ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود هاشمی شاهرودی درگذشت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۰ سالگی بر اثر بیماری ساعت ۲۲ و ۳ دقیقه دوشنبه فوت کرد. اطلاعیه بیت این روحانی حکومتی خبر مرگ او را تأیید کرده است.

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۰ سالگی بر اثر بیماری فوت کرد. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، هاشمی شاهرودی ساعت ۲۲ و ۳ دقیقه دوشنبه سوم دی (به وقت تهران) درگذشته است.

۲۳ اردیببهشت ۱۳۹۶، عیادت خامنه‌ای از هاشمی شاهرودی بیمار
۲۳ اردیببهشت ۱۳۹۶، عیادت خامنه‌ای از هاشمی شاهرودی بیمار ــ عکس از آرشیو

اطلاعیه بیت این روحانی حکومتی خبر مرگ او را تأیید کرده است. خبر مرگ هاشمی شاهرودی صبح نیز از سوی تسنیم منتشر شد. اما اندکی بعد خبرگزاری «فارس»، دیگر خبرگزاری منسوب به سپاه در گزارش دیگری به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی هاشمی شاهرودی اعلام کرد که «از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در ابتدای سخنرانی خود صبح دوشنبه سوم دی در مسجد جامع زاهدان، مرگ هاشمی شاهرودی را تسلیت گفته بود. خبر مرگ او اما تا شب به صورت رسمی تأیید نشد. رئیس دفتر او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که او هنوز علائم حیاتی دارد و در حالت اغماست.

هاشمی شاهرودی از چندی پیش به دلیل شدت‌گرفتن بیماری سرطان تحت شیمی درمانی بود و مردادماه نیز شایعه مرگ او منتشر و سپس تکذیب شد. مسئولان نسبت به بیماری او اطلاع‌رسانی دقیقی نمی‌کردند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص شنبه گذشته ۲۴ آذر «شایعات» درباره سلامتی او را تکذیب کرده و گفته بود «آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حال مداواست و با توصیه پزشک، ایشان باید در صحبت کردن مراعات کنند.»

هاشمی شاهرودی پیش از آن برای درمان بیماری‌اش به آلمان سفر کرده بود که خبرساز شد. رسانه‌های آلمان ۵ ژانویه / ۱۶ دی گذشته از بستری شدن او برای مداوا در کلینیک خصوصی پروفسور مجید سمیعی در شهر هانوفر خبر دادند.

در مدت اقامت هاشمی شاهرودی در آلمان، دادستان این کشور بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه پرونده‌ای علیه او تشکیل داد و ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی علیه حضور او در آلمان دست به اعتراض زدند.

او سرانجام صبح پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی ۱۳۹۶ آلمان را به مقصد ایران ترک کرد و بعد در نشستی خبری درباره وضعیت سلامتش توضیح داد و گفت که مشکل روده داشته، پزشکان داخلی اختلاف داشتند و در آلمان پزشکان عفونت دیگری را کشف کردند که در ایران تشخیص داده نشده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ۱۳۲۷ در شهر نجف به دنیا آمد. او از مراجع تقلید شیعه، عضو فقیه شورای نگهبان، و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

او در سال ۱۳۹۰ به حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران به ریاست هیأت حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نیز منصوب شد. شاهرودی همچنین ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را هم به عهده داشت.

زمانی از او به عنوان مهم‌ترین نامزد جانشینی علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شد.

هاشمی شاهرودی پیش از ریاست بر مجمع تشخیص، از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت.

در دوران ریاست او بر قوه قضائیه بیش از ۲۰۰۰ تن از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌بودند، اعدام شدند.

قرار است هاشمی شاهرودی را در مرقد معصومه به خاک بسپارند.

  • توضیح:‌ تیتر این گزارش پس از انتشار گزارش رسمی فوت محمود هاشمی شاهرودی به تیتر اولیه آن بازگشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    بنده خدا اعتقادی به دین و خدا نداشت، که اگر داشت آخرتش را با هوای نفس دنیا معاوضه نمی‌کرد. مأموریتی داشت، در ابتدای "آن‌قلاب" وارد ایرانش کردند و تا آخرین روز زندگیش ایفای نقش کرد. زندگی پر از نکبت و خونریزی را در کارنامه خود به ثبت رساند، و کتابی پر از شقاوت و تنفر از انسانها و تحجر از خود برجای گذاشت. ظاهراً در آخرین سفرش به زادگاهش عراق، سالم بود، همانجا که هموطنش، آقای سیستانی او را تحویل نگرفت! نمی‌توان گفت که مرگش مایه مسرت است، چون اعمال و کردار این موجود، چیزی فراتر و آنسوی جنایت و شقاوت بود. این موجود، باید سالها در زندان می‌ماند و سالها در مورد جنایتهایش مؤاخظه می‌شد، و مجبور به پاسخگویی می‌شد. باید دانشمندان مختلف بر روی این موجود بدلیل عملکرد بشدت ضد بشریش سالها تحقیق می‌کردند، تا برایشان روشن شود که چه چیز باعث می‌شود تا انسانی تا بدین حد سقوط را تجربه کند که نتوان دیگر نام انسان بر آن نهاد.

  • borna

    سقط شدن یک از شیعیان ادم کش را به همه ایرانیان ازاده و ازادیخواه شاد باش می گویم . به انتظار مرگ تمام جنایت کاران شیعه حاک بر ایران . این تنها مرگ یک مزدور بود که محاکمه مردمی قسر دررفت . اما ما تمام ان اندیشه ادم کش اسلامی را به نقد می کشیم و گمان نمی کنم از اسلام چیزی باقی بماند تا بتواند دوباره نکبت جهالت را درزمانی و مکانی دیگر باز تولید کند .

  • منتقد

    هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد هم رونق زمان شما نیز بگذرد وین بوم محنت از پی آن تا کند خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد باد خزان نکبت ایام ناگهان بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز این تیزی سنان شما نیز بگذرد چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد سیف فرغانی

  • سهیل بشردوست

    بالاخره بعد از کلی شل کن سفت کن رفت به جهنم...

  • Hasani

    ولایت فقیه شدن را نتوانست ببیند!. بجایش وی را به سفر مجانی آلمان و با هواپیمای اختصاصی فرستادند!

  • روزبه

    بالاخره طرف رو بزور بعد کلی وقت اضافی بردنش "بهشت" با حوریهای بهشتی محشور بشه . میگن از دیدار با ائمه اطهار خجالت میکشید چون کم آدم کشته بود.

  • هاشمی شاهرودی بالاخره مرده یا نه؟

    اردوی کار: از دیشب تا الان خبر مرگ شاهرودی چند بار رسانه ای شد ولی تکذیب شد. به ناچار طنز نوشته اند که: «مرحوم فوت نکردند ولی در قید حیات نیستند» ▪️از سال ۷۷ تا ۸۷ که ۹ سالش در زمان ریاست هاشمی شاهرودی بوده، ۱۷۷ حکم اعدام برای نوجوانان صادر شده که دست‌کم ۳۴ تا از آن‌ها با اجازه نهایی شاهرودی اجرا شدند. از جمله اجرای حکم عاطفه رجبی، دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که در سال ۱۳۸۳ در نکا در ملاعام اعدام شد.

  • reza

    مرگ این قاتل حرفه ای بر جهانیان مبارک و فرخنده باد