ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۸: سپاه ۵ هزار میلیارد تومان بیشتر اعتبار می‌گیرد

یارانه سه دهک درآمدی بالا قطع می‌شود، قیمت گازوئیل و عوارض آب افزایش می‌یابد. عوارض سفر به عراق در ایام اربعین صفر و سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی کمتر از امسال است.

دولت ایران سهم نهادهای خاص را  از بودجه ۱۳۹۸ کاهش داده است. بودجه نهادهای نظامی نیز کاهش یافته، با این حال سپاه بیش از امسال اعتبار دریافت خواهد کرد. یارانه سه دهک پردرآمد نیز حذف می‌شود.

۴ دی ۱۳۹۷: عرضه لایحه بودجه سال آینده به مجلس
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۴ دی لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد- ۴ دی ۱۳۹۷

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه ۴ دی لایحه بودجه ۱۳۹۸ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. او گفت که دولت بودجه را براساس نظرات رهبر جمهوری اسلامی اصلاح کرده است.

در لایحه پیشنهادی بودجه که بررسی آن طی روزهای آینده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد، بودجه ارتش جمهوری اسلامی حدود یک هزار میلیارد تومان کاهش یافته و ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. در همین حال اعتبار پیش‌بینی شده برای سپاه پاسداران ۵ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه سال جاری بیشتر و ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

پیشتر برخی از نمایندگان «فراکسیون ولایی» مجلس شورای اسلامی از کاهش بودجه نظامی در «شرایط ویژه» انتقاد کرده و گفته بودند که این ارقام در مجلس تغییر خواهد کرد.

از دیگر نکات لایحه پیشنهادی دولت کاهش سهم نهادهای حکومتی و بنیادهای مذهبی از بودجه است. بودجه سال‌آینده مجلس ۳۲ درصد کاهش یافته و از ۳۱ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان تنزل یافته است.

دولت اعتبار نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه را هم از ۱۲۹ میلیارد تومان به ۸۸ میلیارد تومان کاهش داده که به معنای کاهش ۳۲ درصدی بودجه این نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بیشترین میزان کاهش بودجه را داشته است. اعتبار پیش‌بینی شده برای این نهاد به یک سوم تقلیل یافته و از ۴۵ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان تنزل یافته است. همچنین بودجه ستاد اقامه نماز نیز با ۷ میلیارد تومان کاهش، ۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

اعتبار پیش‌بینی شده برای شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران هم از ۲۵۸ میلیارد تومان به ۱۵۶ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد این ارقام در هنگام بررسی لایحه در کمیسیون‌های مجلس تغییر کند.

آب و سوخت گران می‌شود، یارانه ثروتمندان قطع

دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، قیمت خدمات و برخی کالاها را در لایحه بودجه افزایش داده است. در همین راستا قیمت گازوئیل ۲۰ درصد گران خواهد شد و عوارض آب آشامیدنی ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت و مشترکان آب شهری به ازای هر متر مکعب باید ۲۰ تومان پرداخت کنند.

عوارض خروج از کشور نیز برای مسافرت‌های غیر زیارتی ۲۲۰ هزار تومان، برای مسافرت زیارتی ۱۱۰ هزار تومان و برای مراسم اربعین صفر تعیین شده است. همچنین عوارض واردات لوازم آرایشی نیز ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دولت سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را هم ۱۲ درصد کاهش داده است. مجموع درآمد دولت از محل فروش نفت، اوراق قرضه و مالیات ۴۰۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است، یارانه سه دهک بالای درآمدی را قطع کند. شناسایی و قطع یارانه این گروه به استانداری‌ها واگذار شده است. مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای یارانه نقدی ۶۲ هزار میلیارد تومان است.

همچنین در لایحه بودجه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت پیش‌بینی شده است و حقوق کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف خواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    دولت برای سال اینده ۵۰ هزار میلیارد اوراق بدهی منتشر می کند که می تواند عامل فروپاشی اقتصاد باشد. لایحه بودجه 98 شکاف طبقاتی را بیشتر وبا انتشار اوراق قرضه ٬ باعث افزایش بدهی دولت در آینده می شود.

  • farid

    محمد دامادی، عضو مجلس ، با اذعان به این‌که «کشور از تولید یک بستهٔ پوشک بچه عاجز است» گفت: «همه می‌دانیم وضعیت اقتصادی معلمان و کارگران کشور خوب نیست اما دولت کاری نمی‌کند. به راستی سرنوشت بودجه‌های هزاران میلیاردی در طول سال‌های اخیر چه شده که بحرانهایی نظیر خشکسالی، زباله، تغییر اقلیم و بیماری را حل نشده رها کرده است و پاسخی هم به اذهان پرسش‌گر امروز و آینده ندارد»!!.

  • sattar beheshti

    ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه وزارت اطلاعات دردولت اعتدال اطلاعاتی روحانی! تحریم‎ها نه تنها در بودجه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تاثیری نداشته بلکه بحرانی‎تر شدن وضعیت امنیتی رژیم نیاز به افزایش بودجه‎های امنیتی را بیشتر کرده است. این وزارتخانه در سال ۹۷ حدود ۴۴٫۵هزار میلیارد تومان بودجه گرفت اما سال آینده قرار است ۵۸٫۲هزار میلیارد تومان دریافت کند!!.