ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی ترامپ برای مداخله در پرونده قضایی مدیر هوآوی

رئیس جمهوری آمریکا گفته است اگر برای امنیت ملی کشورش ضروری باشد در پرونده منگ وانژو ورود می‌کند. مداخله رئیس جمهوری در کار قوه قضائیه؟

منگ وانژو، مدیر ارشد مالی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوی که هفته گذشته در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که آماده است شخصاً در این پرونده ورود کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا (عکس: آرشیو)

شامگاه سه‌شنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر دادگاهی در شهر ونکوور در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا حکم آزادی موقت منگ را با وثیقه ۱۰ میلیون دلار کانادا صادر کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت آماده است که برای حفظ امنیت ملی آمریکا در پرونده منگ وانژو مداخله کند:

«آنچه را که به نفع این کشور [آمریکا] است انجام می‌دهم. اگر به این نتیجه برسم که برای قطعاً بزرگ‌ترین قرارداد تجاری که منعقد شده و اهمیت زیادی هم دارد مفید  است و برای امنیت ملی [آمریکا] هم خوب است، قطعاً، اگر ضرورتش را تشخیص بدهم مداخله می‌کنم.»

شنبه گذشته پلیس کانادا به درخواست مقام‌های آمریکایی منگ وانژو، مدیر ارشد مالی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوی را بازداشت کرد. اتهام او در دادگاه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ از طریق راه‌اندازی یک شرکت هنگ‌کنگی به نام «اسکای کام» عنوان شده است. اگر این اتهام‌ها اثبات شود ممکن است منگ به اتهام فریب بانک‌ها و نهادهای آمریکایی به ۳۰ سال حبس محکوم و به آمریکا مسترد شود.

وزارت خارجه چین سفیر کانادا در پکن را احضار و مراتب اعتراض خود را به او ابلاغ کرده است. دولت چین می‌گوید بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی یک اقدام سیاسی و بخشی از جنگ تجاری آمریکا با این کشور است. کلی نایت کرفت، سفیر آمریکا در کانادا شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اوتاوا سیاسی بودن این پرونده را تکذیب کرده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و کریستیا فریلند، وزیر خارجه این کشور نیز اعلام کرده‌اند که منگ وانژو در یک فرایند قانونی بازداشت شده و پرونده او سیاسی نیست. وزیر خارجه کانادا شامگاه گذشته در همایشی در تورنتو گفت:

«برای روابط فی‌مابین کانادا با چین مهم است که بازداشت خانم منگ نمایانگر قضاوت سیاسی کانادا نیست. در این پرونده کانادا صرفاً به یک درخواست استرداد رسیدگی کرده  است.»

  احتمال مداخله رئیس جمهوری آمریکا در این پرونده اما ظن سیاسی بودن آن را تقویت می‌کند.

در میانه تنش پکن با واشنگتن، مقامات چین روز سه‌شنبه، مایکل کاوریگ، دیپلمات سابق کانادایی را که برای یک گروه بین‌المللی در این کشور فعالیت می‌کرد، بازداشت کردند. هنوز مشخص نیست که ارتباطی بین دستگیری مدیر هوآوی در کانادا با بازداشت دیپلمات کانادایی در چین وجود داشته باشد.

در میان مدیران آمریکایی نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه چین افزایش یافته و گفته می‌شود شماری از مسئولان اجرایی شرکت‌ها برنامه‌های سفر به چین را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند.

دولت ترامپ شرکت هوآوی را به نزدیکی به دولت چین و نقض امنیت ملی آمریکا متهم کرده. شرکت هوآوی اما  با تکذیب این اتهام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که به قوانین داخلی کشورهایی که در آن‌ها فعالیت تجاری دارد احترام می‌گذارد.

بر اساس حکم دادگاه ونکوور منگ وانژو، مدیر ارشد مالی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوی حق ندارد این شهر را ترک کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.