ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه: ظریف در انتخابات ریاست جمهوری آینده در پی هدف خاصی نیست

سخنرانی وزیر خارجه در کنگره حزب ندای ایران به عنوان آمادگی ظریف برای راه یافتن به پاستور تعبیر شد. سخنگوی وزارت خارجه تکذیب کرد.

سخنرانی محمد جواد ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایران این ظن را به وجود آورده که وزیر خارجه ایران به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نظر دارد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه اما می‌گوید ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد.

جمعه ۲۳ آذر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در چهارمین کنگره حزب «ندای ایران» در برج میلاد در تهران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۲۳ آذر برای نخستین بار در یک گردهمایی حزبی شرکت کرد. بنا بر اساسنامه وزارت خارجه ایران کلیه کارمندان این وزارتخانه از عضویت در یک حزب و حتی فعالیت حزبی منع شده‌اند. حزب ندای ایرانیان از مرداد ۹۳ فعالیت خود را در حلقه‌ای از اصلاح‌طلبان و دیپلمات‌‌های نزدیک به محمد خاتمی آغاز کرده است. صادق خرازی، بنیانگذار این حزب فرزند آیت‌الله سید محسن خرازی نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری است. خواهر صادق خرازی عروس خامنه‌ای (همسر مسعود خامنه‌ای) است. عمویش سید کمال خرازی نیز وزیر خارجه در دو دولت محمد خاتمی بود. با این حد از روابط درهم‌تنیده فامیلی، خرازی اعلام کرده که حزب او «مظهر اتحاد تمام اصلاح‌طلبان» است. سخنرانی محمد جواد ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایران این ظن را به وجود آورده که وزیر خارجه از هم‌اکنون به پاستور چشم دوخته است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه چهارشنبه ۲۸ آذر اما خاطر نشان کرد که ظریف در پی «اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده» نیست:

«آقای ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد. چندی پیش دبیرکل حزب ندای ایرانیان از ایشان دعوت کرده بودند که در جمع  اعضای این حزب  در مورد سیاست خارجی سخنرانی کنند و ایشان نیز به همین دلیل در این نشست حضور پیدا کردند. این حضور اما به معنای عضویت در یک حزب، حمایت از آن حزب و یا فعالیت حزبی نیست. آقای ظریف به دنبال اهداف خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نبوده و نیست.»

محمد جواد ظریف در سخنانش در کنگره حزب ندای ایرانیان دلواپسان و مخالفان مذاکره با غرب را متهم کرد که غرب را مرکز جهان می‌بینند. او حلقه دلواپسان اطراف خامنه‌ای را به همسویی با آمریکا متهم کرد و گفت:

«آمریکا نمی‌تواند خواسته‌های خود را اجرا کند به شرطی که ما همه چیز را در آمریکا نبینیم و همه نگاهمان را در آمریکا متمرکز نکنیم و خیال نکنیم هر چیز در این کشور اتفاق می‌افتد، یک سر آن در آمریکا است.»

منتقدان ظریف این سخنان را جناحی و حزبی تعبیر کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه توضیح داده است:

 «قطعاً تفاوت در نوع نگاه به پدیده‌های سیاست خارجی به معنی مخالفت با اصول و چارچوب مدون در سیاست خارجی نظام و کشور و یا عضویت وزیر خارجه در یک حزب خاص نیست. ایشان هر جا که حضور داشته است مسائل را از زاویه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل دیده و تفسیر و تبیین کرده است.»

صادق خرازی هنگام معرفی ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایران از او به عنوان یک شخصیت ممتاز و یک چهره بین‌المللی که «دلش بیش از همه ما خون است» یاد کرده بود. در این میان اصول‌گرایان هم دست روی دست نگذاشته‌اند و در پشت پرده در صدد شکل بخشیدن به ائتلاف‌هایی هستد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.