ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تأخیر برگزار خواهد شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید بحث بر سر مدت تعویق انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد اما یک منبع آگاه از این کمیسیون از تعویق شش ماهه انتخابات خبر داده است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موضوع به تعویق افتادن آن برجسته می‌شود. در حالی‌که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعویق انتخابات را پذیرفته اما می‌گوید هنوز بحث بر سر مدت تعویق ادامه دارد، یک منبع آگاه از این کمیسیون خبر از تعویق شش ماهه انتخابات داده است. دولت همچنان بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر اصرار دارد.

انتخابات پارلمانی افغانستان ـ عکس از آرشیو

سایت روزنامه ۸صبح افغانستان، چهارشنبه ۲۶ دسامبر / ۵ دی به‌نقل از یک «منبع معتبر» از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که نخواست نامش فاش شود، نوشت: «آمادگی کافی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۳۱ حمل (فروردین) سال آینده وجود ندارد، ‌ بنابراین انتخابات با تأخیر شش ماهه برگزار خواهد شد.»

بدین ترتیب به‌گفته این منبع آگاه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه سُنبله (شهریور) ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

این منبع در حالی از تأخیر شش ماهه‌ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبر می‌دهد که عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است بحث روی طرح تعویق انتخابات ریاست جمهوری جریان دارد و هنوز معلوم نیست که انتخابات با چند ماه تأخیر برگزار شود. او دلیل این بحث را جلوگیری از تکرار مشکلات مربوط به انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری دانست.

پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال به‌نقل از سه منبع آگاه نوشته بود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حال وارد کردن فشار به دولت افغانستان است تا به‌منظور کشاندن طالبان به پای میز مذاکرات صلح، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا نیز گزینه‌ تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مطرح کرده و با طرف‌های درگیر در مناقشات افغانستان و میانجی‌ها در میان گذاشته بود.

با این حال در آبان‌ماه سال جاری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود: «انتخابات ریاست جمهوری در موعدی که قبلاً تعیین شده است برگزار خواهد شد.»

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که دبیرخانه این کمیسیون کمیته‌ای تشکیل داده است تا تمام چالش‌ها و مشکلات انتخابات پارلمانی گذشته‌ را بررسی و برای آن راه حل پیدا کند.

در انتخابات پارلمانی افغانستان بیش از ۵۶۰۰ شکایت از مرحله رأی‌دهی به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی رسید که حدود ۲۰۰۰ مورد آن از ولایت کابل بود.

شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی نیز گفته‌اند که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات به‌موقع ریاست جمهوری آماد‌‎گی لازم را ندارد. یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات در حال بررسی نتایج انتخابات پارلمانی است و با این وضع در موعد مقرر نمی‌توان انتخاباتی شفاف و واقعی برگزار کرد.

یوسف رشید همچنین خواهان تغییر اعضا و رهبری کمیسیون مستقل انتخابات شد و کمیسیون کنونی را شایسته مدیریت انتخابات ریاست جمهوری ندانست.

حبیب‌الله شینواری، مسئول برنامه‌های دیده‌بان شفافیت انتخابات افغانستان نیز می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات از لحاظ سیاسی، مالی و فنی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده آمادگی ندارد. او می‌گوید بحث پیشبرد روند صلح و ایجاد حکومت موقت داغ است و هنوز کمیسیون مستقل انتخابات موفق نشده است که برنامه عمل برگزاری انتخابات را تهیه کند.

شینواری نیز از احتمال تأخیر شش تا هشت ماهه انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

با این حال هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ضمن تأکید بر استقلال کمیسیون انتخابات، گفته است که دولت خواهان برگزاری انتخابات در همان تاریخ تعیین‌شده است.

نمایندگان طالبان در آبان‌ماه سال جاری با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در قطر دیدار کردند تا درباره راه رسیدن به صلح گفت‌وگو کنند. این دیدار سه روزه دومین دیدار دو جانبه آن‌ها در یک ماه بود.

خلیل‌زاد اعلام کرده بود که جنگ با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید پایان گیرد اما وضعیت امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ که نیروهای ناتو به عملیات نظامی در این کشور پایان دادند بدتر شده است.

حمله تروریستی دوشنبه ۲۴ دسامبر / ۳ دی به ساختمان اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا در کابل،‌ پایتخت افغانستان از آخرین نمونه‌های چنین وضعیتی است که دست‌کم ۴۸ کشته و زخمی بر جای گذاشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.