صنعت گاز دانست و با این حال تاکید کرد که دوحه همانند اعضای غیراوپک به تمامی توافق‌های کشورهای تولید کننده نفت پایبند خواهند ماند.

سهم دوحه از بازار جهانی نفت ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. سعد الکعبی این میزان را به نسبت تولید روزانه اوپک بسیار کم دانست و گفت که قطر می‌خواهد تمرکز بیشتری بر صنعت گاز داشته باشد و استخراج گاز را از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن برساند.

او همچنین گفت که تصمیم به خروج از اوپک ارتباطی به اختلاف سیاسی قطر و عربستان سعودی ندارد. عربستان سعودی از نیمه دوم سال ۲۰۱۷، همراه با امارات متحده عربی، مصر و بحرین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را علیه قطر اعمال کرد.

قطر از قدیمی‌ترین اعضای اوپک به شمار می‌رود که یک سال پس از تشکیل این سازمان در سال ۱۹۶۱ به آن پیوست.

الکعبی گفت که برای این کشور سخت است که از این سازمان کنار برود، اما این تصمیم بر اساس استراتژی توسعه داخل و خارج قطر گرفته شده است.

افزایش قیمت نفت

انتشار خبر خروج قطر که وزیر انرژی این کشور آن را تنها یک اعلامیه و تصمیم تجاری خواند، با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی همراه شد.

از همین شبکه خبری الجزیره به نقل از برخی تحلیلگران بازار انرژی، هدف قطر از این تصمیم را ایجاد شوک قیمتی در بازار نفت دانستند. وزیر انرژی این کشور اما خروج از اوپک را یک تصمیم قطعی دانست که از چند روز پیش و در راستای تغییر سیاست‌های استراتژیک و توسعه قطر گرفته شده است.

الکعبی با تاکید بر نقش اندک قطر در تولید اوپک، گفت که دوحه می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتری برای افزایش تولید گاز طبیعی انجام دهد.

قیمت نفت دوشنبه سوم دسامبر با ۵,۸ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. این افزایش قیمت پس از یک دوره سقوط بی‌سابقه قیمت نفت که از یک ماه قبل آغاز شد، رخ داد. رویترز به نقل از تحلیلگرانی که نامشان فاش نشد، کاهش تنش تجاری چین و امریکا را عامل افزایش قیمت نفت پس از یک دوره کاهشی اعلام کرد.

فروپاشی اوپک؟

قطر در حالی از اوپک خارج می‌شود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲ دسامبر/۱۱ آذر از توافق ریاض و مسکو برای ادامه پیمان مدیریت بازار نفت خبر داده بود.

او گفته بود که توافق برای کاهش تولید نفت ادامه خواهد داشت اما درباره میزان کاهش تولید و سهمیه اعضای پیمان توافقی حاصل نشده است.

عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته، پس از اعمال دور تازه تحریم‌های امریکا علیه ایران، میزان تولید نفت را افزایش داده است. این اقدام نارضایتی دیگر اعضای اوپک، از جمله عراق، را به دنبال داشت.

منابع خبری افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید عربستان سعودی در مقابل سهم ۳۰۰ هزار بشکه‌ای عراق را دلیل این نارضایتی گزارش و پیش‌بینی کردند که در نشست آتی اوپک پیمان کاهش تولید با چالش‌های تازه‌ای روبرو شود.

نشست اوپک ۶ و ۷ دسامبر ۲۰۱۸  در وین برگزار خواهد شد. قطر برای آخرین بار در این نشست حضور خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.