ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد سیاستمداران عراق از سفر غافلگیرکننده ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا در سفری غافلگیرکننده به عراق از سربازان آمریکایی در آنجا بازدید کرد. او در جمع سربازان از تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سفری غافلگیرکننده به عراق از سربازان آمریکایی در آنجا بازدید کرد. دونالد ترامپ در جمع سربازان از تصمیم‌اش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد اما گفت ایالات متحده در عراق خواهد ماند. رئیس‌جمهوری آمریکا اما به دلیل اختلاف‌هایی امکان دیدار با نخست‌وزیر عراق را نیافت. شماری از سیاستمداران و رهبران شبه‌نظامی نیز سفر او را نقض حاکمیت ملی عراق شمرده‌اند.

بازدید غافلگیرکننده ترامپ و ملانیا از مقر سربازان آمریکایی در استان الانبار عراق، ۲۶ دسامبر ــ عکس: AFP

ترامپ همراه با همسرش ملانیا چهارشنبه ۲۶ دسامبر / پنجم دی بدون اطلاع‌رسانی قبلی از پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار دیداری سه‌ساعته انجام داد.

او برای اولین بار از سربازان آمریکایی در منطقه جنگی بازدید می‌کرد؛ کمی پس از آنکه تصمیمش برای خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه و نصف‌کردن شمار آنها در افغانستان (از ۱۴ هزار به ۷ هزار سرباز) با انتقادهای گسترده در داخل آمریکا مواجه شد و استعفای جیمز متیس،‌ وزیر دفاع را به همراه داشت.

ترامپ در جمع سربازان آمریکایی در عراق از تصمیم‌اش دفاع کرد و گفت شکست گروه «دولت اسلامی» امکان اجرای آن را فراهم کرده است: «هرگز قرار نبود حضور ما در سوریه دائمی باشد». او در راه بازگشت نیز در جمع خبرنگاران تأکید کرد آمریکا نباید پلیس جهان باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش در راه بازگشت در پایگاه نظامی رامشتاین در آلمان توقفی ۹۰ دقیقه‌ای داشتند. ترامپ آنجا با صدها سرباز به‌صف‌شده عکس گرفت و دست داد و سپس به واشنگتن بازگشت.

لغو دیدار با عبدالمهدی و دیگر انتقادها در بغداد

اما سفر ترامپ با انتقادهای تند شماری از سیاستمداران و رهبران شبه‌نظامی عراق رو‌به‌رو شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار بود با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیدار کند اما این دیدار انجام نشد. دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ و عبدالمهدی بر سر «نحوه اجرای دیدار» اختلاف داشتند و نهایتاً به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

نمایندگان عراقی به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که این دیدار به دلیل اختلاف بر سر محل آن برگزار نشده است. ترامپ از عبدالمهدی خواسته با یکدیگر در پایگاه نظامی عین الاسد دیدار کنند اما نخست‌وزیر عراق این پیشنهاد را رد کرده است.

هر دو ائتلاف بزرگ پارلمان عراق نیز از منتقدان سفر غافلگیرکننده ترامپ بودند. صباح السعدی، رهبر ائتلاف «اصلاح» خواستار نشست اضطراری پارلمان عراق درباره «این نقض آشکار حاکمیت عراق» شد و گفت:

«چنین اقدام‌های تجاوزکارانه‌ای از سوی ترامپ باید متوقف شود و او باید حد خودش را بداند. اشغال عراق به دست آمریکا تمام شده است.»

ائتلاف بنا به رهبری هادی العامری، فرمانده شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازدید ترامپ نقض آشکار و وقیحانه هنجارهای دیپلماتیک است و نشان‌گر برخورد تحقیرآمیز و خصمانه او با حکومت عراق... این بازدید سوال‌های بسیاری درباره ماهیت حضور نظامی آمریکا و اهداف واقعی‌اش و تأثیر این هدف‌ها بر امنیت عراق ایجاد می‌کند».

دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌اش اعلام کرده بود که سفر ترامپ پیشاپیش با بغداد هماهنگ شده بود.

ائتلاف اصلاح را جریان‌های نزدیک به مقتدی صدر (السائرون)، حیدر العبادی (النصر)، ایاد علاوی (ائتلاف وطنی) و عمار الحکیم (حکمت وطنی) تشکیل می‌دهند. ائتلاف بنا،‌ ائتلاف رقیب اصلاح در پارلمان از جریان‌های نزدیک به ایران به رهبری هادی العامری (الفتح) و نوری المالکی (دولت قانون) است.

قیس خزعلی،‌ فرمانده گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل حق» نزدیک به ایران نیز پس از سفر ترامپ در یک پیام توئیتری نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را تهدید کرد:

«عراقی‌ها با یک تصمیم پارلمانی برای بیرون‌کردن نیروهای نظامی شما واکنش نشان خواهند داد. و اگر این نیروها عراق را ترک نکنند،‌ ما تجربه و توان لازم برای بیرون‌کردن‌شان با ابزارهای دیگر را داریم و نیروهای شما هم با آنها آشنا هستند.»


کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ در عراق با فرماندهان نظامی و سفیر ایالات متحده در آن کشور دیدار کرده است. به گفته سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، آنها «به یک طرح قوی دست یافتند که به ما اجازه خواهد داد مسیر پیروزی علیه داعش را ادامه دهیم.»

ترامپ گفته است قصد خارج‌کردن نیروها از عراق ــ که شمارشان به ۵ هزار و ۲۰۰ تن می‌رسد ــ را ندارد و شاید از پایگاه‌ آمریکا در عراق برای حمله به داعش در سوریه استفاده کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.