ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدای کارگران فولاد اهواز زیر سقف بازار نادری: هیهات منا الذله

کارگران معترض این بار مقابل مسجد نماینده ولی‌فقیه و در بازار، دو خاستگاه ولایتمداران تجمع کردند. «فلسطین، سوریه عامل بدبختیه» از شعارهای دیگر معترضان بود.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتصاب و اعتراضات خود مقابل مسجد جزایری اهواز – مسجد نماینده ولی فقیه - تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: «نه حاکم، نه ملت/ نیستند به فکر ملت». به این ترتیب تجمع اعتراضی کارگران فولاد اهواز از اعتراض به دولت فراتر رفت و ولایتمداران را هم هدف قرار داد. فلسطین، سوریه عامل بدبختیه از دیگر شعارهای کارگران معترض فولاد بود.

سه‌شنبه ۱۳ آذر بیست و پنجمین روز از اعتصاب و نوزدهمین روز تجمع کارگران فولا اهواز: نمایشی از همبستگی

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کارگران گروه ملی فولاد اهواز سه‌شنبه ۱۳ آذر در بیست و پنجمین روز از اعتصاب و نوزدهمین روز تجمع خود نه فقط سیاست‌های اقتصادی دولت، بلکه ولایتمداران را هم به چالش کشیدند. معترضان که مقابل مسجد جزایری – مسجد نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان – تجمع کرده بودند شعار می‌دادند:

  • کشور ما دزدخونه است، توی جهان نمونه است
  • این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی
  • نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت
  • حسین حسین شعارشون دزدی‌ها افتخارشون
  • کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد

«فلسطین سوریه عامل بدبختی‌یه» از شعارهای تازه در نوزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران فولاد اهواز بود.

خانواده برخی از کارگران، معترضان را در راهپیمایی در خیابان‌های اهواز و در تجمع مقابل مسجد جزایری و بازار نادری همراهی می‌کردند.

اعتراضات کارگران فولاد اهواز از یک‌ماه قبل پس توقف دوباره خط تولید در این واحد صنعتی آغاز شد. کارگران که از مرداد سال جاری دستمزد دریافت نکرده‌اند، علاوه بر مطالبات مزدی خواستار کوتاه کردن دست‌های مافیایی پشت‌پرده که مانع تولید در این واحد صنعتی است و بازگشت مالکیت شرکت به بخش دولتی هستند.

دولت ادعا می‌کند که گروه ملی صنعتی فولاد اهواز عملاً یک واحد صنعتی ورشکسته است و به همین سبب واگذاری آن به بخش خصوصی اجتناب‌ناپذیر بوده است. پیش از این فولاد اهواز در تملک بانک ملی ایران قرار داشت. دادگستری خوزستان بارها از کارگران خواسته شکیبایی پیشه کنند و با وجود معوقات مزدی خود بر سر کار برگردند تا چرخ کارخانه بگردد. خواسته‌های کارگران اما در این مدت در همبستگی با کارگران نیشکر هفت‌تپه متحول شده.

کارگران فولاد اهواز شعار می‌دادند:

  • کارگر زندانی آزاد باید گردد

زیر سقف بازار نادری، شعار «هیهات منا الذله» کارگران معترض فولاد اهواز نیز طنین متفاوتی داشت.

کارگران فولاد اهواز علاوه بر خواسته‌های صنفی خود خواهان آزادی اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه‌اند که از یکشنبه ۲۷ آبان بازداشت شده است. مأموران او را کتک زدند و سپس با سر و صورت خونین به بیمارستان منتقل کردند. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه شکنجه نماینده کارگران هفت‌تپه را تکذیب کرده اما سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه امروز (سه‌شنبه) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل بخشی در انفرادی نگهداری می‌شود و توانایی تمیز روز از شب را هم از دست داده است.

سه‌شنبه ۱۳ آذر، همزمان با اعتراضات کارگران فولاد، گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران، نوشیروان بابل و سهند تبریز در همبستگی با اعترضات کارگران و معلمان تجمع اعتراضی برگزار کردند. بسیجیان تجمع دانشجویان امیرکبیر تهران را به تشنج کشاندند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله دو سال پیش در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: ««تمام بودجه و پول و هزینه‌های ما از خوراکی‌ها تا سلاح و موشک از جمهوری اسلامی می‌رسد

  • sattar beheshti

    اولین قربانی تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق عبدالمجید خوئی است که در مسجد امام اول شیعیان در شهر نجف در ماه آوریل ۲۰۰۳ میلادی با ضربات چاقو به قتل رسید. عبدالمجید فرزند آیت‌الله العظمی ابوالقاسم خوئی از رهبران پرنفوذ شیعه و از منتقدین جمهوری اسلامی بود، که پس از سقوط صدام از بریتانیا به عراق رفته بود. ترور مخالفان نفوذ جمهوری اسلامی از آن روز تا امروز ادامه دارد. آخرین قربانی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از شخص قاسم سلیمانی اطاعت می‌کنند، یک روحانی شیعه دیگر به نام وسام الغراوی است که در ۱۷ نوامبر در مرکز شهر بصره به قتل رسید. روزنامه تلگراف، که در لندن منتشر می‌شود، اخیرا در گزارشی با استناد به منابع عراقی صحبت از حضور گروه‌های ضربت ایرانی می‌کند که ار سوی نیروهای قدس به عراق اعزام شده‌اند تا هر صدای مخالف جمهوری اسلامی در این کشور را با حذف فیزیکی ساکت کنند. اعزام این نیروها واکنش به نتیجه‌ی آخرین انتخابات در عراق است.