ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه‌نگاران به جنبش اعتراضی سودان پیوستند

با ادامه اعتراضات مردمی در سودان، سندیکای مستقل روزنامه‌نگاران این کشور در حمایت از خواسته‌های آزادی و دموکراسی اعلام اعتصاب کرد. سندیکای پزشکان از سه‌شنبه اعتصاب کرده است.

در ادامه اعتصابات و تظاهرات ضددولتی در سودان برای برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور، یک سندیکای مستقل روزنامه‌نگاران نیز ضمن حمایت از خواسته‌های جنبش اعتراضی اعلام اعتصاب کرد. سندیکای پزشکان اعتصاب نامحدود کرده‌اند و روز جمعه نیز قرار است بار دیگر تظاهرات اعتراضی برپا شود.

تظاهرات ضددولتی در سودان

به‌گزارش آسوشیتدپرس، سندیکای مستقل روزنامه‌نگاران پنج‌شنبه ۲۷ دسامبر / ۶ دی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مدت سه روز در اعتراض به «حمله وحشیانه» مقامات حکومتی به آزادی مطبوعات، به‌ویژه سانسور و مصادره نسخه‌های روزنامه‌ها اعتصاب خواهد کرد.

تظاهرات خیابانی علیه حکومت عمر البشیر در بیشتر شهرهای سودان از ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر آغاز شده و شعارهایی که مردم معترض سر می‌دهند شبیه به شعارهای جنبش «بهار عربی» در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ است.

در دادخواستی که معترضان ارائه داده‌اند،‌ از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند که قدرت را به «یک دولت موقت از فن‌سالاران [تکنوکرات‌ها]» واگذار کند و «تمام بخش‌های جامعه سودان» باید بر سر تفویض اختیار به این دولت موقت توافق داشته باشند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در مدت پنج روز نخست اعتراضات ۳۷ نفر کشته شده‌اند. حکومت سودان کشته شدن تظاهرکنندگان را تأیید کرده اما شمار آن‌ها را اعلام نکرده است.

آمریکا، بریتانیا، نروژ و کانادا از دولت سودان خواسته‌اند تا درباره استفاده مأموران امنیتی از گلوله‌های واقعی برای مقابله با معترضان پرونده‌ای تشکیل دهد.

یکی از مسئولان سندیکای روزنامه‌نگاران بازتاب فراخوان به اعتصاب در میان روزنامه‌های خصوصی را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد اما گفت پیش‌بینی این‌که چه تعداد از کارمندان شبکه‌های خصوصی تلویزیونی به این اعتصاب خواهند پیوست، دشوار است.

او افزود کارمندان شبکه‌های دولتی رادیو- تلویزیونی و همچنین روزنامه‌های دولتی اجازه ندارند در اعتصاب شرکت کنند.

از آغاز اعتراضات، دولت سودان به‌شدت روزنامه‌های مستقل را سانسور کرده است در حالی‌که رسانه‌های دولتی در خط حکومت فعالیت می‌کنند. در خارطوم، پایتخت سودان مسئولان رسانه‌های دولتی به‌دلیل ترس از سرکوب، از اظهارنظر درباره این مسائل بیم دارند.

یک سندیکای مستقل پزشکان نیز از روز سه‌شنبه دست به اعتصاب نامحدود زده است.

در شهر عطبره در شمال خارطوم کمیته‌های مردمی محلات فراخوان تازه‌ای برای برگزاری تظاهرات در روز جمعه با عنوان «جمعه شهدا» منتشر کرده‌اند. این تظاهرات به یاد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر برگزار خواهد شد.

یک کمیته مستقل که شمار تلفات و دستگیری‌های اعتراضات را ثبت می‌کند، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در اعتراضات روز سه‌شنبه، در حالی‌که هزاران نفر قصد داشتند به سمت کاخ ریاست جمهوری عمر البشیر در خارطوم بروند، با حمله نیروهای امنیتی مواجه شده و ۱۹ نفر زخمی شدند. از این تعداد ۱۰ نفر بر اثر اصابت گلوله واقعی و هشت  نفر با گلوله‌های پلاستیکی زخمی شدند و یک نفر با ضربات باتوم پلیس مجروح شد. گفته می‌شود دست‌کم ۲۰۵ نفر از معترضان در این تظاهرات بازداشت شده‌اند که تقریباً یک چهارم آن‌ها زن هستند.

عمر البشیر که در میانه ۷۰ سالگی قرار دارد در سال ۱۹۸۹ با همکاری اسلامگرایان در یک کودتای نظامی علیه دولت منتخب الصادق المهدی و رئیس حزب الامه بر سر کار آمد. المهدی مذاکره با شورشیان جنوبی را آغاز کرده بود و ارتش راضی نبود.

دادگاه بین‌المللی کیفری عمر البشیر را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده است.

سودان کشوری با ۴۰ میلیون جمعیت است. این کشور پس از جداشدن بخش جنوبی در ۲۰۱۱، سه‌چهارم منابع نفتی‌اش را از دست داد. اوایل سال جاری نیز پول ملی این کشور دچار تنزل ارزش شد و تورم و گرانی و نقدینگی به طرز قابل توجهی افزایش یافت و دولت حتی مجبور شد بر میزان پولی که مردم حق دارند از حساب‌هایشان بیرون بکشند، محدودیت وضع کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.