ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موضوع شکنجه اسماعیل بخشی از دستور کار مجلس خارج شد

وزارت اطلاعات شکنجه نماینده کارگران هفت‌تپه را تکذیب کرد و مجلس نیز این پرونده را کنار گذاشت. روحانی وعده داد که با سرعت به موضوع رسیدگی می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دستور داده است موضوع شکنجه اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه «با دقت» و با «سرعت» بررسی شود. در همان حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده که وزارت اطلاعات شکنجه بخشی را تکذیب کرده و این موضوع از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است.

اسماعیل بخشی، کارگر نیشکر هفت‌تپه

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه که مدتی را در زندان گذراند، ۱۴ دی با انتشار متنی خطاب به وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی فاش کرد که در نخستین روزهای بازداشت «تا سرحد مرگ» شکنجه شده است. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه دوشنبه ۱۷ دی گفت که یک «هیئت مستقل» برای بررسی شکنجه اسماعیل بخشی تشکیل و به منطقه (شوش) اعزام می‌شود. او اما تلویحاً بخشی را به هم‌صدایی با دشمن متهم کرد و گفت که نباید «تخلف احتمالی» یک بازجو به حساب یک مجموعه گذاشته شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفته بود که کمیسیون امنیت ملی سه‌شنبه ۱۸ دی موضوع شکنجه اسماعیل بخشی را بررسی می‌کند اما بعد از سخنان رئیس قوه قضائیه، رئیس کمیسون امنیت ملی گفته است مسئولان وزارت اطلاعات هرگونه شکنجه را تکذیب کرده‌اند و به همین سبب این موضوع از دستور کار مجلس خارج شده است:

 «درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای پیگیری وضعیت اسماعیل بخشی به صورت شفاهی بوده است از این رو در صورتی که نمایندگان نسبت بر بررسی این موضوع اصرار داشته باشند باید به صورت کتبی درخواست خود را ارائه دهند. در حال حاضر نه تنها کمیسیون قضایی بلکه کمیسیون قضایی نیز مسئولیتی درباره رسیدگی به این موضوع ندارند.»

فلاحت‌پیشه گفته به این ترتیب وظیفه او در این پرونده به پایان می‌رسد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری اسلامی بعد از این تحولات در کانال تلگرام خود اعلام کرد که رئیس جمهوری اسلامی دستور بررسی شکنجه بخشی را صادر کرده است:

«با دستور صریح رئیس جمهوری رسیدگی به ادعای خشونت علیه فرد بازداشتی با سرعت و دقت انجام خواهد شد.»

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی روز گذشته به رسانه‌های داخلی گفته بود که افراد مختلفی موکل او را برای تکذیب گزارشی که از شکنجه‌اش در زندان ارائه داده بود تحت فشار قرار داده‌اند. وکیل اسماعیل بخشی درباره اینکه کدام افراد یا نهادها اسماعیل بخشی را تحت فشار قرار داده‌اند سکوت کرده است. وزارت اطلاعات جمهوری تا به حال درباره شکنجه بخشی سکوت کرده است اما استاندار خوزستان گفته که این موضوع صحت ندارد. در همان حال کانال مستق کارگران هفت‌تپه اعلام کرده که مأموران امنیتی اسماعیل بخشی و خانواده‌اش را برای تکذیب شکنجه تحت فشار قرار داده‌اند.

اسماعیل بخشی همزمان با اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه بازداشت شده بود، جمعه ۱۴ دی در نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات از شکنجه و شنود تلفنی خودش در دوران بازداشت پرده برداشت و خواستار پاسخگویی وزیر در این باره شد. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در پاسخ گفته بود زندانی گمان می‌کند محیط زندان باید برای او مانند هتل باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وزير اطلاعات: "اسماعيل بخشي شکنجه نشده است"

    کميسيون امنيت ملي مجلس: طبق توضيحات وزير اطلاعات اسماعيل بخشي شکنجه نشده است سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايران امروز اعلام کرد که طبق توضيحات وزير اطلاعات "به هيچ وجه اسماعيل بخشي کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه شکنجه نشده است.".

  • علی

    خاک برسر شما. عقب افتاده های قرون وسطایی که هنوز با زور شکنجه برای پول و قدرت زند هگی میکنید. خاک بر سر خدایتان که شما را به عنوان نماینده خودش بر روی زمین انتخاب کرد. خاک بر سر اسلامتان که شکنجه را برای تربیت انسان انتخاب کرد. من از دین متنفر شدم چون بوی گندش ایران را فرا گرفته.