ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بازماندگان در صف نخست دادخواهی راستین تابستان ۶۷ هستند»

گفت‌و‌گو با مهدی اصلانی، فعال حقوق بشر و شاهد زنده قتل‌عام تابستان ۶۷

آیا می‌توان قتل‌عام تابستان ۶۷ را با اصطلاحاتی همچون «اعدام فراقضایی» یا «ناپدید شده قهری» توضیح داد؟ گفت‌وگو با مهدی اصلانی را می‌شنوید:

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته گزارشی درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ منتشر کرد و جمهوری اسلامی را به همین دلیل عامل «جنایت ادامه‌دار علیه بشریت» خواند. این گزارش اما با انتقادهایی مواجه شده است. یکی از جان‌به‌دربردگان ۶۷ در گفت‌و‌گو با زمانه می‌گوید به کارگیری عبارت‌های «اعدام فراقضایی» و «ناپدیدشده قهری» در گزارش عفو بین‌الملل درباره کشتار زندانیان در ۳۰ سال پیش نادرست است. مهدی اصلانی انتقادهای دیگری نیز به این گزارش وارد می‌داند؛ از جمله صلح‌آمیز دانستن فعالیت اعدامیان و تفاوت در شمار آنان نسبت به گزارش‌های پیشین.

ساک حمزه شلالوند، از کشته‌شدگان تابستان ۶۷ که پس از اعدام به خانواده او تحویل داده شد

گزارش جدید عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۱۳ آذر/ ۴ دسامبر با عنوان «اسرار به خون آغشته: چرا کشتار ۶۷ جنایت ادامه‌دار علیه بشریت است؟» در ۲۰۰ صفحه منتشر شد. این گزارش تازه تأکید کرده است که فعالان سیاسی کشته‌شده در تابستان آن سال به صورت قهری ناپدید شده و در رویه‌ای فراقضایی در زندان‌ها اعدام شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر از سازمان ملل متحد خواسته است که تحقیقاتی مستقل و جامع درباره‌ قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ انجام دهد.

برخی جان‌به‌دربردگان و بازماندگان اعدام‌های ۶۷ اما از گزارش سازمان عفو بین‌الملل انتقاد کرده‌اند. آیا می‌توان قتل‌عام تابستان ۶۷ را با اصطلاحاتی مانند «اعدام فراقضایی» یا «ناپدید شده قهری» توضیح داد؟ نظر یک شاهد زنده برجای‌مانده از آن قتل‌عام درباره دادخواهی چیست؟ گفت‌وگوی زمانه با مهدی اصلانی را در ادامه بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزنامه خوان امیدوار

    ممنون از روشنگری .