ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت استادان دانشگاه خارطوم در دور تازه ناآرامی‌های سودان

بیش از ۱۰۰ استاد معتبرترین دانشگاه سودان قصد داشتند به راهپیمایی معترضان بپیوندند که در محوطه دانشگاه حبس شدند. مأموران دست‌کم ۸ استاد را به بازداشتگاه بردند.

مأموران امنیتی سودان شماری از استادان دانشگاه خارطوم، مهم‌ترین و معتبرترین دانشگاه این کشور را بازداشت کردند. استادان قصد داشتند به تظاهرات علیه دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان ملحق شوند.

یکشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی: راهپیمایی گروهی از معترضان به طرف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم

به گزارش خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی تظاهراتی علیه دولت عمر البشیر در خارطوم و در چند شهر دیگر سودان در جریان بود. استادان دانشگاه خارطوم قصد داشتند به دانشجویان و مردم معترض ملحق شوند که مأموران امنیتی ابتدا مانع از خروج استادان شدند و سپس آن‌ها را بازداشت کردند. دست‌کم هشت استاد دانشگاه خارطوم بازداشت شده‌اند. سایر استادان که تعداد آن‌ها حدوداً ۱۰۰ نفر است به مدت سه ساعت در محوط دانشگاه خارطوم محبوس بودند.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده که این استادان را نشان می‌دهد. آن‌ها پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: دولت البشیر باید استعفا دهد. پلیس خارطوم درباره بازداشت استادان معتبرترین دانشگاه این کشور سکوت کرده است.

سودان با بحران ارز خارجی و تورم درگیر است، چنانکه میانگین قیمت‌ها در ماه‌های اخیر هفتاد درصد افزایش یافته. اعتراضات سودان ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ نخست در روستاها و شهرهای کوچک آغاز شد و در نهایت به خارطوم، پایتخت این کشور سرایت کرد. دلیل اعتراضات هم افزایش قیمت نان از یک پوند سودان به سه پوند اعلام شده بود که این امر به اعتراضات گسترده لایه‌های تهی‌دست جامعه منجر شد. گروه‌های مخالف حکومت خواستار ادامه اعتراضات شده‌اند. حزب کمونیست سودان اعلام کرده:

«ما از مردم سودان می‌خواهیم که اعتراضات خود را تا زمان حصول موفقیت و سرنگونی حکومت ادامه دهند.»

این نخستین بار است که مأموران امنیتی استادان دانشگاه خارطوم را بازداشت می‌کنند. در جریان اعتراضات سودان تاکنون دست‌کم ۲۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. دولت سودان می‌گوید تاکنون ۱۹ نفر از معترضان در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. عفو بین‌الملل اما از ۳۹ کشته صحبت می‌کند.

یکشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی شمار زیادی از معترضان در خیابان‌های مرکزی خارطوم در اعتراض به گرانی و تورم راهپیمایی کردند. معترضان در تلاش بودند خود را به کاخ ریاست جمهوری در مرکز شهر خارطوم برسانند که نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و با پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده با معترضان مقابله کردند.

تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان را نشان می‌دهد که در کوچه‌های تنگ در حال فرار هستند.

در شهر ودمدنی، از شهرهای بزرگ سودان، تظاهرات مشابهی در جریان بود. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که معترضان در این شهر شعار «صلح، عدالت و آزادی» را سر داده بودند. در شهر عطبره نیز بازار شهر به دلیل گسترش تظاهرات ضد دولتی تعطیل شد.

دولت سودان اعلام کرده که چهارشنبه هفته جاری عده‌ای در خارطوم در طرفداری از دولت به خیابان‌ها خواهند آمد. عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ وعده داد که یارانه مواد غذایی را مجدداً برقرار کند، دستمزدها را افزایش دهد و از اخذ مالیات‌های تازه خودداری کند. در سودان قیمت برخی کالاها از جمله دارو تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که در برخی از شهرهای سودان از جمله در پایتخت، مردم با کمبود مواد غذایی و انرژی و سوخت مواجه‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.