ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: ایران به قطعنامه‌ سازمان ملل بی‌اعتناست

پمپئو در بنیاد مارشال از ایران، چین و روسیه به عنوان بازیگران بد در جهان یاد کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش دروغ می‌گوید.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل در بروکسل، در بخشی از سخنانی که در «بنیاد مارشال» در ضرورت تحکیم بیشتر روابط آمریکا با متحدانش در اتحادیه اروپا ایراد کرد، جمهوری اسلامی ایران را همراه با چین و روسیه به عنوان «بازیگران بد» در جهان معرفی کرد. پمپئو ایران را به دروغگویی درباره برنامه هسته‌ای‌اش و به بی‌اعتنایی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد و از اتحادیه اروپا خواست در برقراری «نظم جدید»ی که دولت ترامپ برای جهان در نظر گرفته همکاری کند.

سه‌شنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بنیاد مارشال در بروکسل

پمپئو در حال حاضر برای شرکت در کنفرانس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو و گفت‌وگو درباره چالش‌های امنیتی در خاورمیانه و شبه‌جزیره کره در بروکسل به سر می‌برد.

جرج مارشال بانی طرحی به همین نام برای کمک به بازسازی کشورهای اروپایی بود. وزیر خارجه آمریکا برای یادآوری ضرورت تحکیم روابط آمریکا و اتحادیه اروپا در سخنرانی روز سه‌شنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر خود این مکان را که از یک سویه نمادین برخوردار است و موفقیت‌آمیزترین پروژه سیاست خارجی ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم را یادآوری می‌کند برگزید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنانش در بنیاد مارشال از کشورهای اروپایی خواست که در برقراری نظم جدیدی که دولت ترامپ قصد دارد در جهان برقرار کند، با ایالات متحده همکاری کنند.

پمپئو پس از انتقاد از «چندجانبه‌نگری» به عنوان یک نظام ناکارآمد و مأموریت‌های صلح سازمان ملل که به گمان او جهان را از صلح دور کرده و بعد از انتقاد از توافق اقلیمی پاریس که در نظر او به ابزاری برای تقسیم ثروت در جهان فروکاسته، به «بازیگران بد» در جهان پرداخت و از چین و ایران و روسیه به عنوان چنین بازیگرانی یاد کرد:

«ما از ورود چین به نظم لیبرال استقبال کردیم اما هرگز رفتار این کشور را اداره و کنترل نکردیم، چین به طور مداوم با سوءاستفاده از روزنه‌های موجود در سازمان تجارت جهانی  دارایی‌ها را به سرقت برد و می‌دانست که قوانین جهانی قدرتی برای متوقف کردن این امر یا مسئول شناختن چین به دلیل نقض حقوق بشر ندارد.»

مایک پمپئو سپس به ایران به عنوان یک «بازیگر بد» دیگر اشاره کرد:

«ایران بعد از امضای توافق هسته‌ای به جامعه بین‌المللی نپیوست و منابع مالی که تازه به دست آورده بود را برای تامین مالی تروریست‌ها و دیکتاتورها صرف کرد. تهران چندین آمریکایی را گروگان گرفته. رابرت لوینسون ۱۱ سال است که در آنجا مفقود شده. ایران صراحتاً قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش دروغ گفته و تحریم‌های سازمان ملل را هم نقض کرده. همین هفته قبل با آزمایش موشک بالستیک قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.»

رابرت لوینسون که بیش از هر آمریکایی دیگری در خارج از این کشور در اسارت مانده، کارمند بازنشسته پلیس فدرال آمریکا بود. ابتدا گفته می‌شد که برای «تحقیق در مورد قاچاق سیگار» به جزیره کیش رفته اما بعد فاش شد که او یک مأموریت مخفی تایید نشده داشته است.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای متعهد شده بود از هیچ اقدامی برای یافتن لوینسون فروگذار نکند. مقامات ایرانی ادعا کرده‌اند که او در پاکستان به قتل رسیده و آدرس محل دفن او را هم داده‌اند. اما در این محل نه قبری یافت نشده و نه جنازه‌ای.

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی برنامه موشکی ایران سه‌شنبه ۱۲ آذر/ ۴ دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه صبح امروز گفته است هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده.

واشنگتن روز گذشته (دوشنبه) از اتحادیه اروپا خواسته بود با توجه به آزمایش موشکی اخیر ایران تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی برقرار کند.

مایک پمپئو در بخش پایانی سخنانش در بنیاد مارشال در بروکسل از روسیه نیز به خاطر سرکوب مخالفان، تهاجم به گرجستان و ارمنستان و نقض قوانین کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و همچنین نقض پیمان موشک‌های میان‌برد به عنوان یک «بازیگر بد» دیگر انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.