ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اسرار به خون آغشته: چرا کشتار ۶۷ جنایت ادامه‌دار علیه بشریت است؟»

سازمان عفو بین‌الملل برای نخستین بار در گزارش جدیدش دولت ایران را به «جنایت علیه بشریت» محکوم کرده است. گفت‌و‌گوی زمانه با رها بحرینی، پژوهشگر این سازمان درباره این گزارش را ببینید.

گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل چهارم دسامبر / ۱۳ آذر با عنوان «اسرار به خون آغشته: چرا کشتار ۶۷ جنایت ادامه‌دار علیه بشریت است؟» در لندن و در یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌های فارسی زبان و بین‌المللی به صورت رسمی رونمایی شد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود تاکید کرد اعدام‌شدگان ۳۰ سال پیش به صورت قهری ناپدید شده و در رویه‌ای فراقضایی در زندان‌ها اعدام شده‌اند. این سازمان مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی را به دلیل پنهان نگه داشتن سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی اعدام‌شده در سال ۶۷ به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرد. عفو بین‌الملل این گزارش را در ۲۰۰ صفحه منتشر کرده است.

در این نشست مطبوعاتی عکس‌ها و مدارکی که عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود آورده، به نمایش گذاشته است.

در همین ارتباط رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران، در گفت‌و‌گو با زمانه گفت که عفو بین‌الملل اطلاع دارد که چندیدن خانواده به کارگروه ناپدیدشگان سازمان ملل شکایت و درخواست روشن شدن سرنوشت و محل دفن اعضای مفقودالاثر خانواده خود را مطرح کرده‌د. به گفته رها بحرینی عفو بین‌الملل در تلاش است تا خانواده‌های بیشتری این مکانیزم بین‌المللی را دنبال کنند.

رها بحرینی همچنین تأیید کرد که این سازمان برای نخستین بار در گزارش جدیدش دولت ایران را به «جنایت علیه بشریت» محکوم کرده است؛ در واقع اولین باری که یک نهاد بین‌المللی معتبر این اتهام را به جمهوری اسلامی وارد می‌کند.

به علاوه، اتهام وارد شده به دولت ایران تنها مربوط به گذشته نیست و عفو بین‌الملل جمهوری اسلامی را به جنایت «ادامه‌دار» علیه بشریت محکوم کرده است.

به گفته رها بحرینی، عفو بین‌الملل از نهادهای سازمان ملل درخواست کرده که تحقیقات مستقل و جامع درباره کشتار ۶۷ و جنایت علیه بشریت، که تا به امروز از طریق پنهانکاری در جریان است، را انجام بدهند.

گفت‌وگو با رها بحرینی را در ادامه ببینید:



در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.