ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یافته‌های تحقیق و تفحص شورا: فساد و سوءمدیریت در موسسه همشهری

تحقیق و تفحص شورا از موسسه همشهری موارد متعددی از تخلف و فساد شامل «سوء مدیریت فروش»، «عدم نظارت بر استخدام کارکنان»، «معاملات خارج از ضوابط قانونی» را تشریح می‌کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران جزئیات گزارش تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری را تشریح کرد. این گزارش به مواردی از فساد و سوءمدیریت در این موسسه بین سال های ۸۴ تا ۹۶ و در زمان فعالیت شهرداری محمدباقر قالیباف می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، مواردی از تخلفات نسبت‌داده شده به موسسه همشهری در گزارش تحقیق و تفحص شورای اسلامی شهر تهران تایید شد. این در حالی است که به گفته حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا «در بسیاری از موارد مسئولان قبلی همشهری حاضر به همکاری و ارایه مدرک به هیات هفت نفره تحقیق و تفحص نشدند».

این برای اولین بار است که موضوع تحقیق و تفحص از موسسه همشهری در دستور کار شورا قرار گرفته. گروه تفحص متشکل از هفت نفر از اعضای شورا و مشتمل بر ۹۰۰۰  نفر ساعت کار پژوهشی و کارشناسی بوده است.

مدیریت نادرست فروش

بخشی از گزارش شورا به زیان‌ده بودن مجلات همشهری اختصاص دارد.

بنا بر یافته‌های گروه تحقیق و تفحص، مجلات همشهری در سال ۹۶، حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند، با این حال درآمد حاصل از فروش مجلات ۳۳ درصد کاهش داشته. این کاهش درآمد ناشی از کاهش ۵۶ درصدی فروش نسخه‌ها بین سالهای ۹۴ و ۹۶ بوده است.

موسسه همشهری  که از سال ۸۶ گروه مجلات را راه‌اندازی کرده بود، طول زمان، تنوع مجلات‌اش تا ۱۸ نوع افزایش یافت. اما با کاهش فروش در سال ۹۶ ناچار شد صرفاً به چاپ و انتشار ۸ مجله اقدام کرد.

بر اساس گزارش شورا، مدیریت موسسه مبنای محاسبه قیمت فروش هر نسخه را ارائه نکرده. با این حال شواهد نشان می‌دهد که تعیین بهای فروش این مجلات ناصحیح بوده است و تنها ۲۹ درصد از قیمت تمام شده‌ عایدی شرکت بوده است.

گزارش شورا نشان می‌دهد که دستاورد مدیریت همشهری در دو سال، «ریزش مخاطب مجلات» و «کاهش اثربخشی» آنها بوده است.

عدم نظارت بر استخدام کارکنان

گزارش شورا همچنین نشان می‌دهد که در استخدام کارکنان عدم نظارت و فساد وجود داشته است. نظری در این رابطه گفت «۱۲ نفر از کارکنان مدرک جعلی ارائه کردند و بر اساس این مدرک جعلی شغل، حقوق و پست گرفتند. اما بعد از افشا شدن موضوع پرونده ۶ نفر از آنها به کمیته انضباطی ارسال شد و جعلی بودن مدرک آنها تایید شد و پرونده ۶ نفر دیگر نیز در دست بررسی است.»

در عین حال درصد زیادی از کارکنان همشهری در بخشی جز تحریریه مشغول به کار هستند. نظری اعلام کرده تنها ۳۴ درصد از پرسنل در تحریریه فعال هستند.

موسسه همشهری در پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان نیز تخلف کرده است. با وجود اینکه در سال ۹۶ حداکثر دریافتی مدیر عامل همشهری ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود، در این سال «بالاترین حکم حقوقی در همشهری مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متعلق به معاون مالی و اقتصادی شعبه همشهری بوده که با اضافه کار و پاداش این مبلغ به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ماه رسیده.»

همچنین با وجود قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، ۸ نفر از کارکنان تمام‌وقت، و ۲ نفر از مدیران قراردادی، بازنشسته هستند.

معاملات همشهری خارج از ضوابط قانونی

بخشی دیگر از گزارش شورا به موضوع واگذاری بخشی از موسسه همشهری به بخش خصوصی پرداخته. این موسسه، در سال ۸۴ پخش توزیع روزنامه و محصولات خود به بخش خصوصی واگذار کرده. بررسی‌های شورا نشان می‌دهد قیمت گذاری قراردادهای واگذاری بدون مبنا و معیار بوده و تشریفات قانونی رعایت نشده.

همچنین هزینه‌های این موسسه زیر نظر شهرداری خارج از حسابداری‌های متعارف بوده است. همشهری در حالی اقدام به خرید چاپ‌خانه کرده است که شمار و درآمد مجلات فروشی آن کاهش داشته.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش عنوان کرد که اکثر معاملات موسسه همشهری بدون مناقصه و انجام تشریفات صورت گرفته. او در توضیح این تخلفات گفت: «قراردادهایی توسط مؤسسه همشهری منعقد شده که موضوع آن بی‌ارتباط با همشهری بوده مثلا قرارداد فیلم مستند از مبارزات مردم عراق علیه داعش، قرارداد چاپ روزنامه همدلی که این بدهی به موسسه بازگردانده شده است و یا قرارداد بررسی وضعیت عفاف و حجاب کارمندان زن شهرداری و یا ساخت فیلم مستند فرهنگی ۴۰ دقیقه‌ای در قالب ۲۵ سی دی و یا قرارداد چاپ روزنامه در کشور امارات و قرارداد چاپ و انتشار نشریه حزب‌الله از دیگر قراردادهای همشهری بوده است.»

درخواست‌های شورای شهر تهران

حجت نظری در پایان سخنانش بازنگری اساسی در مدیریت موسسه همشهری را ضروری دانست و تصریح کرد «آیین نامه‌های مالی و معاملاتی این شرکت باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین کمیته حسابرسی داخلی دراین موسسه مستقر شود.»

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خواستار ورود جدی در خصوص وضعیت موسسه همشهری است.

همشهری در سال ۷۱ به صورت شرکت سهامی خاص با وظیفه چاپ و انتشار روزنامه ثبت شد و زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.