ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش در مجلس بر سر استعفای نمایندگان اصفهان

نایب‌رئیس مجلس گفت بادستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود نمایندگان اصفهان استعفای خود را پس گرفتند، آن‌ها این موضوع را تکذیب کردند. نمایندگان سه استان نیز به‌دلیل مشکل آب تحصن کردند.

۱۹ تن از نمایندگان اصفهان که از دو هفته‌ پیش به دلیل نادیده گرفتن مشکل آب شرب اصفهان استعفا کرده بودند در جلسه علنی مجلس حاضر شدند. نایب‌رئیس اصلاح‌طلب مجلس گفت پس از دستور حسن روحانی مبنی بر تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود نمایندگان اصفهان استعفای خود را پس گرفتند، اما آن‌ها این موضوع را تکذیب کردند. نمایندگان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد پس از آن‌که از حل احتمالی مشکل آب استان اصفهان آگاه شدند در اعتراض به این‌که چنین اقدامی به مشکل آب این استان‌ها خواهد افزود، در مجلس دست به تحصن زدند.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی (وسط)

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۸ آذر در جلسه علنی مجلس از پس گرفتن استعفای ۱۹ تن از نمایندگان اصفهان خبر داد و گفت بعد از دستور شب گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود، مشکل نمایندگان اصفهان حل شده و آن‌ها استعفای خود از مجلس را پس گرفتند.

نمایندگان مستعفی استان اصفهان در مجلس روز گذشته (سه‌شنبه) خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود شدند و پس از آن حسن روحانی در این باره دستوری صادر کرد.

آن‌ها ۱۴ آذرماه در هنگام استعفا گفته بودند که نه تنها وعده دولت برای احیای زاینده‌رود تحقق نیافته، بلکه حتی دولت در لایحه بودجه ۹۸ برای حل بحران آب آشامیدنی استان نیز ردیف مجزایی در نظر نگرفته است.

پس گرفتن استعفای نمایندگان اصفهان موجب شد که نمایندگان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به این موضوع اعتراض و در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تحصن کنند. برخی از آن‌ها حل مشکل آب استان اصفهان را سبب بروز مشکل برای استان‌های خود می‌دانستند.

مسعود پزشکیان در واکنش به اقدام نمایندگان این سه استان گفت: «این نمایندگان اعتراض دارند، اگر دولت به دلیل استعفای نمایندگان اصفهان به آن‌ها امتیاز دهد، برخلاف عدالت است.»

او افزود: «دولت باید براساس قانون به استان‌ها امتیاز دهد و بر اساس عدالت در این زمینه رفتار کند، در غیر این صورت کل مجلس شورای اسلامی با تنش مواجه می‌شود.»

در همین حال محسن کوهکن، نماینده لنجان، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان که از نمایندگان مستعفی است سخنان مسعود پزشکیان در مورد پس گرفتن استعفای ۱۹ نماینده را تکذیب کرد و گفت: «ما ۱۹ نفر استعفای خود را پس نگرفته‌ایم و تنها به دلیل این‌که دو نفر از هیئت رئیسه از ما درخواست کردند برای به حدنصاب رسیدن جلسه حضور پیدا کنیم، وارد صحن شدیم.»

او افزود: «وقتی ۱۹ نفر از نمایندگان استعفا می‌دهند؛ یعنی کارد به استخوانشان رسیده است (...) آیا این امتیازخواهی است که مشکل را منعکس کنیم، اگر ما دنبال ردیفی برای تأمین آب شرب ۵،۵ میلیون نفر جمعیت اصفهان هستیم امتیازخواهی است آن هم در شرایطی که مرکز پژوهش‌های مجلس تذکر داد که اولین تنش آبی مربوط به استان اصفهان است، کشاورزان و باغدارانمان از هستی ساقط شده‌اند.»

کوهکن تأکید کرد که «بحث ما آب است اما به دنبال انتقال آب از این حوزه به آن حوزه نیستیم اما معتقدیم اولویت اول آب است».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در پاسخ به کوهکن گفت اگر آن‌ها همچنان اصرار به استعفا دارند باید استعفای آن‌ها اعلام وصول شود و تنها رئیس مجلس می‌تواند این کار را انجام دهد. بعد از اعلام وصول، نمایندگان یک هفته فرصت دارند که درباره استعفا در مجلس توضیح دهند.

بحث بر سر احداث سد کوهرنگ ۳ برای انتقال آب از زردکوه به زاینده‌‌رود است. در مهر سال جاری استانداری اصفهان ۳۴ میلیارد تومان به اتمام این پروژه اختصاص داد. پروژه سد تونل سوم کوهرنگ پنج سال متوقف مانده بود.

فعالان محیط زیست و شماری از نمایندگان و مسئولان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان با احداث این سد مخالف‌اند. کوهرنگ سوم یکی از سرشاخه‌های کارون است. در خوزستان اجرای طرح‌های انتقال آب از جمله کوهرنگ ۱ و ۲ و تونل چشمه لنگان در بالادست سرشاخه‌های رود کارون و احداث سد‌های عظیم در مسیر رودهای بزرگ دز و کارون تأمین حق‌آبه‌های طبیعی در این استان را با مشکل مواجه کرده است.

مخالفت‌ها با انتقال آب از سرچشمه‌های کارون از چندین سال پیش آغاز شده بود.

به سبب همین مخالفت‌ها اداره کل محیط زیست استان چهار محال و بختیاری به‌ دلیل عدم اجرای تعهدات وزارت نیرو در قبال این پروژه، مجوز آن را باطل اعلام کرد.

یکی از دلایل استعفای نمایندگان اصفهان هم توقف انتقال آب از کهکیلویه و بویراحمد به استان اصفهان است. فعالان محیط زیستی اما می‌گویند مجوز سد کوهرنگ ۲۰ سال قبل صادر شده و در این مدت شرایط اقلیمی فلات ایران تغییر کرده و به دلیل خشکسالی اجرای آن در نهایت به خشکی رودخانه کارون می‌انجامد.

استانداری اصفهان برای حل بحران بی‌آبی طرح‌های هفتگانه‌ای شامل تامین منابع آبی جدید، مدیریت مصرف بهینه، ساماندهی زاینده‌رود، مدیریت برداشت از حوضه این رودخانه (پایش، کنترل و توزیع عادلانه)، مدیریت پساب و استفاده بهینه از آب خاکستری، جریان دائمی آب در زاینده‌رود (شامل محدوده شهر اصفهان) و رساندن آب دائمی به تالاب گاوخونی در نظر گرفته. اما این طرح‌ها تاکنون ثمر نداده است.

از زمستان ۹۶ تاکنون کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به حق‌آبه و شیوه توزیع آن تجمعاتی برگزار کرده‌اند. گاهی این تجمعات به خشونت کشیده شده. کشاورزان تاکنون بارها خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد را از بین برده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خفاش مرگ پرتال

    این رسول چی میگهه ؟؟؟