ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس عوام بریتانیا توافق برگزیت را رد کرد

۴۳۲ نماینده توافق با اتحادیه اروپا را رد کردند. یک شکست تاریخی برای دولت بریتانیا. قدم بعدی رأی‌گیری درباره اعتماد به دولت ترزا می است.

مجلس عوام بریتانیا، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی با اکثریت قاطع آرا توافق دولت محافظه‌کار به رهبری خانم ترزا می ‌با اتحادیه اروپا را رد کرد. فقط ۲۰۲ نماینده مجلس عوام به این طرح رأی مثبت دادند. ۴۳۲ نماینده توافق با اتحادیه اروپا را رد کردند. یک شکست تاریخی برای دولت وقت بریتانیا.

سه‌شنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی: رأی‌گیری در مجلس عوام بریتانیا درباره توافق دولت ترزا می با اتحادیه اروپا

جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون خواهان رأی‌گیری درباره اعتماد به دولت ترزا می‌شد. او از شکست ترزا می‌به عنوان «مفتضح‌ترین شکست» دولت در پارلمان از سال ۱۹۲۰ تاکنون یاد کرد. چهارشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی اعتماد به دولت ترزا می ‌در مجلس عوام بریتانیا به بحث گذاشته می‌شود. نخست‌وزیر بریتانیا برای دفاع از دولت خود اعلام آمادگی کرد.

چنانچه نمایندگان مجلس عوام به دولت می‌ رأی اعتماد ندهند نخست‌وزیر بریتانیا می‌بایست کناره‌گیری کند. گزینه‌های دیگری هم مانند تعویق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تکرار رأی‌گیری در مجلس عوام درباره توافق و حتی تکرار همه‌پرسی برگزیت (برکسیت، برگزیت، برگسیت Brexit = خروج از اتحادیه اروپا) مطرح است.

بریتانیا باید ۲۹ مارس اتحادیه اروپا را ترک کند.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا با اظهار تأسف از نتیجه رأی‌گیری در مجلس عوام گفته است که توافق با دولت ترزا می ‌تنها راه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. دونالد توسک با انتشار پیامی در توییتر خواهان شفافیت شده است:

«اگر حصول توافق [با اتحادیه اروپا] میسر نیست، و هیچکس هم به برگزیت بدون توافق تمایل ندارد، چه کسی آنقدر شهامت دارد که به روشنی بگوید تنها راه‌حل مثبت چیست؟»

ترزا می‌‌ در چارچوب مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا به این توافق دست یافته بود که در مرزهای ایرلند شمالی با ایرلند جنوبی هیچگونه کنترلی اعمال نشود. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و ایرلند جنوبی جزو اتحادیه اروپاست.

نخست‌وزیر بریتانیا از نمایندگان مجلس عوام خواسته بود «به ‌خاطر کشور» از توافق میان دولت او و اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت حمایت کنند. ترزا می‌ روز گذشته، پیش از آغاز رأی‌گیری درباره توافق او با اتحادیه اروپا، ‌به نمایندگان مجلس عوام هشدار داده بود که چنانچه آن‌ها به این توافق رأی ندهند دو گزینه بیشتر باقی نمی‌ماند: یا بریتانیا می‌بایست در این صورت بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود و یا اینکه از خروج از اتحادیه اروپا صرف‌نظر کند.

یانیس واروفاکیس، اقتصاددان و سیاست‌مدار یونانی در مقاله‌ای پیرامون بن‌بست کنونی در بریتانیا نوشته است:

«با آنکه بن‌بست فعلی برگزیت آبستن مخاطرات گوناگون است، مردم بریتانیا باید از آن استقبال کنند. نارضایتی آنها از انتخاب‌های پیش‌روی‌شان یک فرصت است، نه یک نفرین، و دموکراسیِ بیشتر، پادزهر است نه بیماری.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سوسیالیزم دمکراتیک

    جامعه انگلستان یک گام دیگر به سوسیالیزم دمکراتیک نزدیکتر می شود.