ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وال استریت ژورنال: مشاور امنیت ملی ترامپ به دنبال گزینه‌های حمله نظامی علیه ایران بوده است

جان بولتون در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ و پس از حملات شبه‌نظامیان شیعه به کنسولگری آمریکا در بصره و به منطقه سبز بغداد، از پنتاگون خواسته است که گزینه‌های حمله نظامی به ایران را به کاخ سفید ارائه دهد.

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از حملات خمپاره‌ای شبه‌نظامیان شیعه به مناطقی در بصره و بغداد که نیروهای آمریکایی در آنجا حضور داشتند، از وزارت دفاع آمریکا خواسته است که گزینه‌های حمله نظامی به ایران را به کاخ سفید ارائه دهد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید - در فوریه ۲۰۱۷ عکس از Michael Vadon

وال استریت ژورنال روز یکشنبه ۱۳ ژانویه /۲۳ دی‌ از قول منابع نظامی و سیاسی آمریکایی که نام آنها در گزارش آورده نشده نوشت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا از پنتاگون خواسته بوده که طرح‌هایی را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند.

درخواست مشاور امنیت ملی کاخ سفید در رابطه با حملات سپتامبر ۲۰۱۸ شبه‌نظامیان شیعه به کنسولگری ایالات متحده در بصره و منطقه سبز بغداد مطرح شده است. وزارت خارجه ایالات متحده به طور رسمی جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات معرفی کرده بود.

این حملات تلفاتی در پی نداشت اما منابعی که با وال استریت ژورنال صحبت کرده‌اند می‌گویند در پی این حملات بولتون چندین جلسه با مقامات مختلف از جمله مقامات وزارت دفاع داشته و به دنبال واکنش قاطعانه به این حملات بوده است. شورای امنیت ملی ایالات متحده همچنین از وزارت دفاع این کشور خواسته که گزینه حمله در داخل خاک سوریه و عراق را هم بررسی کنند.

یک مقام ارشد دولتی سابق که نخواسته نامش فاش شود به وال استریت ژورنال گفته است که این خبر که بولتون به دنبال طرح‌های برای واکنش نظامی علیه ایران است، "قطعا موجب نگرانی" شده و "مردم شوکه شده بودند." او در ادامه گفت "اینکه در مورد چگونگی حمله به ایران اینقدر خونسرد بودند بهت انگیز بود."

گرت مارکی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به پرسش وال استریت ژورنال در رابطه با این خبر گفته است که این شورا "خط مشی و سیاست‌ها را هماهنگ می‌کند و گزینه‌ها را برای پیش‌بینی و واکنش به تهدیدات مختلف به رئیس‌جمهوری ارائه می‌دهد."

مارکی در رابطه با حملات شبه‌نظامیان شیعه به کنسولگری امریکا در بصره و منطقه سبز بغداد گفته است این شورا مشغول بررسی وضعیت نیروهای آمریکایی پس از این حملات است و " طیفی کامل از گزینه‌ها را برای حفظ امنیت این نیروها و منافع آمریکا" بررسی خواهد کرد.

وزارت دفاع طرح‌های درخواستی بولتون را برای حمله نظامی به ایران تهیه کرده است، اما وال استریت ژورنال نوشته که مشخص نیست که آیا این طرح‌ها به کاخ سفید ارائه شده‌اند. همچنین مشخص نیست که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا از درخواست بولتون مطلع بوده یا نه.

جان بولتون پیش از اینکه مشاور امنیت ملی کاخ سفید شود حمایت خود را از گزینه اقدام نظامی علیه ایران مطرح کرده است.

پس از اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه کابینه ترامپ شد، بولتون و پمپئو به دنبال رویکرد سیاسی سخت‌گیرانه‌تری در رابطه با ایران هستند. مایک پمپئو با آغاز سال ۲۰۱۹، به دنبال ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است. او هفته گذشته در دیدار با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ترازو

    "...حکومت در ایران رو تغییر می دادند" اتفاقا حکومت در ایران همین حلاش هم دارد تغییر پیدا می کند, و آنهم چه تغییری. فقط نگاه کنید به تحولات از دیماه پارسال تا آلان. اما شهوت قدرت و ثروت در همراهی با جنون خون چنان چشم های برخی خواهران فاطمه کماندوی/ سایبر بسیج (خصوصا مستقرین در استانفورد, کالیفرنیا) را کور کرده است که هنوز هم نمیفهمند که "...دیگه تمومه ماجرا" یعنی چه؟

  • majid

    از یه طرف آقای اکبر گنجی میگه جمهوری اسلامی عددی نیست و صحبتهای فرمانده های سپاه و... بلوف می باشد از یه طرف وزیر امورخارجه آمریکا میگه برای مقابله با ایران به یک ائتلاف جهانی نیاز داریم. یه زمانی با یه گوشه چشم راس حکومت در ایران رو تغییر می دادند امروز برای مقابله نیاز به ائتلاف جهانی دارند. تغییر کمی نیست.

  • احسان

    یعنی خاک بر سر شما با این طیف وسیع دشمنی علیه مردم کشور خودتون این همه کینه برای چه بدل دارید و از حمله و تنفر یه کشور تازه بدوران رسیده به خانواده خود این همه خوشحالید اینکه میگن خودت دشمن خودتی مصداق بارزش شما هستین امریکا اگه 200سال به عرصه حیات پا گذاشته ما بقد 200 تا 200سال تجربه جنگی داریم بیشترین کسی که از این تقابل ضرر خواهد کرد شما هستین چه بسیار گروه های که تعداد اندک بودند اما غلبه پیدا کردند بر گروه های کثیر حق با ماست و بر علیه شما بزودی خواهید فهمید

  • ترازو

    این خبر بالا در مورد بولتون و خط جنگ با ایران, با در نظر گرفتن استعفای وزیر دفاع یکی دو هفته قبل, و استعفای رئیس ستاد پنتاگون در این هفته, روی هم رفته چندان امیدوار کننده نیست و سنگینی ترازو را در قسمت افزایش احتمال جنگ و حمله نظامی می چرخاند. حالا این "روی هم رفته" بود, روی هم نرفته که دیگر هیچ!