ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جوادی آملی: وقتی به آمریکایی‌ها دست می‌دهید انگشتانتان را بشمرید

رئیس جمهوری آمریکا گفته ایران درخواست مذاکره داده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی وزارت خارجه سخنان ترامپ را تکذیب کردند. کنایه آملی بلافاصله حذف شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکره با آمریکا را به طور قطع رد نکرد. او در حاشیه همایشی در تهران در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود ایران خواهان مذاکره است گفت: «آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد.» آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعه همزمان گفته است: وقتی به آمریکایی‌ها دست می‌دهید انگشتانتان را بشمرید. پس از اظهارات شمخانی گفته آملی از خروجی رسانه‌های داخلی حذف شد.

دیدار شمخانی با جوادی آملی در قم (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر یکشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی پیش از عزیمت به کمپ دیوید در جمع خبرنگاران درباره سوریه صحبت کرده و در آن میان به ایران هم اشاره‌ای کرده بود. ترامپ گفته بود:

«اوضاع ایران اصلاً خوب نیست. کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، اثر عظیمی روی آن‌ها داشته و دارند نیروهایشان را از همه‌ جا عقب می‌کشند. اوضاعشان خوب نیست. می‌خواهند مذاکره کنند.»

صبح دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین اقدام خود در طول روز، درخواست وزارت خارجه ایران از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات را رد کرد. قاسمی گفت:

«ترامپ صرفاً آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند که با واقعیت‌های موجود هیچ تطابقی ندارد. او می‌داند جمهوری اسلامی ایران دهه‌هاست با فشارها و سیاست‌های تحریمی آمریکا آشنا و رو در رو است.»

ساعتی بعد علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا و در جمع خبرنگاران در تهران خاطرنشان کرد که ایران قصد مذاکره ندارد و «راهبرد عدم تسلیم و مأیوس‌سازی آمریکا» را اتخاذ کرده است. شمخانی گفت:

«آمریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد. فهرستی که از خروج آمریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی اعلام کردم و در شعارهای انتخاباتی ترامپ بود، کدامش محقق شد؟ هیچ کدام. مسئله دیگر این است که این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند نه جمهوری اسلامی ایران و آنها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.»

شمخانی اما در همان حال با اشاره به سفرش به افغانستان گفت دو مقام آمریکایی در این کشور به او مراجعه کرده و درخواست مذاکره با ایران را داده‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعه که نخستین بار بحث «دیاثت سیاسی» را مطرح کرده بود، در واکنش به احتمال مذاکره با آمریکا گفت:

«پنج سال قبل که مسئولان امور خارجه آمده بودند به آقایان گفتم وقتی به آمریکایی‌ها دست می دهید٬ انگشتانتان را بشمارید. به آن‌ها گفتم اینها به هیچوجه قابل اعتماد نیستند، سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد٬ مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد٬ ما به اینها گفتیم.»

اظهارات کنایه‌آمیز جوادی آملی همزمان با سخنان شمخانی از خروجی رسانه‌های داخلی حذف شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که مرداد سال جاری در حسینیه خمینی ایراد کرد، با اشاره به توافق هسته‌ای با صراحت اعلام کرد که برجام اشتباه بوده و او نیز در این اشتباه سهیم است اما مسئولان هم از خطوط قرمزی که او تعیین کرده بوده عبور کرده‌اند:

«برجام نمونه‌ واضح مسئله [مذاکره با آمریکا] بود، تازه بنده خیلی سخت‌گیری می‌کردم. البته خطوط قرمزی هم که مشخص کردیم رعایت نشد. امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم. هر وقت [جمهوری اسلامی] به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده که آمریکا تاکنون دست‌کم ۱۱ بار درخواست مذاکره با ایران را با مسئولان جمهوری اسلامی مطرح کرده است. ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عصر یکشنبه اما گفت:

«وضعیت در ایران خیلی بد است. وقتی من به توافق وحشتناک اتمی پایان دادم، این کار پیامدهای گسترده‌ای بر ایران داشت. آن‌ها دارند همه نیروهای نظامی خود را از مناطق مختلف [خارج از مرزهای ایران] خارج می‌کنند. وضع آن‌ها خوب نیست. آن‌ها خواستار گفت‌وگو هستند».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است که ایران نیرویی در سطح منطقه از جمله در سوریه ندارد که بخواهد آن نیروها را خارج کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رهگذر

    پس این جور که معلومه آخر تصمیم گرفتید با آمریکایی ها دست بدید...!!! مبارک است...