ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت نمایندگان مجلس با طرح مقابله با اهانت به ادیان رسمی و اقوام ایرانی

این طرح همه ناشران، هنرمندان، نویسندگان و برنامه‌سازان و سخنرانان را دربرمی‌گیرد. سه ماه تا سه سال مجازات برای متهمان به توهین به ادیان و اقوام پیش‌بینی شده.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت با طرح مجازات  متهمان به اهانت به ادیان، مذاهب «قانونی» و اقوام ایرانی موافقت کردند. این طرح همه ناشران، روزنامه‌نگاران و برنامه‌سازان و سخنرانان و فعالان در شبکه‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد. در این طرح سه ماه تا سه سال زندان برای متهمان به توهین به اقوام و مذاهب «قانونی» پیش‌بینی شده است.

طرح نمایندگان مجلس برای الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیزات و مجازات‌های بازدارنده) همه ناشران، هنرمندان، نویسندگان و برنامه‌سازان و سخنرانان را دربرمی‌گیرد. سه ماه تا سه سال مجازات برای متهمان به توهین به ادیان و اقوام پیش‌بینی شده. (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۸ آذر مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیزات و مجازات‌های بازدارنده) پیرامون اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی با ۱۱۴ رأی موافق ۳۶ مخالف و ۵ ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر تصویب شد.

در ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره انتشار کاریکاتورهایی در جراید یا پخش سریال‌ها و برخی برنامه‌های تلویزیونی توهین‌آمیز درک شده است. برای مثال پخش سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۹۲ از شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی منجر به اعتراضاتی در الیگودرز شد. معترضان می‌گفتند در این مجموعه تلویزیونی نقش یک خانواده منفی، نوکیسه، سلطنت‌طلب و فاسد به خانواده‌ای با نام بختیاری داده شده و وقایع به گونه‌ای رقم خورده که خانواده بختیاری به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن‌پرست و مظلوم به نام اردکانی بپردازد.

در نوروز ۹۴ در برنامه «فیتیله» که از شبکه ۲ صدا و سیما پخش شد پدر و پسری ترک از بوی بد مسافرخانه شکایت می‌برند. معلوم می‌شود که پسر به جای مسواک از فرچه توالت استفاده کرده است. در اعتراض به این برنامه در شهرهای مختلف ایران، از جمله در تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، دانشگاه‌های ابهر مراغه تجمعات اعتراضی برگزار شد.

در نوروز ۹۷ در برنامه کلاه قرمزی در بخش کودک و نوجوان شبکه 2 عروسک‌هایی با لباس محلی شهروندان مناطق مختلف ایران بر روی نقشه ایران نصب ‌شد. عروسکی که می‌بایست نمایانگر مردم خوزستان باشد، لباس عربی به تن نداشت. معترضان در اعتراض به سیاست‌های «نژادپرستانه» صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اهواز تظاهراتی برگزار کردند که به درگیری با نیروهای ضد شورش انجامید. محسن رضایی در آن زمان عده‌ای را به نفوذ در صدا و سیما متهم کرده بود.

علاوه بر برنامه‌های صدا و سیما برخی کاریکاتورها در جراید نیز به عنوان توهین به حجاب، توهین به دفاع مقدس، توهین به لباس روحانیت و مانند آن درک شده. برای مثال می‌توان از کاریکاتور «زلیخا فشن‌ شو» حمید بهرامی، «چشم‌بندان» هادی حیدری یا «چه کنیم که سوسک‌ها، سوسکمان نکنند» از مانا نیستانی نام آورد.

در مکمل‌هایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته‌‌اند برای کسانی که «علناً» به ادیان و مذاهب «قانونی» و مقدسات «مسلم» آنها، اقوام ایرانی ــ فرهنگ، زبان و آداب و رسوم «مشروع قانونی» آنها توهین کند، سه ماه تا سه سال زندان پیش‌بینی شده است.

کسانی که در یک برنامه زنده سخن بگویند و سخنان آنان درباره مذاهب و اقوام توهین‌آمیز درک شود نیز به یک تا سه سال زندان محکوم می‌شوند.

هر کسی که به وسیله انتشار عکس، کاریکاتور، نوار صوتی، مکتوبات و سایر پدیده‌های نرم‌افزاری در سایت، وبلاگ، پیام‌رسان و نظایر آن در فضاهای الکترونیکی، مجازی و رایانه‌ای سخنی بگوید که توهین‌آمیز تلقی شود، محکوم خواهد شد. این موضوع درباره ناشران هم صدق می‌کند.

بر اساس  ماده ۷۳۴ این طرح، استفاده از نقش‌های موهون و تحقیرآمیز نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام موجود در کشور در فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و نمایش‌ها نیز ممنوع اعلام شده.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که طرح یادشده برای بررسی به کمیسیون حقوقی ارجاع داده می‌شود و به همین سبب احتمال تغییر در متن آن به عنوان مصوبه کمیسیون وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    در صورت تصویب این طرح، توهیم به ادیان «غیر رسمی» از قبیل بهاییت، یارسان و مندایی قانونی خواهد بود!!!