ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت ملی نفت چین فعالیت خود در پارس جنوبی را متوقف کرد

سی ‌ان پی سی که به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت «دوست روزهای سخت» ایران بود، بعد از چهار دور مذاکره فشرده از ایالات متحده آمریکا تمکین کرد.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) برای کاهش فشارهای آمریکا در جریان گفت‌و‌گوهای تجاری بین دو کشور، سرمایه‌گذاری خود در میدان گاز پارس جنوبی را متوقف کرد.

شرکت شرکت ملی نفت چین ( China National Petroleum Corporation)  - عکس: آرشیو

میدان پارس جنوبی دارای معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخایر گاز شناخته شده ایران است. خبرگزاری آسوشیتدپرس چهارشنبه ۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر به نقل از سه تن از مدیران نفتی جمهوری خلق چین که نام آن‌ها افشا نشده گزارش داد که شرکت ملی نفت چین سرمایه‌گذاری در این میدان گازی را متوقف کرده است.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که دولت روحانی ۱۲ تیر سال گذشته با شرکت توتال منعقد کرد، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و پتروپارس ایران واگذار شد. ارزش این پروژه که دوره بهره‌برداری از آن ۲۰ سال برآورد شد، ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از امضاء این تفاهم‌نامه، توتال و شرکت ان‌پی‌سی چین را «دوستان روزهای سخت» خوانده بود.

با خروج آمریکا از برجام و اعمال دور تازه تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران، شرکت توتال  اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را متوقف می‌کند. شرکت ملی نفت چین (CNPC) با سهم ۸۰ درصدی جایگزین این شرکت فرانسوی شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات دولت آمریکا در مهر/ اکتبر سال جاری در چهار دور مذاکره پیاپی از شرکت ملی نفت چین خواستند سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را متوقف کند. هنوز معلوم نیست که دولت ترامپ این درخواست را به صراحت با مقامات جمهوری خلق چین خواسته در میان گذاشته باشد. یکی از مدیران نفتی چین به آسوشیتدپرس گفته‌ که دولت چین ظاهراً به این نتیجه رسیده که با توجه به مذاکرات تجاری این کشور با آمریکا توقف سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی از نظر سیاسی منطقی‌تر است. یکی دیگر از منابع آسوشیتدپرس گفته است:

«چین برای رابطه با آمریکا بیش از هر چیز دیگری اولویت قائل است. شرکت ملی نفت چین یک شرکت دولتی است و مایل نیست در روند مذاکرات تجاری با آمریکا اخلال به وجود بیاورد.»

هدف از طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد است.

ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود ۱۴ سال پیش مذاکرات خود را با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز کرد. در سال ۱۳۷۹ وزارت نفت پیشنهاد ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلاری توتال برای توسعه میدان پارس جنوبی را رد کرد. در سال ۱۳۸۸ توسعه این میدان به شرکت‌ ملی نفت چین واگذار شد اما این شرکت هم تا پائیز سال ۱۳۹۲ نتوانست کاری پیش ببرد. شرکت ملی نفت توسعه این میدان گازی را کنسرسیوم تأسیسات دریایی و پتروایران سپرد و بعد از مدتی این قرارداد را لغو کرد و پارس جنوبی را به پتروپارس سپرد که این قرارداد هم لغو شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.