ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت اتحادیه اروپا با درخواست تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران

در پی کشف یک اقدام تروریستی ایران در ماه اکتبر در دانمارک، وزیر امور خارجه این کشور گفت اتحادیه اروپا با تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران به‌‌دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در اروپا موافقت کرده است.

در اکتبر گذشته (آبان‌ماه) دانمارک اعلام کرد که یک عملیات تروریستی ایران در خاک خود را خنثی کرده است. اتحادیه اروپا این اقدام ایران را محکوم کرد. اکنون وزیر امور خارجه دانمارک گفته است که اتحادیه اروپا با تحریم دستگاه اطلاعاتی ایران به‌‌دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در اروپا موافقت کرده است.

آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک

به‌گزارش رویترز، آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک سه‌شنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی در صفحه توئیتر خود نوشت: «روز مهم برای سیاست خارجی اروپا! اتحادیه اروپا هم‌اکنون توافق کرد که دستگاه اطلاعاتی ایران را به‌‌دلیل اعمال تروریستی در خاک اروپا تحریم کند. نشانه‌ای قوی از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر این‌که ما چنین رفتاری را در اروپا نمی‌پذیریم.»

— Anders Samuelsen (@anderssamuelsen) 8. Januar 2019

پیش از این در ماه اکتبر مایا کوتسیانیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کشف یک اقدام تروریستی در دانمارک که به سازمان اطلاعات ایران نسبت داده شد، گفته بود: «ما تهدید علیه امنیت اتحادیه اروپا را نمی‌پذیریم و این اتفاقات را بسیار جدی تلقی می‌کنیم.» سخنگوی موگرینی همچنین یادآوری کرده بود که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ارتباط با تروریسم و نقض حقوق بشر همچنان پابرجاست.

فین بورخ آندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ / ۸ آبان‌ماه سال جاری در یک نشست خبری اعلام کرد که پلیس دانمارک در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار ۳۹ ساله، با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات و ترور مخالفان رژیم ایران بازداشت کرده است.

وزارت خارجه دانمارک ابتدا مرتضی مرادیان، سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی به دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار و ساعتی بعد سفیرش را از تهران فراخواند. پیش از آن‌که سفیر دانمارک، تهران را به مقصد کپنهاگ ترک کند، وزارت خارجه ایران او را به اعتراض احضار کرده بود.

از فردی که پلیس دانمارک به اتهام تدارک «حمله» در خاک این کشور بازداشت کرده بود، عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک کشف شده بود. الاحواز ابتدا مسئولیت حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نظامیان در اهواز را به عهده گرفت. اما بعد از آن‌که گروه دولت اسلامی (داعش) با انتشار ویدئویی از سه تن از مهاجمان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، مسئولیت حمله را پس گرفت.

لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک فردای آن روز اعلام کرد که دولت او با اتحادیه اروپا در تماس است با این هدف که کشورهای اروپایی پاسخی یکپارچه به تهران بدهند. راسموسن گفته بود «غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دولت دانمارک به‌خاطر دستگیری «یک آدم‌کش رژیم ایران» تبریک گفته بود. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از دولت دانمارک و همچنین از کمیسیون اروپا حمایت کرده بود.

جمهوری اسلامی این اتهامات را به کل رد کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامات را «مغرضانه» خواند و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز آن را به اسرائیل نسبت داد. ظریف دو روز پس از طرح اتهامات دانمارک در صفحه توئیترش نوشت ادعاهای دانمارک مبنی بر برنامه جمهوری اسلامی برای ترور چند مخالف حکومت ایران در خاک این کشور، «آدرس‌دهی غلط از سوی سازمان اطلاعات اسرائیلی موساد» است.

در آوریل ۲۰۱۸ / فروردین سال جاری اتحادیه اروپا، تحریم ۸۲ ایرانی را که در نقض گسترده حقوق بشر دست داشتند، یک سال دیگر تمدید کرد. محمد علی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) و صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه) در این فهرست قرار دارند. بر اساس این تحریم‌ها صادرات تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب و یا شنود ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار بگیرد منع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    با سلام من انتظار دیگری نداشتم. برید از نماینده مجلس یعنی اقای علی مطهری سوال کنید . سربازان امام زمان در دفتر اقای مطهری که از خودشان است دوربین کار گذاشتند و لو رفتند. وزیر اطلاعات هیچوقت به این مسله در رادیو وتلویزیون اشاره نکرد. معمولا باید جوابگو باشد