ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل جمال خاشقجی: کیف‌های حمل جسد و کتابی با جزییات تازه

کارآگاهان ترکیه شاید بتوانند با تمرکز بر اقامتگاه سرکنسول سعودی، بقایایی از جسد جمال خاشقجی را پیدا کنند.

ویدئویی تازه که به دست رسانه‌های ترکیه رسیده نشان می‌دهد که تیم ضربت سعودی تعدادی کیف‌ بزرگ تیره رنگ را به داخل اقامتگاه سرکنسول حمل می‌کنند. در رسانه‌ها گفته شده که این کیف‌ها احتمالا حامل بقایای جسد خاشقجی هستند. کتابی جدید نیز منتشر شده که حاوی جزئیاتی تازه از شیوه قتل خاشقجی و اسامی برخی از اعضای تیم ضربت است.

عکس از آرشیو

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه دوم اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند.

عربستان سعودی پس از تکذیب اولیه و تلاش برای غیرعمدی نشان‌دادن قتل خاشقجی، سرانجام قتل او به دست «عوامل اطلاعاتی خودسر» را تأیید کرد.‌ با این حال بسیاری، از جمله آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی را آمر قتل او می‌دانند. در آمریکا مجلس سنا اخیرا در قطعنامه‌ای نمادین اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی‌ است. اما این قطعنامه تا تصویب در کنگره آمریکا لازم‌الاجرا نیست.

بعد از چند ماه تحقیقات جنایی در ترکیه حول پرونده خاشقجی، هنوز بقایای جسد او یافت نشده. پیش از این بارها احتمال بسته شدن پرونده بدون یافتن ردی از جسد خاشقجی مطرح شده بود. اما حالا با این ویدئو، که لحظه رسیدن یک خودروی بزرگ مشکی و قدم‌های تند فردی با کیف‌های مشکی به داخل اقامتگاه سرکنسول را نشان می‌دهد، این انتظار عمومی وجود دارد که کارآگاهان با تمرکز بر اقامتگاه سرکنسول بتوانند بقایایی از جسد روزنامه‌نگارِ منتقد سعودی را پیدا کنند.

ترکیه پیشتر با اینکه قتل خاشقجی را «جنایت علیه یک انسان» خواند، گفت که قصد ندارد به خاطر پرونده خاشقجی روابطش با عربستان را خدشه‌دار کند.

با این حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفته بسیاری از کشورهای اروپایی قتل خاشقجی را نادیده می‌گیرند اما روشن است که تیم عربستان سعودی کشتن خاشقجی را از قبل برنامه‌ریزی کرده است. به گفته او ترکیه شواهد و قرائن را به سازمان سی‌آی‌ای آمریکا ارائه کرده و ادامه تحقیقات را به‌آن‌ها سپرده است.

چاووش اوغلو معتقد است که ترکیه نیاز به همراهی جامعه بین‌المللی برای فشار بر عربستان دارد و نمی‌تواند به‌تنهایی در این باره اقدام کند.

در همین رابطه، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و مدافع آزادی بیان و حقوق بشر، بیش از پیش خواهان تحقیقاتی به رهبری سازمان ملل هستند که بتواند بر عربستان سعودی فشار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، عربستان سعودی ظاهرا تحت فشارها در حال تغییر و تحول در مقامات امنیتی و اطلاعاتی است. مقامات سعودی ماه پیش برای پنج مظنون ناشناس قتل خاشقجی تقاضای حکم اعدام صادر کردند. ۱۱ تن دیگر نیز قرار است در این رابطه محاکمه شوند.

یکی از خبرنگاران روزنامه ترکی صباح در استانبول منبع انتشار ویدئویی بوده، که اعضای تیم قتل خاشقجی را در حال حمل کیف‌هایی به داخل اقامتگاه سرکنسول نشان می‌دهد.  روزنامه صباح به همکاری‌هایش با دستگاه امنیتی ترکیه شهرت دارد و پیش از این نیز جزئیاتی از مرگ خاشقجی را افشا کرده بود.

این خبرنگار در رابطه با ویدئوی تازه منتشر شده نوشته که هیچ مدرکی مبنی بر خارج شدن کیف‌ها از اقامتگاه کنسول وجود ندارد. او همچنین گفته که اقامتگاه قبلا بازرسی شده بود، اما چاهی در آن وجود دارد که سعودی‌ها نگذاشته بودند کارآگاهان ترکیه به آن نزدیک شوند. به زعم او این تصاویر جدید مسیر تحقیقات را تغییر خواهد داد.

اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول تنها چند متر با کنسول‌گری عربستان فاصله دارد.

کتاب: اسرار تاریک قتل خاشقجی

خبرنگار روزنامه صباح همراه با یکی از همکارانش اخیرا کتابی با عنوان «خصومت دیپلماتیک: اسرار تاریک قتل خاشقجی» منتشر کرده است.

این کتاب شامل افشاگری‌هایی تازه درباره جزییات قتل خاشقجی است. کتاب افشا می‌کند که یک فایل صوتی جدید از لحظات قبل و بعد قتل خاشقجی به دست آمده که نشان می‌دهد این قتل پیشاپیش برنامه‌ریزی شده و ادعای ترکیه در این باره درست بوده است.

کتاب همچنین نام دو تن از اعضای تیم امنیتی مسئول قتل خاشقجی را افشا می‌کند و می‌گوید این دو نفر به عنوان نگهبانان امنیتی جلوی در کنسولگری ایستاده بودند اما در واقع ماموران اطلاعاتی سعودی بوده‌اند که گذرنامه‌های دیپلماتیک دارند.

در این کتاب از شخص سومی به نام احمد عبدالله الموذنی نیز  نام برده شده که به ادعای خبرنگاران صباح مسئول واحد اطلاعاتی سعودی در ترکیه است.

مقامات ترکیه خواستار برگزاری دادگاهی جنایی برای محاکمه عاملان قتل خاشقجی در ترکیه هستند. عربستان سعودی با این درخواست مخالف است و گفته که مظنونان در عربستان محاکمه خواهند شد.

گرچه عربستان سعودی از دستگیری همه اعضای واحد قتل خاشقجی خبر داده بود، اما نویسنده کتاب مدعی است که پزشک مسئولِ مثله کردنِ بدن او، همچنان آزاد است. او با خانواده اش در ویلایی در جده زندگی می‌کند. به ادعای کتاب صدای او در یکی از فایل‌های صوتی شنیده می‌شود در حالی که می‌گوید: «من تا به حال روی بدن گرم کار نکردم، اما راحت می‌توانم از پس‌اش بربیایم... معمولا وقتی جسد را می‌برم هدفون می‌گذارم و به موسیقی گوش می‌دهم. دوست دارم همزمان قهوه‌ام را هم بنوشم»

در این کتاب نوشته شده که مسئول تیم ضربت با یک مقام بالا دستی خود تماس گرفته و به او گفته: «به رئیس‌ات بگو... کار انجام شد». برخی منابع محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، را «رئیس» معرفی کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.