ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجری طرح «ناتوی عربی» استعفا داد

ژنرال انتونی زینی برخلاف سایر ژنرال‌های حلقه تیلرسون – متیس در صلح از کاخ سفید رفت. او گفته کارش را انجام داده اما به نتیجه نرسیده.

انتونی زینی ژنرال بازنشسته سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و از فرماندهان کل سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) که مأموریت داشت اختلاف بین قطر و عربستان سعودی و متحدانش را از میان بردارد و به یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه علیه ایران شکل بدهد، استعفا داد. او به حلقه‌ای از ژنرال‌های پیرامون رکس تیلرسون و حیمز متیس، دو وزیر مستعفی کابینه ترامپ تعلق داشت.

انتونی زینی ژنرال بازنشسته سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و از فرماندهان کل سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا: مجری طرح «ناتوی عربی»

شامگاه سه‌شنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی سی بی اس نیوز خبر داد که انتونی زینی استعفا داده است. رئیس جمهوری آمریکا از زینی و متیس به عنوان «دو ژنرال» خود یاد می‌کرد. زینی در استعفانانه خود اعلام کرده که عربستان سعودی و متحدانش و همچنین قطر به اندازه کافی برای حل بحران تلاش نمی‌کنند و هنوز آمادگی لازم برای پذیرش پیشنهادهای ایالات متحده آمریکا را ندارند.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون عربستان سعوی و چهار متحدش در خاورمیانه و شمال آفریقا روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند و این کشور را در حصر اقتصادی قرار داده‌اند. یکی از مأموریت‌های ژنرال انتونی زینی گره‌گشایی از این بحران بود.

زینی همچنین رهبری مذاکرات تشکیل یک ائتلاف نظامی با مشارکت عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان، بحرین و مصر و اردن برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خاورمیانه را به عهده داشت. از این ائتلاف نظامی در رسانه‌ها به عنوان «ناتوی عربی» یاد می‌شد.

انتونیو زینی در استعفانامه خود اعلام کرده که عدم توفیق او در میانجیگری بین قطر و عربستان سعودی و متحدانش سبب شد که در زمینه تشکیل ناتوی عربی هم توفیقی به دست نیاورد. وزارت خارجه آمریکا و کارمندان شورای امنیت ملی ایالات متحده مذاکرات در این زمینه را ادامه می‌دهند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زینی گفته است که استعفای او نه از روی اعتراض بلکه از روی یک ضرورت بوده است:

«من کارم را انجام دادم اما به نتیجه نرسید. ژنرال متیس و رکس تیلرسون که مرا به تیمشان دعوت کرده بودند رفته‌اند. طبعاً از استعفای متیس خوشحال نبودم. او دوست صمیمی من بود. استعفای من یک موضوع پیش‌پاافتاده است. در هر حال [در کاخ سفید] دوران خوبی برای ژنرال‌ها نیست.»

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«وظیفه ژنرال انتونی زینی این بود که ائتلاف استراتژیک در خاورمیانه را ایجاد کند و با رهبران سیاسی و نظامی در منطقه مذاکراتی را انجام دهد. وزارت خارجه آمریکا به این تلاش ادامه خواهد داد.»

پیش از این جان کلی ژنرال بازنشسته سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فرمانده سابق فرماندهی جنوبی ایالات متحده که در دولت ترامپ ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید را به عهده داشت و همچنین ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا و برت مک گورک نماینده آمریکا در ائتلاف نظامی علیه داعش در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج سربازان آمریکایی از سوریه استعفا داده بودند. مک گورک مدتی نماینذه ویژه آمریکا در امور عراق بلود. ترامپ او را متهم کرده که در دوران اوباما و بعد از توافق برجام مسئولیت انتقال ارسال ۱. ۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران را به عهده داشت.

ژنرال زینی برخلاف سایر ژنرال‌های مستعفی اعلام کرده که همچنان اگر کمکی از دستش برآید در خدمت وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.