ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریاض از کابل خواست نماینده‌ای در ائتلاف عربی تعیین کند

مشاور امنیت ملی افغانستان در ریاض با مسئولان امنیتی و نظامی سعودی و ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی دیدار کرد. او از همکاری‌های مشترک در راستای مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در سفر خود به ریاض با همتای سعودی خود و مسئولان نظامی ارتش عربستان سعودی و ائتلاف عربی دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌ها پیشنهاد معرفی یک نماینده از سوی افغانستان به ائتلاف عربی را مطرح کردند و مقام افغانستانی هم از همکاری‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان (نفر دوم از سمت چپ) در دیدار با مقامات عربستان سعودی در ریاض

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این از سفرهای منطقه‌ای حمدالله محب به امارات متحده عربی و عربستان سعودی خبر داده بود.

محب پس از سفر رسمی به چین، در ابوظبی با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و در دوبی با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان به‌شکل جداگانه دیدار کرد و سپس به عربستان سعودی رفت.

مشاور امنیت ملی افغانستان در ریاض با مساعد العيبان، همتای سعودی‌اش، ژنرال خالد الحميدان، رئيس سازمان حفاظت اطلاعات نیروهای نظامی و انتظامی عربستان سعودی و ژنرال عبدالله بن عثمان الصالح دبیرکل ائتلاف عربی دیدار و در رابطه با مبارزه علیه تروریسم بحث و تبادل نظر کرد.

ژنرال الصالح در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه افغانستان در منطقه و جهان اطمینان داد که ائتلاف عربی در سطوح مختلف در کنار افغانستان خواهد ماند.

ائتلاف نظامی اسلامی یا ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت و ۴۱ کشور در آن عضو هستند. افغانستان نیز در اکتبر ۲۰۱۶ به این ائتلاف پیوست. ائتلاف عربی در همان سال دخالت نظامی خود را در یمن آغاز کرد و به دفاع از دولت یمن با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران جنگید. دخالت نظامی این ائتلاف در یمن همچنان ادامه دارد.

نمایندگان ائتلاف عربی در دیدار با مشاور امنیت ملی افغانستان پیشنهاد داد که افغانستان نماینده‌ای را برای حضور در ائتلاف معرفی کند. حمدالله محب ضمن تأکید بر همکاری‌های مشترک در راستای مبارزه علیه تروریسم، از این پیشنهاد ائتلاف کشورهای اسلامی استقبال کرد.

در این دیدار توافق شد که ائتلاف عربی و افغانستان برنامه‌های عملی را برای مبارزه مشترک علیه تروریسم تهیه و جهت اجرایی کردن آن‌ها اقداماتی را هماهنگ کنند.

دو طرف همچنین درباره پیشبرد صلح در افغانستان گفت‌وگو کردند و طرف سعودی از رهبری دولت افغانستان بر روند صلح حمایت کرد.

حکومت افغانستان همواره تأکید دارد که صلح باید با رهبری حکومت این کشور به پیش برود. طالبان اما این خواست حکومت افغانستان را نمی‌پذیرند و حتی حاضر نشده‌اند با حکومت این کشور گفت‌وگو کنند.

زلمی خلیل‌زاد امروز سه‌شنبه ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی وارد کابل شد. سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد که خلیل‌زاد در این سفر با مقامات افغانستان در باره گام‌های بعدی در روند صلح به رهبری افغان‌ها، گفت‌وگو خواهد کرد.

این سومین سفر خلیل‌زاد به کابل است. او پیش از این، به هند، امارات متحده عربی و چین نیز سفر کرده است.

خلیل‌زاد قرار است در این سفر با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت و رهبران سیاسی این کشور دیدار کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.