ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آلمان: ایران را تحت فشار قرار می‌دهیم

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا با انتقاد از برنامه موشکی بالستیک ایران همراه بود. پیش از این نشست، امیر علی‌ حاجی‌زاده گفت برای موشک‌های ایران «عدد ٢٠٠٠ کیلومتر وحی منزل نیست».

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۰ دسامبر/ ۱۹ آذر در هفتادمین سالروز تصویب بیانیه جهانی حقوق بشر در چارچوب مذاکراتی که هر ماه برگزار می‌کنند، تشکیل جلسه دادند. علاوه بر بحران اوکراین، ساز و کار ویژه مالی با ایران و برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داشت. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد برای محدود کردن برنامه موشکی ایران، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان: ایران را تحت فشار قرار می‌‌دهیم

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز  دوشنبه ۱۰ دسامبر/ ۱۹ آذر در جمع خبرنگاران گفت:

«دستور کار نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا موضوعاتی از سراسر جهان، از ونزوئلا تا ایران را دربرمی‌گیرد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز یک بار دیگر با تأکید بر اهمیت برجام گفت:

«ما مایل نیستیم که ایران از غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف نظامی استفاده کند. اعتقاد داریم که با توافق هسته‌ای می‌توان مانع از این امر شد. به همین سبب قصد داریم گام‌هایی برای باز نگه داشتن کانال‌های مالی با ایران برداریم.»

وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران اما به اختلافات اتحادیه اروپا با ایران نیز اشاره کرد: برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی. هایکو ماس در ادامه سخنانش گفت:

«ما می‌بایست ایران را تحت فشار قرار دهیم. این موضوع مهم و البته ناخوشایندی برای ایران است که امروز به بحث گذاشته می‌شود. »

برد موشک‌های سپاه

در آستانه برگزاری جلسه ماهانه وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، امیر علی‌ حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در سخنانی که به مناسبت ۱۶ آذر در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایراد کرد، اعلام کرد که سپاه محدودیتی برای برد موشک‌های بالستیک خود قائل نیست:

«عدد ۲۰۰۰ کیلومتر وحی منزل نیست اما آنچه تا به امروز در خصوص آن تصمیم‌گیری شده بر اساس نیاز ماست. بسیاری از پایگاه‌های دشمن در فاصله ۳۰۰-۴۰۰ کیلومتری و مرحله بعدی در فاصله ۷۰۰-۸۰۰ کیلومتری است. محدودیتی از نظر فنی و یا قراردادی در خصوص برد موشک‌ها نداریم.»

فرماندهان سپاه پیش از این گفته بودند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برد استراتژیک موشک‌ها را ۲۰۰۰ کیلومتر تعریف کرده و به بیش از آن نیازی نیست، چون اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه با این برد در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی قرار دارند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران خروج آمریکا از برجام و وساطت اروپا را نقش‌های یک بازی از پیش‌تعیین شده دانست و گفت «استراتژی اروپا و آمریکا یکی است و بین آنها تقسیم کار صورت گرفته است.»

پیش از این رهبران اتحادیه اروپا در نشست ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر خود در بروکسل ضمن اعلام پایبندی به برجام بر ضرورت اعمال فشار بر ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌‌ای تأکید کرده بودند. مسئولان جمهوری اسلامی اما بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی به عنوان بخشی از توان دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

«ساز و کار ویژه مالی» در گروی این اختلافات است. یکشنبه ۹ دسامبر/ ۱۸ آذر، یک روزنامه آلمانی به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها افشا نشده گزارش داد که قرار است «ساز و کار ویژه مالی» به عنوان یک شرکت مستقل در فرانسه مستقر ‌شود و ریاست آن را یک مدیر آلمانی به عهده بگیرد. پیش از این اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ از ترس تحریم‌های آمریکا اعلام کرده بودند که میزبانی ساز و کار مالی را به عهده نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    با درود و احترام برهمه ايرانيان . تا زمانيكه انهمه از ايران گريخته ساكن اروپا ، خصوصا كشور المان ، (( بخاطر نياورند كه )) چرا از هانه خود مجبور به فرار شده اند و براى از ميان بردنِ ان ، تصميم و اراده نداشته باشند .علت گريزان كردنِ ايرانى از خانه اش ، ميماندو همه دولتهاى اروپايى، به ماندنِ اين علت ، (( حكومت دزدان و دروغگويانِ )) يارى ميرساند تا هم ازايرانيان اواره از كشورشان بهره ببرد و هم از اموال ايرانيان كه توسط (( حكومتِ دزدان و دروغگويان )) غارت ميشود ، بهره مند گردد. كسانيكه در اروپا ساكنند ، براى حمايت از ايرانيان هميهنشان ، يك راهپيماي كسترده نميكنند . چرا منِ ايرانى ، بايد گمان كنم كه از اقاى ماس ، قرار است چيزى به ما بماسد ؟پاينده ايران ، سربلند ايرانى

  • farid

    انگلیس درگیر اختلاف احزاب برای ماندن در اتحادیه اروپا است . ریس جمهور آلمان را عملا از حزبش کنارش گذاشته اند مکرون بدنبال راه حلی برای توفان اعتراضات است موگرینی با ظریف دنبال امتیاز دادن اساسی به ایتالیاست تا نفت ارزان رادر مقابل جنس تقدیم ایتالیا کنند!

  • دکتر کاظم صادقزاده

    هایکو ماس گرامی سلام بر شما بعید و حتی غیر ممکن میدانم که شما از سطح بسیار پیشرفته تسلیحاتی بخصوص اتمی اسرایل بیخبر باشید دانش سیاسی و اطلاعات بین المللی جنابعالی بیشتر از انست که از تجاوزات دولت اسرایل علیه مردم فلسطین بیخبر باشید . هر کشوری در جهان امروز با انواع سلاحها در صیانت از مرز و بوم خود میکوشد بزرگترین و بزعم شما و دوستان اسرایل دوست خیلی مایل هستید ایران را از تنها سلاح تدافعی خود یعنی موشکها بنفع و خوشایند در وهله اول اسرایل و بعد امریکا و در مرحله بعدی سعودیها خلع سلاح کنید .بعد ؟ در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست که ملت ما با دولتمردان ایرانی اختلافاتی دارد که حل انها جملگی از وظایف و در شان و حق منحصر ملت ایرانست . هایکو ماس بسیار گرامی شما با تکیه بقدرت و حشمت دولت المان و سایر اروپائیان فکر میکنید و تصمیم میگیرید تا انجائیکه تجربه اطلاعات دوران زندگی طولانی من (96 ) حکم میکند مردم ایران بهیچ کشوری تجاوز نداشته اما بکرات بنا بمصالج متجاوزین مورد تاخت تاز قرار گرفته است . بنظرمن بیسواد دولتیکه از ابتدای وجودی خود متجاوز بوده و اما بغلط و دروغ و بهتان ملت و دولت مارا در مظان اتهام قرار داده و امریکا و اروپا را علیه ملت ایران بسیج کرده است اسرایل است .بصیرت ذاتی بشما حکم میکند که نعوذ بالله اگر از عوارض نا خواسته اواخر جنگ جهانی دوم خورده حسابی باسرایل بدهکارید خود از جیب پر فتوت ملت و دولت المان تصفیه بفرمائید زیرا که بودجه ملت ایران در ضعف مطلق و در عالم ورشکستگیست . مو فق باشید.