ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عیسی کلانتری: «انتقال آب خزر مشکل زیست‌محیطی ندارد»

کلانتری رسانه‌ها و تشکل‌های غیردولتی را به «جوسازی» و «نادیده گرفتن منافع ملی» متهم کرد و گفت: طرح انتقال آب دریای عمان به مشهد هم در دست بررسی است.

دولت ایران بر اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اصرار می‌ورزد. معاون رئیس دولت مخالفان این طرح را به نادیده گرفتن «منافع ملی» متهم کرد که در رسانه‌ها «جوسازی می‌کنند».

تصویری از اعتراض به انتقال آب خزر به سمنان- عکس: آرشیو

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار، ایلنا، انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را «بلامانع» دانست و گفت که هر برنامه توسعه‌ای حتما پیامدهای زیست محیطی دارد.

او بدون بیان جزئیات طرفداران محیط‌زیست و مخالفان انتقال آب را به «جوسازی» بدون بررسی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی متهم کرد و مدعی شد: انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان موجب افزایش میزان نمک دریا و شوری آب نخواهد شد.

کلانتری با بیان اینکه «در همه جای دنیا در حاشیه دریاها ده‌ها میلیارد مترمکعب آب شیرین می‌شود و همه دنیا می‌توانند استفاده کنند، الا ما چراکه ۴ تشکل زیست‌محیطی به آن معترض هستند»، مخالفت با انتقال آب را نادیده گرفتن «منافع ملی» از سوی تشکل‌های محیط زیستی خواند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بدون ذکر جزئیات، مخالفان انتقال آب به استان‌های سمنان و یزد را کسانی نامید که «می‌خواهند به ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت این مناطق آبی داده نشود و این جمعیت به تهران مهاجرت کنند».

او در ادامه موضوع انتقال آب را « یک موضوع کاملا کارشناسی» خواند که در «کشورهای عربی و همسایه» انجام می‌گیرد، اما «رسانه‌های ما ساکت هستند و نوبت ما که ما می‌شود است، فقط سالیانه یک میلیارد مترمکعب آب شیرین می‌کنیم تا نیازمان را تامین کنیم، همه سر و صدا می‌کنند».

کلانتری با بیان اینکه «رسانه‌های ما نباید ضد وطن باشند»، از آنها خواست که «جنجال‌های مطبوعاتی» را کنار بگذارند.

کلانتری که طی دهه‌های گذشته حداقل ۱۲ سال در راس وزارتخانه کشاورزی قرار داشت، سیاست‌های کشاورزی را یکی از علل «مصرف بی‌رویه» و «بیش از استاندارد» در ایران عنوان کرد و گفت که باید در تامین آب برای کشاورزی «بازنگری شود».

معاون رئیس جمهوری ایران بخش کشاورزی را «مصرف کننده اصلی منابع آبی» عنوان کرد که «بیش از ۸۵ درصد آب کشور را به بهانه تامین مواد غذایی کشور مصرف می‌کند».

دولت جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته محدودیت کشت و کشاورزی در برخی مناطق را اعمال کرده است. این اقدام اعتراض گسترده کشاورزان در استان اصفهان که خواستار تامین حقابه برای کشت هستند، را به دنبال داشت.

کلانتری با بیان اینکه «بیش از یک سوم نیاز غذایی کشور باواردات از خارج از کشور تامین می‌شود»، گفت: «استفاده بیش از حد بخش کشاورزی از آب باعث نابودی منابع آب و شوری خاک‌ شده‌است. همچنین املاح زیرزمینی را به سطح زمین منتقل و حاصلخیزی زمین را کاهش داده است».

او استفاده از منابع آبی برای بخش کشاورزی را موجب «افزایش شدت فشار بر منابع آبی»  دانست  و گفت: «اگر بخواهیم همه نیازهایمان را از منابع آبی داخلی تامین کنیم قطعا کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد».

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، در حالی که انتقال آب سواحل را نیاز کشور برشمرد، گفت:«در هیچ جای کشور با انتقال آب چه بین حوضه‌ای و چه از سواحل برای بخش کشاورزی موافق نیستم».

به گفته او وزارت نیرو مسئولیت پروژه انتقال آب دریای خزر را عهده‌دار است و هنوز «اطلاعاتی جهت ارزیابی زیست محیطی» به سازمان محیط زیست ارسال نشده است.

کلانتری «انتقال بیش از ۲ هزار کیلومتر آب از دریای عمان به خراسان رضوی و مشهد» را یکی دیگر از طرح‌های «در دست بررسی» اعلام کرد که به گفته او «کسی با آن مخالفتی ندارد».

او در حالیکه انتقال آب برای بخش کشاورزی را «به صرفه» ندانست، گفت که آب انتقالی «باید برای مصرف شرب و صنعت» باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در ادامه اما گفت که مخالف ایجاد صنایع آب‌بر در درون سرزمین‌ است و برای ایجاد صنایع فولادی مجوز صادر نخواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    خودشان فرموده‌اند هر برنامه توسعه حتمن پیامدهای زیست‌محیطی دارد. پیامدهای زیست‌محیطی طرح‌های انتقال آب را هم هر دانشجوی مهندسی محیط‌زیست یا عمران‌آب بلد است بشمارد. در مطالعات این گونه‌ طرح‌ها پیامدهای زیست‌محیطی به سه گونه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت طبقه‌بندی شده و سود و زیان هرکدام بررسی می شود تا در نهایت مشخص شود آیا سود طرح به پیامدهای آن می‌چربد یا نه؟ به نظر می‌رسد در این طرح اهداف مهندسی، اقتصادی و اجتماعی تحت‌الشعاع اهداف سیاسی قرار گرفته. سمنانی بودن مقامات چه تاثیری در تصمیم گیری‌ها دارد؟ چرا آب خزر به تهران انتقال داده نمی‌شود؟ راه‌حل ساده است: اسناد مطالعات را در دسترس عموم بگذارند تا کارشناسان نظر بدهند. کسی با شیرین کردن آب‌ مخالف نیست اما کدام مهندس مشاور طرح را مطالعه کرده است؟ آدم انتظار دارد جناب کلانتری اولین مدافع محیط‌زیست در برابر طرح‌های بزرگ عمرانی باشد.