ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عسل محمدی، فعال مدنی: شهادت درباره شکنجه اسماعیل بخشی

دادستان کل بر اساس «تحقیقات قوه قضائیه» ادعا کرد که شکنجه اسماعیل بخشی از اساس دروغ است. عسل محمدی که در اطلاعات اهواز زندانی بوده، شهادت داد که این کارگر شکنجه شده.

رئیس قوه قضائیه و معاون حقوقی روحانی از اعزام هیأت‌هایی برای تحقیق درباره شکنجه اسماعیل بخشی در دوران بازداشتش در اطلاعات اهواز خبر داده‌ بودند. دادستان کل نتیجه بررسی هیأت قوه قضائیه را اعلام کرد. محمد جعفر منتطری ادعا کرد که مأموران اطلاعات اهواز اسماعیل بخشی را نه تنها شکنجه نکرده‌اند بلکه حتی در حین دستگیری هم او را کتک نزده‌اند. در همان حال عسل محمدی، فعال اجتماعی که در زندان اطلاعات اهواز بازداشت بوده، شکنجه اسماعیل بخشی و اعمال فشار در حین بازجویی بر سپیده قلیان را تأیید کرده است.

اسماعیل بخشی کارگر نیشکر هفت‌تپه

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران دوشنبه ۲۴ دی اعلام کرد که هیأت قوه قضائیه به مدت دو روز گزارشی «جامع و کامل» در گفت‌وگو با کسانی که از نحوه دستگیری و بازجویی از اسماعیل بخشی اطلاعات کافی در اختیار داشتند تهیه و به قوه قضائیه تسلیم کرده است. بر اساس این گزارش، قوه قضائیه ادعا می‌کند که شکنجه اسماعیل بخشی از اساس دروغ است:

«این خبر از اساس دروغ بوده و هیچگونه ضرب و جرح و شکنجه‌ای در کار نبوده و این فردی که مدعی شده که مورد شکنجه قرار گرفته با اهداف سیاسی و با انگیزه‌های خاص خودش دنبال این قضیه بوده است.»

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده که در حین بازداشت مأموران او را کتک زده‌اند و در مدتی که در اطلاعات اهواز بازداشت بوده، بازجویان او را شکنجه کرده‌اند. او همچنین از شنود مکالمات خانوادگی‌اش پرده برداشته و محمود علوی وزیر اطلاعات را به مناظره دعوت کرده است. کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار داده بود، شکنجه بخشی را در حد یک درگیری در مسیر بازداشت و انتقال به زندان جلوه داد. دادستان کل ایران اما با استناد به نتیجه بررسی هیأت اعزامی قوه قضائیه نماینده کارگران هفت‌تپه را به شایعه‌پراکنی برای رسیدن به «اهداف سیاسی» متهم کرد و اعلام کرد که نه تنها نمی‌توان انتظار دادخواهی داشت، بلکه برخی «دستگاه‌ها و شخصیت‌ها» نیز از اسماعیل بخشی شکایت کرده‌اند:

«مسئله شکنجه کلاً منتفی است و ظاهراً برخی از دستگاه‌ها و شخصیت‌های حقوقی نیز از این فردی که چنین اتهامی نسبت به مسئولان اطلاعاتی ،​امنیتی و قضایی زده، شکایت کرده‌اند که این مسئله قطعاً به طور دقیق رسیدگی خواهد شد.»

عسل محمدی، فعال اجتماعی همزمان با ادعای دادستان کل با انتشار نوشته‌ای در اینستاگرام شکنجه اسماعیل بخشی را تأیید کرده است:

«من صدای ممتد سرفه و تنگی نفس شدید اسماعیل بخشی را از اتاق بازجویی مجاور می‌شنیدم وتمسخر ماموران را که می‌گفتند "فیلمشه این حالش از ما بهتره" من روزی که برای هواخوری به حیاط بازداشتگاه می‌رفتم صدای فریادها و توهین‌ها و افتراهای بازجو به اسماعیل را شنیدم. من حاضر به شهادت برای آنچه که شنیدم و دیدم هستم.»

 پیش از این رئیس قوه قضائیه و رئیس دفتر رئیس جمهوری بخشی را به «شکایت» و «برخورد قانونی» تهدید کرده بودند. صادق آملی لاریجانی با بیان اینکه «زندان هتل نیست»، شکنجه این کارگر را به «درگیری او با بازجو» تقلیل داده و گفته بود که «نباید به حساب یک مجموعه اطلاعاتی گذاشته شود». رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم ادعا کرده بود که فیلم «اعترافات» بخشی را دیده و تهدید کرده بود که این فیلم پخش خواهد شد.

سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با اسماعیل بخشی و شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در آبان سال جاری بازداشت شد و نزدیک به یک ماه زندانی بود، چهارشنبه ۱۹ دی با انتشار چند پیام در توئیتر شکنجه خود و اسماعیل بخشی را تأیید کرد. قلیان نوشته بود در حین بازداشت، اسماعیل بخشی در تلاش بود که او را از زیر دست مأموران بیرون بکشد. اما مأموران بخشی را چنان کتک زدند که از هوش رفت:

«شکنجه آقای بخشی از زمان بازداشت تا انتقال به بازداشتگاه اطلاعات اهواز آن چنان شدید بود که در ۱۰ روز نخست بازداشت تصور می‌کردم که این فعال کارگری مرده است.»

عسل محمدی که در اطلاعات اهواز با سپیده قلیان در یک سلول زندانی بوده، در نوشته خود در اینستاگرام شرحی هم از  نحوه بازجویی قلیان به دست داده:

«شاهد ساعت‌های طولانی بازجویی‌اش بودم و از ده صبح تا پاسی از نیمه شب تقریباً هر روز این پروسه تکرار می شد. من صدای فریاد و توهین‌های بازجویش را از اتاق کناری می‌شنیدم. شاهد روزی بودم که چنان فشاری برای اعتراف دروغ بر او آوردند که پنجه بر چهره‌اش می‌کشید و آرزوی مرگ می‌کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ستیز با قدرت ستیز حافظه با فراموشی است

    ▪️اسماعیل بخشی باید روشنفکران، نخبگان و دانشگاهیان، هنرمندان و چهره های فرهنگی را به مناظره دعوت کند و در این مناظره، سکوت آنها در شرایط کنونی جامعه را به پرسش بگیرد. وظیفه آنهاست که واقعیت درونی زندگی در فضای کنونی جامعه را اشکار کنند. یعنی عریان سازی کیفیت درونی زندگی زیر بار ستمی که دیگر تحملش نا ممکن است. ▪️از سوی دیگر اسماعیل بخشی باید تشکل ها و فعالان کارگری را مخاطب قرار دهد که بر مبنای کدام مشی و استراتژی سال هاست به جای همنوایی با "ما" و پیگیری مطالبات، ساز تفرقه و جدایی را کوک می کنند؟! ▪️او باید حتی پا را فراتر بگذارد و همکارانش را نیز به پاسخگویی دعوت کند. پاسخی درخور به این سوال که چرا در شرایطی که بخشی ار کارگران هفت تپه زیر فشار اخراج ، تهدید و زندان هستند گزینه بازگشت به کار را بر می گزینند؟! ▪️با طرح چنین پرسش هایی است که مناظره حقیقی شکل می گیرد و در شرایطی که "دیگری" مشغول خلق دوگانه سازی های کاذب بعنوان امر سیاسی ماجرایی تازه است، جامعه با جامعه رودرو می شود و به دیگری و آن چیزی که تئودور ادرنو فرهنگ سازمان یافته می نامد پشت می کند . فرهنگی که به زعم ادورنو آخرین احتمال را برای اینکه مردم بتوانند با خودشان رودرو شوند را از بین می برد.(۲) ▪️در این مواجهه حقیقی است که جامعه از پذیرش و تسلیم در برابر تناقض ها سرباز زده و به مقایسه اجتناب ناپذیر دیروز و امروزش دست می زند. و این ستیزی حقیقی است . چنانکه کوندرا می گوید ، ستیز با قدرت ستیز حافظه با فراموشی است .(۳) زندان اوین، دی ماه ۹۷ ۱- روزنامه ایران, ۱۶ دی ۱۳۹۷ 2- اخلاق صغیر - تئودور آدورنو 3- خنده و فراموشی - میلان کوندرا

  • مناظره ای برای تمام فصول!

    اسماعیل بخشی و مناظره ای برای تمام فصول! محمد حبیبی, از زندان اوین ▪️اسماعیل بخشی کارگری است که در این سال ها بارها، همراه با هم صنفانش برای مطالبه حقوق انسانی خود به خیابان آمده و بعضا پاسخ مطالبه گری اش ،فشار و تهدید و زندان بوده است. ▪️اسماعیل بخشی مدعی است شکنجه شده و برای اثبات ادعای خود وزیر اطلاعات را به مناظره طلبیده است. مناظره ای که به فرض انجام، پاسخش همانی است که استاندار خوزستان داده است. آنجا که منکر هر گونه شکنجه ای شده و می گوید: ▪️"رویه ما با مسئله آقای بخشی بصورت اجتماعی و کارگری است و اگرچنین نبود که برخوردهای دیگری با وی صورت می گرفت." (۱) ▪️این نتیجه مناظره با "دیگری" است. دیگری پاسخش همواره چنین است. موضعی توام با تکبر و طلبکارانه. به عبارت دیگر ، اسماعیل بخشی باید سپاسگزار باشد که برخوردهای "دیگری" با وی صورت نگرفته است. ▪️حاصل جمع مناظره "ما" با "آنها" همواره منفی است. ما یعنی اکثریت جامعه ایرانی که این روزها ریز فشارهای فزاینده اقتصادی و مشکلات اجتماعی و سیاسی دیگر رمقی برایش نمانده و آنها یا دیگری، یعنی اقلیت صاحبان سرمایه های هزاران میلیاردی و قدرت لایزالی. نتیجه چنین مذاکره ای بدهکاری مطلق برای ماست. بیش از آن، چنین مناظره ای بازی در زمینی است که برون دادش اختگی و انفعال امروز جامعه مدنی است. ▪️اما مناظره واقعی، اثربخش و کارآمد رویارویی صریح با جامعه ایرانی است مواجهه ای چالشی و طرح پرسش های بنیادی.

  • ♦️شبکه پهلوی هم علیه اسماعیل بخشی حرف میزند

    شبکه پهلوی هم علیه اسماعیل بخشی حرف میزند شبکه من و تو که طرفدار پهلوی است دقیقا همان ادعای اطلاعات و مقامات را درباره بخشی میگه. در حالی که شکایت بخشی درمورد شکنجه هنوز در جریانه اما من و تو به دروغ گفتن بخشی ادعاش رو پس گرفته ولی وقتی متن خبرش رو میخونی میگه فاطمه سعیدی نماینده مجلس اینو گفته! یعنی بخشی خودش نگفته. یعنی فرق روش من و تو با صدا و سیما دقیقا هیچی نیست. دروغ گو و علیه کارگرا. خودشون تو اینستا این خبر دروغ رو زدن. مگر بخشی در اینستا مطلب نداره؟ خوب چشم ندارن برن ببین آخرین مطلب اسماعیل چیه؟ اما دلیل داره کور بودنشون. چرا؟ چون کارگری که علیه خصوصی سازی باشه و نماینده این کارگر، اسماعیل بخشی باشه از نظر پهلوی و منو و تو باید سرکوب بشه. اینها همه عاشق خصوصی سازی و علیه کارگرن پیام همکاران انتشار توسط : کانال مستقل کارگران هفت تپه

  • سردبیر نشریه گام و همسرش 'بازداشت شدند'

    سردبیر نشریه گام و همسرش 'بازداشت شدند' براساس خبر کانال تلگرام نشریه گام، شب گذشته امیرحسین محمدی فر سردبیر و همسرش ساناز الله یاری، عضو تحریریه این نشریه توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نشریه گام نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی است که از جمله اخبار صنفی و همچنین اعتراضات کارگری را پوشش می دهد. #صدای_کارگران